خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از رضا بوستانی؛

برجام و منافع ملی

برجام، عرصه‌های جدیدی را به روی اتقصاد ایران باز کرده اما مانند هر موضوع دیگری این توافق بین‌المللی با تفسیرهای متفاوتی روبرو شده است و هر کسی از دید خود، ابعاد برجام را تحلیل می‌کند.

بخش مبادلات بانکی و دسترسی به بازارهای مالی آمریکا از مواردی است که این روزها با تفاسیر متعددی روبرو شده و ابهاماتی را بوجود آورده است.

آنچه که مسلم است دیپلماسی موفق برجام باعث شده تا بسیاری از شرکت‌های اروپایی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران را درک کنند و خواهان توسعه روابط با ایران باشند. از طرف دیگر، بانک‌های اروپایی نیز برای پاسخ‌گویی به نیاز مشتریانشان مجبور هستند روابط کارگزاری را با بانک‌های ایرانی ایجاد کنند. تا اینجا، هیچ مشکلی وجود ندارد. اما در مواردی، چالش‌هایی با منافع ایران در بهره‌برداری از بازارهای مالی امریکا وجود دارد. این چالش می‌تواند بر تصمیمات بانک‌های اروپایی در برقراری ارتباط با بانک‌های ایرانی تاثیر بگذارد. لذا هیات دیپلماتیک ایران نباید این فرصت را به طرف آمریکایی بدهد تا تعهداتش را به طور کامل انجام ندهد. آمریکا متعهد شده است که شرایط را برای ارتباط بانک‌های اروپایی فراهم کند و ایران به کمتر از این نباید رضایت دهد. بدون تردید، دستیابی به بازار اروپا از بازارهای مالی بین‌المللی می‌گذرد.

برای ایران، تجارت خارجی یک اولویت انکارناپذیر است؛ مقایسه ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس به راحتی ظرفیت بالقوه کشور را در زمینه تجارت نشان می‌دهد. به علاوه اینکه ایران برای فروش نفت و فرآورده‌های نفتی به بازارهای بین‌المللی نیاز دارد تا از این راه مطمئن باشد بیشترین ارزش را از فروش این محصولات بدست می‌آورد. برجام این فرصت را بوجود آورده است تا تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی بتوانند در جغرافیایی فراتر از مرزهای رسمی ایران، منافع خود را دنبال کنند، سود خلق کنند و شغل ایجاد نمایند. در جنگ منافع ملی نباید از این فرصت ایجاد شده گذشت و باید انجام کامل تعهدات را با دیپلماسی از طرفین برجام مطالبه کرد.

نویسنده: رضا بوستانی

کارشناس بانکی

کد خبر : ۳۷۶۵۷۴