خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو:

۱۴ سال خاموشی سراسری نداشته‌ایم/۹۰ درصد مایحتاج صنعت برق تولید داخل است

وزیر نیرو با اشاره به کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت برق کشور گفت: بیش از ۹۰ درصد از مایحتاج لازم صنعت برق تماماً در داخل کشور به دست تولیدکنندگان داخلی تأمین شده است که در راستای نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی بوده است.

به‌گزارش ایلنا، "حمید چیت‌چیان"‌ وزیر نیرو در نشست علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در تشریح عملکرد گزارش این وزارتخانه گفت: در میان بخش‌های زیرساختی کشور،‌ بخش آب و برق، زیرساخت زیرساخت‌ها است و در دنیا این موضوع ثابت شده که تمامی فعالیت‌های اقتصادی در حوزه‌هایی مانند صنعت، کشاورزی، خدمات، حمل و نقل، بانک و ... به این زیرساخت ارتباط دارد.

وی افزود: انشاءالله مجلس دهم به مسائل پراهمیت در حوزه صنعت آب و برق توجه کند، وزارت نیرو خود را ملزم می‌داند که در این رابطه بدون وقفه و با استمرار به مردم خدمت کند.

چیت‌چیان در خصوص برنامه‌های وزارت نیرو گفت: درحال حاضر 74 هزار مگاوات برق تولید می‌شود که به این لحاظ در منطقه دارای رتبه اول و در جهان حائز رتبه 14 است و بیش از 99 درصد از جمعیت شهری کشور از نعمت برق برخوردار است و با 7 کشور دیگر تبادل برق انجام می‌شود.

وی گفت: 14 سال است شبکه برق کشور بدون خاموشی سراسری به کار خود ادامه داده و در این رابطه از تمام نیروهای متخصص استفاده شده و بیش از 90 درصد از مایحتاج لازم صنعت برق تماماً در داخل کشور به دست تولیدکنندگان داخلی تأمین شده است که در راستای نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی بوده است.

چیت‌چیان افزود: ایران از لحاظ تولید توربین‌های گازی نیروگاهی جزو 6 کشور اول دنیا است همچنین در خصوص صنعت آب در سال‌های گذشته 167 سد بزرگ ملی در کشور ساخته شده و وجود این سدها به مدیریت آب کشور کمک کرده است.

وی با اشاره به صادرات تجهیزات برق به 30 کشور گفت: بیش از 99 درصد از کل جمعیت به آب شرب دسترسی دارند و بسیاری از تجهیزات در صنعت آب و برق در داخل تولید می‌شود و نکته دیگر اینکه 42 درصد از جمعیت شهری کشور تحت خدمات شبکه فاضلاب است.

چیت چیان در تشریح چالش‌های صنعت آب و برق گفت: موضوع مهم مسئله اقتصاد برق است در سال 94 هزینه هر کیلووات برق تولید شده بدون احتساب هزینه‌ها 85 تومان بود که تنها 60 تومان آن از محل فروش تأمین شد و 10 درصد نیز بابت پرداخت یارانه اختصاص یافت و مابه التفاوت آن از محل هدفمندی به این صنعت پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 24 هزار میلیارد تومان وزارت نیرو از دولت مطالبه دارد که نتیجه آن بدهی این وزارتخانه به نیروگاه‌های خصوصی، پیمانکاران و همچنین عدم توانایی در تسویه وام‌های دریافت شده در حوزه صنعت آب و برق است.

چیت‌چیان با اشاره به کاهش سرمایه گذاری‌ها در صنعت برق گفت: در سال 94، 9 هزار مگاوات برق وارد مدار شد که باید به این موضوعات رسیدگی شود.

مصرف برق در کشور سالی 6 درصد افزایش دارد

وی ادامه داد: در رابطه با بخش برق باید گفت که مصرف برق در کشورها رشد بسیار بالایی دارد و علت آن پایین بودن نرخ برق است؛ به همین دلیل مردم نسبت به مصرف بیشتر تشویق می‌شوند.

چیت چیان گفت: سالی 6 درصد مصرف برق در کشور در حال افزایش است در حالی که در کشورهای دنیا بسیار کمتر است پاسخگویی به این نیاز مشکلات بسیاری را برای صنعت برق و کشور ایجاد کرده است.

وزیر نیرو به معضل کمبود آب در کشور اشاره کرد و گفت: در این زمینه نگرانی‌های ما زیاد است به گونه ای که متأسفانه طی 15 سال گذشته میزان بارش‌ها در کشور کاهش زیادی پیدا کرده تا جایی که در گذشته متوسط بارش‌ها در سال 250 میلی‌متر بود، اما اکنون به 240.7 میلیمتر در سال رسیده است.

هم کاهش بارش داشتیم، هم افزایش تبخیر

وی گفت: میزان آب تجدید شونده که 130 میلیارد مترمکعب در سال بود اکنون به 116 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است، لذا از سویی با کاهش بارش‌ها مواجه بوده‌ایم از سوی دیگر به دلیل تغییر اقلیم تبخیر نیز زیاد شده است، همچنین میزان آب تجدید شونده به ازای هر فرد ایرانی در طی 40 سال گذشته از 7 هزار و 500 متر مکعب به 1450 مترمکعب تقلیل یافته که این نشان دهنده یک بحران قابل توجه در حوزه آب است.

چیت‌چیان گفت: نمی‌توان به بارش‌ها اکتفا کرد زیرا مسئله بحران آب فراتر از این‌ها است و باید در این زمینه مجلس و دولت و تمام ارکان نظام به آن توجه کافی داشته باشند.

