خبرگزاری کار ایران

برنامه‌های برندسازی جایگاه‌های عرضه سوخت اعلام شد

مظلومی گفت: شرکت صاحب برند برای فعالیت و ورود به کار باید تعداد 60 نازل برای سوخت مایع احداث کند که اولویت نیز با کلانشهرها است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا مظلومی مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درنشست خبری با بیان اینکه ما روزانه 250 میلیون لیتر فرآورده خودروها را از طریق 3 هزارو 400 جایگاه بنزین و سوخت مایع و 2400 جایگاه تک‌منظوره و دو منظوره CNG توزیع می‌کنیم اظهار داشت: در راستای کیفی‌سازی خدمات شرکت پخش درصدد انتخاب شرکت‌های صاحب صلاحیت و برند برآمدیم تا استمرار سوخت‌رسانی به مجاری عرضه را داشته باشیم و خدمات در سطح قابل قبول عرضه شود.

وی افزود: در این ارتباط از همه شرکت‌هایی که توان لازم در حوزه تامین ، ذخیره‌سازی و حمل فعالیت دارند درخواست می‌کنیم به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مراجعه کنند و در صورت ارزیابی مطلوب و کسب شاخص‌های امتیازی می‌تواند در توزیع فرآورده نفتی و احداث جایگاه البته با اولویت جایگاه‌های کوچک و زنجیره‌ای در کلانشهرها اقدام کند.

مظلومی تصریح کرد: با اجرای این سیاست سازمان‌دهی خاصی انجام دادیم تا تعداد 666 باب جایگاه که مجوز داشتند و بخشی نیز که فاقد مجوز بودند ساماندهی شوند و برخی مجوزهای جدید نیز متوقف می‌شود الان با انتخاب ضرکت های صاحب صلاحیت واجدین بتوانند تحت پوشش برندها فعالیت خود را آغاز کنندو در عرصه ارائه خدمات گروهی و ساماندهی و احداث جایگاه های جدید فعالیت کرده و خدمات مفیدی را به مردم ارائه دهند.

وی اظهار داشت: شرکت‌های برندینگ باید سیاست‌های ما را مبنی بر تامین فرآورده و هم به محل مجاری و عرضه به مشتریان عهده‌دار شود.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اظهار داشت: شرکت های صاحب برند در آینده همین وظایف شرکت ملی پخش را عهده دار خواهند بود که از جمله آنها تامین فرآورده از مبادی و حمل به مجاری عرضه و توزیع به مشتریان با کمیت و کیفیتی که از انبارهای ما تحویل می گیرند و مطابق با استانداردهایی که شرکت خدمات ارائه می دهد

وی افزود: شرکت صاحب صلاحیت برند مجموعه جایگاه هایی را که لازم است باید جایگاه جدید احداث و یاجایگاه های فعلی را تحت پوشش خود قرار دهد.

مظلومی تصریح کرد: چند شاخص را برای ارزیابی این شرکت‌ها در نظر گرفته‌ایم که در این بین  توان مالی 40 امتیاز خواهد داشت که البته برای شرکت های جدیدالتاسیس و سابقه‌دار متفاوت است و حداقل این امتیاز نیز 24 درنظر گرفته شده است.

وی دیگر شاخص ارزیابی را سابقه اجرایی عنوان کرد و گفت: حداکثر امتیازبرای این بخش 15 و رقم حداقل آن نیز 10 امتیاز خواهد بود.

مظلومی شاخص امکانات را از دیگر معیارهای ارزیابی برندینگ جایگاه‌ها برشمرد و افزود: حداکثر امتیاز برای این معیار 10 خواهد بود که متقاضی باید تمامی 10 امتیاز را احراز کند.

وی ادامه داد: شاخص نیروی انسانی نیز ازجمله دیگر شاخصه‌هاست که برای آن امتیازی بین 15 تا 10 درنظر گرفته شده است و همچنین شاخص فرآیند داخلی کسب و کار نیز از امتیازی بین 12 تا 20 برخوردار خواهد بود که به این ترتیب مجموعاً جایگاه بنزین باید 68 امتیاز و جایگاه CNG باید 75 امتیاز را برای برندشدن به دست آورد.

مظلومی همچنین گفت: شرکت صاحب برند برای فعالیت و ورود به کار باید تعداد 60 نازل برای سوخت مایع احداث کند که اولویت نیز با کلانشهرها است. ضمن اینکه باید بتوانند طی 2 سال این رقم را به300 برساند و برای جایگاه‌های CNG نیز آغاز کار با تعداد 300 جایگاه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه برندها انحصار ایجاد نکنند شرکت‌هایی که پذیرفته می‌شوند می‌توانند درسطح کشور 20 درصد جایگاه‌ها را در اختیار داشته باشند و در سطح استان ها 30 درصد و در شهرستان‌ها 50 درصد جایگاه‌ها را می‌توانند در اختیار خود داشته باشند.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت:‌ شرکت‌های صاحب صلاحیت می‌تواند به سایت niopdc.ir و یا مناطق شرکت ملی پخش در استان‌ها و حوزه مدیریت بازرگانی مراجعه کنند و از امروز می‌توانند به سایت شرکت مراجعه کرده و ملاک‌های ارزیابی را پیش‌بینی و شروع به مستندسازی کند.

وی با بیان اینکه ارزیابی ما جهت احراز صلاحیت ها از تیر ماه آغاز می شود، اظهار داشت: ما محدودیتی برای استفاده از توان شرکت‌های داخلی و یا خارجی نداریم و شرکت‌های خارجی نیز می‌توانند به طور مستقل وارد این عرصه شوند.

مظلومی یادآورشد: شرکت‌های صاحب برند در چند سطح که ارائه خدمات خواهند کرد تقسیم بندی می شودندو به فراخور خدمات  درآمد نصیبشان خواهد شد و در گام دوم نیز اقدام به کلاس‌بندی خواهیم کرد.

وی درباره افزایش قیمت با اجرای این هدف اظهارداشت: فعلاً در مورد افزایش قیمت تصمیمی اتخاذ نشده و در این زمینه مراجع ذیصلاح تصمیم‌گیری خواهد کرد.  

وی اظهار داشت: شرکت ها در مرحله نهایی می توانند هزینه خدمات بیشتر را از مشتری دریافت کنند اما در این مرحله فعلا افزایش قیمت نداریم.

وی در ادامه درباره فعالیت شرکت های خارجی در طرح برندسازی جایگاه ها گفت: طبق ارزیابی هایی که خواهیم داشت شرکت های خارجی نیز که محدودیتی برای فعالیت نداشته باشند می توانندوارد این عرصه شوند اما فعلا تاکنون درخواستی از شرکت های خارجی به ما ارائه نشده است.

مظلومی تصریح کرد: در حال حاضر به عنوان نمونه شرکتی در اصفهان کار خود را دراین ارتباط آغاز کرده و 17 باب پایگاه زنجیره‌ای در ابعاد کوچک احداث کرده که مطابق استانداردهای روز دنیا خدمت رسانی می کند.  

وی درباره تکلیف جایگاه های تک مالکیتی گفت: امیدواریم با تجمیعی که می شود جایگاه های در قالب شرکتهای صاحب صلاحیت بروند هزینه هایشان کاهش پیدا می کند و از طرفی هم شرکت الگوی انگیزشی و مالی برای شرکت هایی که در پوشش برند می رود در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: ما در مرحله فعلی اصراری برای اینکه جایگاه ها تحت پوشش برند بروند نداریم.

وی در ادامه درباره هزینه‌های جایگاه‌ها نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه جایگاه‌ها در قالب شرکت‌های صاحب صلاحیت فعالیت خواهد داشت و تجمیع صورت می‌گیرد هزینه هایشان نیز کاهش خواهد یافت.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه گفت: در مرحله اول تمامی جایگاه‌ها و برندها از انبارهای ما فرآورده‌های خود را تحویل می‌گیرند اما در آینده می‌توانند راساً تولیدکننده بوده و یا تصمیم بگیرند که خود واردکننده باشند و یا از بنزین وارداتی در جایگاه خود عرضه کنند.

وی تاکید کرد: در اجرایی شدن این هدف ما به لحاظ کمی و کیفی جایگاه ها را تحت نظارت خودخواهیم داشت و سازمان استاندارد نیز نظارت‌های لازم را خواهد داشت و به این ترتیب هدف ما این است که از حوزه اجرایی خارج و وارد حوزه نظارتی شویم.

وی اظهار داشت: ما در چارچوب قیمتها قرار است که پروسه ای را تعریف کنیم که خدمات قابل به مشتری ارائه دهیم آنچه مشخص است در کلانشهر تهران جایگاه به اندازه مورد نیاز مشتریان نداشتیم امیدواریم با احداث شرکت های صاحب برند مشکل جایگاه های تهران حل شود.

