خبرگزاری کار ایران

رئیس گروه علمی و فناوری ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد:

27 راهکار علمی برای احیای دریاچه ارومیه

رئیس گروه علمی و فناوری ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: کنترل و صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی مهم است،بدین ترتیب لازم است طی یک برنامه پنج ساله و با مدیریت وزارت نیرو وزارت جهاد‌کشاورزی، به هدف صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب کشاورزی، شرب و صنعتی دست یابیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود تجریشی-رئیس گروه علمی و فناوری ستاد احیای دریاچه ارومیه- در جمع منتخبین سفرا و سازمان‌های بین‌المللی، برنامه ترمیم تالاب ارومیه و تهدیدهای انسانی، اقتصادی، اجتماعی و محیطی که منطقه در معرض آن هستند را تشریح کرد.

تجریشی با اشاره به 27 راهکار برای حل بحران دریاچه ارومیه گفت: کنترل و صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی مهم است،بدین ترتیب لازم است طی یک برنامه پنج ساله و با مدیریت وزارت نیرو وزارت جهاد‌کشاورزی، به هدف صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب کشاورزی، شرب و صنعتی دست یابیم. این هدف  عمدتا از طریق تدوین و اجرای برنامه های افزایش بهره وری 60 درصدی مصرف آب تولیدات کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی تحقق خواهد یافت.

وی افزود: راهکارهای بعدی، ممنوعیت هر گونه افزایش در خروج منابع آب از حوضه ارومیه و نیز جلوگیری از مصارف جدید، با تمرکز خاص بر مدیریت تولیدات کشاورزی است همچنین، تعلیق تمام پروژه های سد سازی به استثنای شهید مدنی و چراغ ویس، و مدیریت تامین آب پایین دست و شبکه های آبیاری در سراسر حوضه آبریز دریاچه ارومیه ضروری است.

تجریشی افزود: نظارت سیستماتیک و مدیریت چاه های آب زیرزمینی در سراسر حوضه آبریز دریاچه ارومیه با استفاده از تکنولوژی اندازه گیری هوشمند، از دیگر راهکارهایی است که مورد تاکیداست،مطالعه و اجرای طرح حفاظت محیط زیست ارومیه بویژه پارک ملی دریاچه، با اولویت دادن به مناطق جنوبی آن، از دیگر اقدام های مورد تاکید  معاون ستاد احیای دریاچه ارومیه است.

وی همچنین بر اصلاح فوری قوانین و مقررات ناظر بر چاه های آب غیرمجاز از طریق نهادهای قانونی مسئول تاکید کرد؛ چرا که چاه های غیرمجاز، افزون بر آسیب زدن به منابع زیرزمینی آب، سطح آب های سطحی را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می دهند.

تجریشی افزود: ارائه طرح های اشتغال جدید و جایگزین توسط سازمان های دولتی مسوول به منظور کنترل مصارف آب، از جمله راهکارهایی است که می تواند به کاهش مصرف بویژه در بخش ها غیرمجاز آن کمک کند.

افزایش جریان ورودی آب دریاچه ارومیه از دیگر راهکارهایی است که در این نشست مورد تاکید قرار گرفت. به گفته تجریشی، شناسایی انهار منشعب از رودخانه‌ها و مسدود کردن انهار در فصول غیر زراعی به منظور افزایش ورودی آب به دریاچه ارومیه،  از شیوه های موثر در مدیریت حوضه آبریز دریاچه ارومیه به شمار می آید.

وی  همچنین بر ضرورت بررسی سلامت اجتماعی و مسایل زیست محیطی ناشی از بحران دریاچه ارومیه و اجرای اقدامات پیشگیرانه تاکید کرد.

شناسایی گونه‌های شورپسند بومی و مناسب جهت کشت در محدوده دریاچه ارومیه و همچنین توسعه پروژه های کشت برای منطقه از دیگر راهکارهای مورد تاکید تجریشی بود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف،  در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: منطقه با تهدید نابودی  بخشی از کشاورزی، بیکاری و مهاجرت روبرو  خواهد شد.

تجریشی از چالش‌های اجتماعی منطقه و بیکاری بیش از پیش به علت مستور شدن اراضی و از بین رفتن محصولات کشاورزی در کنار عوامل نگران کننده سلامتی پوست،چشم‌ و ریه مردم منطقه سخن گفت.

رئیس گروه علمی و فناوری ستاد احیای دریاچه ارومیه در ادامه از احتمال بروز بیمارهای آسم و برونشیت،عفونت‌های حاد تنفسی، عفونت‌های تنفسی فوقانی، بیماری انسداد تنفسی‌، انواع مختلفی از بیماری‌های لاعلاج و بیماری‌های قلبی عروقی به دلیل ادامه وضع موجود خبر داد و  در خصوص عوارض آن هشدار داد.

از نگاه وی  بهبود همه این عوارض، در کنار توجه به دو بحران مهم یعنی رشد بیابان‌زایی، و قهر پرندگان مهاجر با این منطقه، باید مورد توجه قرار گیرد. 

تجریشی در پایان اعلام کرد:  دولت جمهوری اسلامی ایران طرح ملی نجات دریاچه ارومیه را محملی برای توسعه روابط علمی با مراکز  تحقیقاتی و دانشگاهی با تمامی کشورها می‌داند.

 

کد خبر : ۳۷۵۷۸۵