خبرگزاری کار ایران

منطقه غرب کشور سومین قطب پتروشیمی می‌شود

وزیر نفت سال ٩٥ و ٩٦ را سالی استثنایی برای صنعت پتروشیمی عنوان کرد و گفت: با افتتاح پتروشیمی مهاباد و طرحهای در دست اقدام در منطقه باختر، منطقه غرب سومین قطب پتروشیمی کشور می شود.

به گزارش ایلنا،  در آیین گشایش مجتمع پتروشیمی مهاباد، اظهار کرد: منطقه غرب کشور با توجه به طرحهای پیش بینی شده و همجواری با کشورهای عراق،‌ ترکیه به منطقه‌ بی‌نظیری برای صنایع پتروشیمی در بخش پایین دستی بدل می شود.

وی با بیان این که با اجرای طرحهای در حال اجرا، منطقه غرب کشور پس از عسلویه و بندرامام، تا پایان برنامه ششم با ظرفیت ١,٥ میلیون تن تا پایان برنامه ششم به سومین قطب پتروشیمی کشور بدل می شود، افزود: با توجه به خلاء نبود صنایع پتروشیمی در شرق کشور ترکیه، اقلیم کردستان عراق و کشور عراق، با بهره برداری از طرح پلی اتیلن غرب کشور امکان تامین نیاز کشورهای همسایه به خوبی برای ما مهیا می شود.

زنگنه امسال و سال آینده را سالی استثنایی برای صنعت پتروشیمی اعلام کرد و گفت: امسال بیش از ١٠ طرح پتروشیمی به مرحله اجرا و بهره برداری می رسد که با افزایش توان تولید و ظرفیت صادرات، بدون شک ایران به یکی از کشورهای قدرتمند در این صنعت بدل خواهد شد.

وزیر نفت گفت: با بهره برداری از طرح خط لوله اتیلن غرب و تکمیل زنجیره ارزش، همسو با سیاستهای اقتصاد مقاومتی و صنایع میان دستی و پایه امیدواریم بتوانیم یک شهرک پایین دستی در منطقه مهاباد ایجاد کنیم.

زنگنه گفت: از ابتدای سال ٨١ طبق یک طراحی مفهومی قرار شد مجموعه ای از طرحهای توسعه مناطق غرب کشور به اجرا در آید که بعدها به خط لوله اتیلن غرب معروف شد و مهاباد از ابتدا یکی از اهداف این کار در نظر گرفته شد.

زنگنه ادامه داد: در سال ٨١ طرحی در دولت تصویب شده بود که برای ایجاد تعادلات منطقه ای یکسری از اقدامها در مناطق کردنشین انجام شود که با پیشنهاد اینجانب در هیئت دولت قرار بر این شد به جای توزیع پول در روستاهای کردنشین یک خط تولید برای انتقال اتیلن با پول دولت ایجاد شود اما ساخت مجتمعهای پتروشیمی و تولید اتیلن با بخش خصوصی باشد.

زنگنه با اشاره به تصویب این پیشنهاد از سوی هیئت دولت وقت، تصریح کرد: با این طرح مناطق ایلام، کرمانشاه، کردستان و مهاباد با یک توسعه درازمدت و ماندگار دست یابند.

وی افزود: در این راستا خط لوله اتیلن غرب با هدف ایجاد تعادل در منطقه و توسعه مناطق کردنشین کشور در مناطق کردنشین ایلام، کرمانشاه، کردستان و مهاباد با چشم انداز توسعه بلندمدت به مرحله اجرا رسید.

وزیر نفت ادامه داد: این طرح با توجه به توسعه صنعتی غرب و شمال غرب کشور بویژه مناطق کردنشین بود تا بتوانیم این مناطق را وارد چرخه توسعه صنعتی کشور کنیم.

زنگنه تصریح کرد: این طرح بزرگترین سرمایه گذاری است که تاکنون دولت آگاهانه برای مناطق کردنشین و مهاباد سازمان داده و این تصمیم اتفاقی نبوده و با فکر و هدف توسعه مهاباد و منطقه کردنشین صورت گرفته است.

وزیر نفت اظهارکرد: غرب کشور منطقه بی نظیری برای ایجاد کارخانه صنایع پایین دستی پتروشیمی است که امیدواریم دولت با توجه به شرایط ارتباطی این منطقه با ترکیه و عراق حمایتهای لازم را انجام دهد.

زنگنه تصریح کرد: در این راستا پتروشیمی بوکان با ظرفیت اندک طراحی شد که از خوراک اتیلن برای تولید پلی اتیلن استفاده کند، همچنین امسال پتروشیمی سنندج با ظرفیت ٣٣٠ هزار تن به بهره برداری می رسد؛ به این ترتیب مجموع طرحهای پتروشیمی که در مناطق کردنشین کشور ایجاد می شود موقعیت بی نظیری را برای منطقه غرب ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: با اجرای طرحهای پیش بینی شده، منطقه غرب کشور پس از عسلویه و بندر امام با تولید ٢ میلیون تن، سومین کانون پتروشیمی کشور می شود.

 

کد خبر : ۳۷۶۵۳۹