مظلومی گفت: در این مرحله شرکت های صاحب صلاحیت و برند سوختی را تحویل می گیرند که ما تحویل می دهیم و کیفیت نیز مشابه است اگر به حد قابل قبول برسیم در فاز بعد شرکت های صاحب صلاحیت می توانند انبار احداث و یا از امکانات ما استفاده کنند و یا وارد فاز احداث پالایشگاه شوند.

وی درباره بحث حق‌العمل جایگاه‌داران سوخت اظهار داشت: با همکاری دولت و مجلس در صدد حل مشکل جایگاه‌داران خواهیم بود ضمن اینکه درآمد جایگاه از محل کارمزدی است که ما تعیین می‌کنیم. وبا استفاده از امکانات بودجه ای نیاز هزینه ای جایگاه ها را برای ارائه خدمات بهتر باشد امیدواریم با حق العمل کاری حق الزحمه جایگاه داران بخشی از قیمت فروش خواهد بود که امیدوارم با تصویب مجلس ابلاغ شود که قضیه حل شود تا مکانیزمی باشد که جایگاه دار کارمزد قابل قبول داشته باشد و سطح خدمات با پوشش هزینه ای مطابقت داشته باشد.

وی درباره بنزین دو نرخی نیز گفت: ما منتظر ابلاغ هستیم و هنوز چیزی به ما اعلام نشده است.

- در ادامه داوود عربعلی سخنگوی پخش فرآورده های نفتی نیز گفت: ما بعنوان شرکت ملی پخش مجری دستور العمل های دولت هستیم و در مورد اعلام نرخ نیز از آنچه مصوبه مجلس است بالاتر نخواهد بود.

وی در مورد رقابت نیز اظهار داشت: وقتی جایگاه ها تجمیع می شوند هزینه ها کاهش می یابد و این مقوله روی نرخ ها نیز تاثیر گذار خواهد بود.

عربعلی درباره واردات نیز گفت: از میزانی که اعلام شده ما اجازه واردات بیشتر را نخواهیم داشت.

وی درباره پالایشگاه های بخش خصوصی نیز گفت: قطعا در جایگاه ها پالایشگاه ها نیز می توانند سهامدار شوند و از همان محل فراورده را به جایگاه ها عرضه کنند و کیفیت نیز در درجه بندی آنها موثر خواهد بود.

- همچنین رجب پور معاون مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: در بحث زنجیره تامین و توزیع ابتدا اکتشاف تولید ذخیره سازی و حمل و توزیع را داریم اما در ایران مالکین بخش خصوصی در پایان زنجیره تامین و توزیع هستند به همین دلیل به دلیل هدف افزایش حضور بخش خصوصی در مدیریت عرضه سوخت بکارگیری فناوری در نظام عرضه این مدل را با توجه به محدودیت های موجود در کشور پیاده سازی کردیم.

وی افزود: برندسازی این امکان را به جایگاه ها می دهد که می توانند در بخش حمل و مدیریت هزینه ها با توجه به درآمدهای ثابتی که دارند بتوانند نقش آفرینی کنند و انتظاری که از بخش خصوصی داریم اینکه بتوانند از فناوری روز که بحث زیست محیطی را در اولویت دارد و از دانش تخصصی در عرضه و ارتباط با مشارین در نظام عرضه استفاده کنند و کیفیت ارائه خدمات به مشتریان را ارتقا دهند و مشتریان بتوانند بخشی از خدمات دیگر را نیز بدست آورند به همین دلیل هدف گذاری در ایجاد شرکت های زنجیره ای توزیع قطعا بدست آوردن اهداف شرکت های تامین و توزیع را بدنبال خواهد داشت و در آینده این شرکت ها می توانند در زنجیره ای گسترده تر در بخش اکتشاف نیز حضور داشته باشند.

وی افزود: اما فعلا ما محدودیت در قیمت گذاری و تنوع محصولات داریم که امیدواریم با پا گرفتن این شرکت های تامین و توزیع بدنبال آن هدف گذاری هستیم که بتوانیم بهترین کیفیت را برای ارائه به مصرف کننده داشته باشیم.

وی ادامه داد: در آینده اگر بستری فراهم شود که آزادسازی قیمت ها و ارائه خدمات را داشته باشیم این شرکت ها می توانند بر اساس وظایفی که ارائه می دهند بخشی از هزینه های ارائه خدمات را جدای از قیمت سوخت دریافت کنند ولی در این مرحله این امکان وجود ندارد زیرا قیمت ها هنوز ثابت است.

 

 

 

کد خبر : ۳۷۶۵۰۲