خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر صنعت در گفت‌وگو با ایلنا:

واحدهای تولید روغن فعال می‌شوند/واردات را کاهش می‌دهیم

asdasd
کد خبر : ۳۷۶۰۱۴

مشاور وزیر صنعت،معدن و تجارت از دستور وزیر برای حفظ تراز تجاری مثبت در سال جاری خبر داد.

محمد رضا مودودی در گفت‌وگو با ایلنا تصریح کرد: بنا به دستور آقای نعمت زاده ما در سال جاری موظف هستیم که تراز تجاری را همچون سال 94 مثبت نگه داریم زیرا این امر یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: مهمترین فرمول نگه داشتن این تراز افزایش صادرات و مدیریت واردات است؛ در سال جاری اقدامات خوبی در بخش مدیریت واردات انجام شده است ضمن آنکه با برنامه دولت برای راه اندازی واحدهای تعطیل شده و بالا رفتن ظرفیت واحدهای نیمه فعال وابستگی ما به واردات کمتر خواهد شد و همین امر به ما در نگه داشتن تراز تجاری مثبت کمک خواهد کرد.

قائم مقام سازمان توسعه و تجارت با اشاره به اهمیت مدیریت واردات گفت: هدف ما کنترل واردات اقلام مصرفی است و ما از افزایش واردات کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه که به رشد صنعت و تولید  کمک می‌کند حمایت می‌کنیم به طور مثال در مورد واردات روغن ما در داخل کشور ظرفیت های خوبی داریم و امیدواریم در سال جاری واحدهای جدیدی در این حوزه فعال شوند.

مودودی به میزان واردات روغن اشاره کرد و گفت: ما در سال بیش از 500 میلیون دلار واردات روغن داریم و امیدواریم امسال با فعال شدن واحدهای تولید روغن شاهد کاهش واردات این کالا باشیم

مشاور وزیر صنعت افزود: در وزارتخانه برای خودکفا شدن در اقلام وارداتی اولویت بندی شده و به غیر از روغن اقلام دیگری نیز هستند که امیدواریم میزان وابستگی واردات ما به آنها کم شود.

مودودی با اشاره به برنامه سازمان توسعه تجارت برای افزایش 10 میلیارد دلاری صادرات کشور در سال 95 اظهار داشت: این رقم بر اساس کار کارشناسی اعلام شده و ما هنگام بررسی متوجه شدیم که در گروه‌های کالایی مختلف و با فعال کردن واحدهای تولیدی در کشور بدون ایجاد ظرفیت‌های جدید به راحتی می‌توانیم به این عدد برسیم .

وی تصریح کرد: این عدد برای کشورمان با این ظرفیت و امکانات بسیار کم است و رقم 50 میلیارد دلار صادراتی که ما در سال گذشته داشتیم یک عدد بسیار کمی است ما باید این امر آسیب‌شناسی بکنیم که چرا ما نتوانستیم از ظرفیت‌های کشور در بازار صادراتی استفاده بکنیم و بازار ایجاد کنیم.

مشاور وزیر صنعت افزود: البته یکی از مهمترین علل، بحث‌های زیر ساختی است به عنوان مثال با اعمال تحریم‌های بین المللی و قطع مبادلات بانکی این مشکل جدی‌تر شد و عملا تجارت خارجی ما تحت تاثیر آن قرار گرفت اما اکنون با توجه به اینکه اولین سال پسابرجام است امیدواریم که این مشکلات رفع شود و با افزایش 10 میلیارد دلاری صادرات ما تراز تجاری کشورمان برای دومین سال پیاپی مثبت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز