خبرگزاری کار ایران

همکاری ایران و نروژ برای مدیریت بیماری ماهیان پرورشی

رئیس سازمان دامپزشکی ایران در دیدار سفیر کشور نروژ با وی، همکاری های علمی و فنی دوجانبه در بخش پیشگیری و مدیریت بیماری های ماهیان پرورشی در قفس را خواستار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی، مهدی خلج دردیدار با نورهیم سفیر کشور نروژ با وی، ضمن یادآوری امضای تفاهم نامه بین دامپزشکی ایران و نروژ که پیش از این صورت گرفته بود، گفت: توسعه همکاری های علمی و فنی در چارچوب تفاهم نامه مشترک با توجه به زمینه های همکاری مورد تاکید است.

وی افزود: ایران از زمینه های مناسبی برای صادرات به اتحادیه اروپا برخوردار است و اکنون صادرات میگوی کشورمان طبق الزام ها و استانداردهای اتحادیه اروپا به کشورهای عضو آن، صورت می گیرد.

براساس این گزارش، سفیر نروژ نیز در این دیدار برای پیگیری عقد تفاهم نامه مشترک بین دامپزشکی ایران و نروژ و برگزاری دوره های آموزشی دامپزشکان شاغل در حوزه بهداشت و مدیریت بیماری های ماهی در قفس اعلام آمادگی کرد.

'نورهیم' گفت: نروژ پیشگام در تولید ماهیان پرورشی در قفس بوده و در این زمینه دارای فناوری و روش های پیشرفته علمی برای پیشگیری و کنترل بیماری های ماهیان پرورشی است.

نروژ سالانه بیش از یک و نیم میلیون تن ماهی سالمون در قفس پرورش می دهد و از آنجایی که پرورش ماهی در قفس در کشور ما به صورت جدی آغاز شده و در حال توسعه است، لزوم استفاده از تجارب علمی کشورهای پیشگام از جمله نروژ ضروری به نظر می رسد.

طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی در سال های گذشته نزدیک به 900 هزار تن انواع آبزیان در ایران تولید شده که 72 هزار تن آن به کشورهای مختلف جهان از جمله اتحادیه اروپا، کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس، جنوب شرقی آسیا و آمریکای شمالی صادر شده است.

براساس پیش‌بینی‌های انجام شده ظرفیت تولید 900 هزار تن ماهی در قفس در ایران وجود دارد که 300 هزار تن آن در دریای خزر، 150 هزار تن در خلیج فارس وبقیه در دریای عمان قرار دارد.

 

کد خبر : ۳۷۸۵۲۹