برداشت‌های غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی افزایش یافته

وی درباره برداشت‌های غیرمجاز آب‌های زیرزمینی افزود: این موضوع باعث بروز مخاطرات زیست محیطی شده تا جایی که امروز مشاهده می‌شد بسیاری از تالاب‌ها در کشور خشک شده است به دلیل آنکه هم بارش‌ها کاهش یافته هم برداشت‌های غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی افزایش یافته است.

وزیر نیرو تأکید کرد: از سوی دیگر از آب‌های سطحی نگران کننده تر مسئله منابع آب‌های زیرزمینی است؛ بیش از 55 درصد از آب مصرفی کل کشور در بخش کشاورزی و صنعت است که از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود، برداشت از آب‌های زیرزمینی مواجه است با اینکه برداشت‌های غیرقانونی به شدت افزایش یافته است و اکنون از 609 دشت کشور 330 دشت با بحران روبرو شده است.

وی افزود: در استان کرمان آب زیرزمین تمام شده و باغات پسته ای که امروزه از نظر اقتصادی حائز اهمیت است در بخش‌هایی خشک شده و کشاورزان از درختان برای هیزم استفاده می‌کنند.

95 هزار میلیارد تومان، اعتبار لازم برای طرح‌های آب

چیت چیان یادآور شد: ما اکنون در کشور نزدیک به 300 طرح سد و شبکه‌های آبیاری و زهکشی در قانون بودجه داریم،‌ اعتباراتی که لازم است این طرح‌ها به اتمام برسد 95 هزار میلیارد تومان است اگر هزینه این طرح‌ها افزایش نیابد این طرح‌ها به طور متوسط 39 سال طول خواهد کشید تا به اتمام برسد.

وزیر نیرو درباره عملکرد دولت یازدهم تأکید کرد: در این مدت 45 واحد نیروگاهی با ظرفیت 6 هزار و 103 مگاوات وارد مدار شده و 14 پست 400 کیلوولت افتتاح شده همچنین میزان تلفات شبکه توزیع برق 4 واحد درصد کاهش یافته که این کار بسیار ارزشمندی است.

وی افزود: در بخش آب نیز 14 سد در 11 استان به بهره‌برداری رسیده، 5 سد در 5 استان آبگیری شده که مجموع این‌ها حدود 4.5 میلیارد مترمکعب آب می‌تواند در خود جای دهد. همچنین 12 طرح آبرسانی در 9 استان کشور افتتاح شد و 16 تصفیه خانه آب در 16 شهر افتتاح شد و در این مدت 2500 روستا که از نعمت آب شرب محروم بودند از آب شرب بهره مند شدند.

تجهیز 50 هزار چاه کشاورزی به کنتورهای هوشمند

وی تأکید کرد: در زمینه اقتصاد مقاومتی وزارت نیرو بار سنگینی را بر دوش خود بر عهده گرفت و پیشنهادات گسترده ای ارائه کرد چرا که احساس می‌کرد مقام معظم رهبری، انتظاراتی برای تحولات عمیق در این حوزه دارد در این میان قرار است 17 طرح اساسی به نتیجه برسد که وزارت نیرو این موارد را اکنون در دستور کار خود قرار داده است.

چیت‌چیان افزود: با توجه به اینکه در قانون قرار بود شبکه توزیع تلفات به 14 درصد کاهش یابد که خوشبختانه این موضوع محقق شد حال قرار است در راستای مجموعه فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی درشبکه توزیع تا پایان سال 95 میزان تلفات را به زیر 10 درصد برسانیم.

وزیر نیرو یادآور شد: در راستای ارتقاء بهره وری در بخش کشاورزی قرار است در سال جاری 50 هزار چاه کشاورزی به کنتورهای هوشمند مجهز شوند و 7 هزار کنتور حجمی نصب گردد و همچنین در شبکه‌های آبیاری و زهکشی در هزار نقطه تجهیزات اندازه گیری نصب شود چرا که اگر تجهیزات اندازه گیری نباشد امکان مدیریت مصرف نخواهد بود.

تا پایان سال 95 حدود دو هزار روستا آبرسانی می‌شود

وی افزود: در سال جاری 7 هزار مگاوات بخش بخار نیروگاه‌های گازی شروع خواهد شد که نتیجه آن خواهد بود در این نیروگاه‌ها راندمان یک و نیم برابر شود و این 7 هزار مگاوات هیچ سوخت جدیدی را مصرف نخواهد کرد و این تولید برق را به همراه خواهد داشت.

چیت‌چیان افزود: 1800 مگاوات نیروگاه حرارتی جدید در سال 95 به بهره برداری می‌رسد همچنین در موضوع برق ما پذیرفته‌ایم 10 هزار مگاوات نیروگاه جدید را احداث کنیم؛ در سال جاری، 400 هزار کنتور مصرف کننده برق و با اولویت مصرف کنندگان بزرگ تبدیل به کنتورهای هوشمند خواهد شد.

وزیر نیرو تصریح کرد: در حوزه آب نیز تلاش خواهیم کرد 55 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی را به شبکه‌های قبلی اضافه کنیم؛ همچنین مجلس قبل 500 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای آبرسانی روستاها گذاشته شد که در اسفندماه 94 این مبلغ به دست ما رسید و توانستیم اقداماتی در این زمینه انجام دهیم و تا جایی که می‌خواهیم تا 2 هزار روستا را آبرسانی کنیم.

 

کد خبر : ۳۷۸۵۸۸