خبرگزاری کار ایران

مجری طرح گندم خبر داد؛

96 درصد مطالبات گندم‌کاران پرداخت شد

مجری طرح گندم از وضعیت مناسب برداشت گندم در نقاط مختلف ایران و عدم تاثیر بحران آب و هوایی فرودین ماه در میزان تولید گندم استان خوزستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسماعیل اسفندیاری‌پور مجری طرح گندم در حاشیه مراسم افتتاح باشگاه کشاورزان که در قزوین برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: برداشت گندم از استان‌های گرم و خشک و جنوبی شروع شده و به مناطق معتدل رسیده است. برداشت گندم در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، دشت عباس، جیرفت، جنوب کرمان و استان‌های سمنان و گلستان در حال انجام است.

او افزود:تاکنون 2 میلیون و 300 هزار تن گندم به نرخ تضمینی از کشاورزان خریداری شده است وبرداشت گندم تا اواسط شهریورماه ادامه دارد و تاکنون 31.4 درصد رشد در خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته روی داده است.

او افزود: سطح زیرکشت گندم در سال جاری 6 میلیون هکتار است.

مجری طرح گندم در ادامه گفت: خوش‌بین هستیم که با اقدامات کشاورزان و میزان بارندگی محصولی خوبی در سال 95 برداشت شود.

او افزود: پیش بینی می‌شود در سال جاری  10 میلیون تن خرید گندم مازاد بر عرضه داشته باشیم و طبق گزارشات شرکت بازرگانی دولتی و بانک کشاورزی 86 درصد از مطالبات گندم‌کاران پرداخت شده است و امیدواریم که این پرداخت‌ها تداوم داشته باشد همچنین 85 درصد از منابع مورد نیاز برای پرداخت به گندم‌کاران نیز تامین شده است.

اسفندیاری پور در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا برنامه‌ای برای صادرات گندم دارید گفت: اولویت اول تامین نیاز داخلی است به دنبال مباحث صادرات در گندم نیستیم مگراینکه گندم دورم صادر و معادل آن گندم نان وارد کنیم و تاکید می کنم که با توجه به مزیت منابع آبی باید به دنبال صادرات محصولاتی باشیم که ارزش و مزیت درآمدی مناسب‌تری داشته باشد.

مجری طرح گندم در خصوص سرما و سیل در فروردین ماه و تاثیر آن بر مزارع گندم استان خوزستان گفت: بهترین برداشت گندم در استان خوزستان مربوط به سال 86 است که رقم آن یک میلیون و 310 هزار تن بود و در سال جاری رقم برداشت از یک میلیون و 300 هزار تن فراتر رفته است و پیش‌بینی می‌شود که تا یک میلیون و 350 هزار تن نیز برسد. بنابراین شرایط جوی ابتدای سال 95 در میزان تولید این استان تاثیرگذار نبوده است.

 

 

کد خبر : ۳۷۶۷۶۷