خبرگزاری کار ایران

با حضور نمایندگان شرکت‌های صنعتی ژاپن؛

سمینار «ظرفیت‌ها و چشم‌انداز صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی ایران» برگزار شد

دومین سمینار «ظرفیت‌ها و چشم‌انداز صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی ایران» با حضور نمایندگان شرکت‌های صنعتی و بازرگانی ژاپن، صاحبان مشاغل ایرانی و ژاپنی در سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو برپا شد.

به گزارش ایلنا، در این سمینار که فرهاد شریف معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، مهدی پورقاضی رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران و محمدرضا نجفی‌منش عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران و محمود شیرکوند از کارشناسان قطعه‌سازی شرکت داشتند، حدود ۱۰۰ نفر از نمایندگان ٤٥ شرکت بازرگانی و صنعتی ژاپن و همچنین تجار و صاحبان مشاغل ایرانی مقیم ژاپن شرکت کرده بودند.

 در بین شرکت‌کنندگان ژاپنی نمایندگانی از شرکت‌های مهم مانند میتسویی، سومیتومو، ایتوچو، سوجیتز، سوزوکی، یاماها، تویوتا سوشو، میتسوبیشی، یازاکی و نهادهای فراگیر ژاپن مانند سازمان تجارت خارجی این کشور (JETRO)، انجمن قطعه‌سازی ژاپن (JAPIA) و موسسه اقتصادی و رسانه‌ای نیکی بیزینس (Nikkei Business) حضور داشتند.

رضا نظرآهاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در توکیو به عنوان اولین سخنران این سمینار با اشاره به اینکه با اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها علیه کشورمان شرایط را برای ارتقای مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و ژاپن فراهم ساخته است، گفت: موافقتنامه حمایت از سرمایه‌گذاری و ایجاد یک خط اعتباری ۱۰ میلیارد دلاری که طی سفر طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران به توکیو به امضا رسید، زمینه مساعدی را برای مشارکت بیشتر شرکت‌های ژاپنی در ایران فراهم ساخته است.

وی همچنین به رایزنی‌ها اخیر در مورد تسریع روند عادی‌سازی روابط کارگزاری بانک‌های بزرگ ژاپنی با ایران هم اشاره و خاطرنشان کرد: در طول یک سال گذشته هر ۲ کشور بارها در عالی‌ترین سطوح عزم خود را برای توسعه روابط اقتصادی ۲ کشور ابراز داشته‌اند و معتقدم سفر شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به ایران در آینده نزدیک می‌تواند فرصت بسیار مناسبی برای شکوفایی و تحقق این زمینه‌های همکاری باشد.

ادامه این سمینار به دو مبحث تخصصی شرایط کسب و کار و سرمایه‌گذاری در ایران و همچنین تشریح وضعیت صنعت قطعه‌سازی خودرو در کشورمان اختصاص داشت و شرکت‌کنندگان ایرانی با ارائه سخنرانی‌های جداگانه، شرایط اقتصادی ایران و مزایای ایران برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های ژاپنی را برای مخاطبان ژاپنی تشریح کردند.

شریف معاون بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران در سخنرانی خود، برخورداری از زیرساخت مناسب صنعتی، انرژی ارزان، امنیت پایدار، فراوانی نیروی انسانی تحصیل‌کرده و دسترسی به یک بازار ۸۰ میلیونی داخلی و بازار ۴۰۰ میلیونی پیرامونی در منطقه آسیای مرکزی و خلیج فارس را از مزایای نسبی سرمایه‌گذاری در ایران برشمرد و خاطرنشان کرد: در چشم‌انداز برنامه دولت جمهوری اسلامی ایران تا سال ۲۰۲۵، تولید سالانه ۳ میلیون خودرو برای عرضه به بازار داخلی و منطقه پیش‌بینی شده است.

شریف همچنین اتاق بازرگانی را نماینده بخش خصوصی ایران و یک مرجع مطمئن برای مراجعه شرکت‌های ژاپنی برای مشاوره سرمایه‌گذاری معرفی کرد.

پورقاضی رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران، هم ضمن معرفی صنعت قطعه‌سازی ایران به مخاطبان، تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی در سرمایه‌گذاری و به طور خاص مزیت‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های ژاپنی در صنعت خودرو ایران و قطعه‌سازی را تشریح کرد.

نجفی‌منش عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران نیز در سخنان خود تصویر کاملی از وضعیت کنونی صنعت خودرو و قطعه‌سازی، مشکلات و نیازهای کنونی این صنعت و برنامه‌های آتی صنعت خودرو و قطعه‌سازی ارائه داد.

وی همچنین مدل‌های مشارکت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های ژاپنی و حیطه‌های سرمایه‌گذاری را تبیین کرد.

در بخش پرسش و پاسخ این سمینار، پرسش‌های متعددی از سوی شرکت‌های ژاپنی در رابطه با مسائل سرمایه‌گذاری، نحوه تشخیص بخش خصوصی از بخش دولتی، نحوه تبادلات مالی با ایران، قانون سرمایه‌گذاری خارجی و قانون کار در ایران و سطح مهارت نیروی انسانی ایرانی مطرح و پاسخ داده شد.

پیش از این سمینار هیات ایرانی با نمایندگان سازمان تجارت خارجی ژاپن (JETRO) در دفتر مرکزی این سازمان مذاکره داشتند و نمایندگان این سازمان نتایج بررسی خود از زمینه‌های مشارکت خودروسازان ژاپنی در صنعت خودروسازی ایران را ارائه داد. دو طرف در مورد همکاری برای ارائه طرحی به منظور زمینه‌سازی مشارکت خودروسازان ژاپنی در ایران از طریق ارتقای ظرفیت مدیریتی و فنی خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی تبادل نظر کردند.

کد خبر : ۳۷۵۷۵۳