خبرگزاری کار ایران

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه‌ اقتصادی :

مناطق آزاد؛ پیشانی کشور در جذب سرمایه خارجی هستند

مشاور رئیس جمهور، مناطق آزاد را پیش قراول و پیشانی کشور در جلب و جذب سرمایه خارجی خواند.

به گزارش ایلنا و به نقل از سنا اکبر ترکان گفت: توسعه صادرات، تسهیل و گسترش تولید، انتقال فن آوری های پیشرفته و تامین منابع مالی و نیازهای ضروری از خارج از کشور چهار ماموریت محوری است که رهبر انقلاب در این راستا  به مناطق آزاد داده اند.

ترکان گفت: برای اینکه شرایط در مناطق آزاد تسهیل شود، چند مزیت بزرگ داریم: اول اینکه فعالیت تجاری در مناطق آزاد تا بیست سال از مالیات معاف است؛ علاوه بر این، فعالیت گمرکی در آنجا از پرداخت سود و عوارض واردات کالا معافیت دارد.

وی همچنین معافیت از قانون کار، معافیت ویزا و معافیت از قانون پول و بانک را از دیگر مزیت ها و امتیازات مناطق آزاد دانست.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه‌ اقتصادی ادامه داد: این امکانات ظرفیتی را فراهم می کند که سرمایه گذار خارجی ابتدا در این مناطق، موقعیت را بسنجد بعد بتواند برای سرزمین اصلی و کارهای دیگر تصمیمات جدی تر اتخاذ کند؛ لذا مناطق آزاد خودشان را برای این کار مهیا کرده اند.

ترکان در پاسخ به این سوال که مناطق آزاد تا امروز تا چه حد در اجرای این سیاست ها موفق بوده است، گفت: این موضوع را باید سنجش کنیم؛ من الان نمی توانم قضاوت عمومی داشته باشم که چقدر موفق شده ایم؛ البته بعد از ابلاغ سیاست ها تلاش ها عمدتا به این سمت بوده است و امیدوارم دوستان ما موفق شوند به چهار ماموریت محوری که مقام معظم رهبری به مناطق آزاد داده اند، جامه عمل بپوشانند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه های دولت برای جذاب سازی  سرمایه گذاری های خارجی گفت: یک موقع صحبت از سرمایه خارجی و زمانی دیگر  صحبت از سرمایه گذار خارجی می کنیم. سرمایه خارجی مثل اینکه ما برویم برای اجرای یک پروژه فاینانس خارجی بیاوریم که این مساله هم منتفی نیست،  اما  اولویت ما در مقایسه با سرمایه خارجی با سرمایه گذار خارجی است. چرا که وقتی سرمایه گذار خارجی می آید غیر از اینکه پولش را می آورد،  دانش فنی نیز می آورد و خود شخص هم بر آن مدیریت می کند.

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه یک خارجی اگر بخواهد برای سرمایه گذاری به ایران بیاید، به رفتار ایرانی ها در خارج از کشور نگاه  و حتی با او مشورت می کند، افزود: شما اگر می خواهید یک پرنده ای را هم بگیرید، باید یک پرنده خودی داشته باشید که او برود و آن پرنده را برایت بیاورد. بنابراین، باید به سرمایه گذاران ایرانی توجه کنیم تا تقویت شوند و از کسب و کارشان ابراز رضایت کنند؛ آن وقت است که  ایرانیان مقیم خارج از کشور  منابعشان را می آورند و البته خارجی ها هم خواهند آمد.

 

کد خبر : ۳۷۷۶۹۱