خبرگزاری کار ایران

تفاهم‌نامه کاهش تعرفه ترافیک داخلی برای کاربر نهایی امضا شد

تفاهم‌نامه کاهش تعرفه ترافیک داخلی برای کاربر نهایی بین مدیران عامل شرکت‌های رایتل، شاتل، آسیاتک، آپارات، تلوبیون و فیلیمو صبح امروز با حضور معاون وزیر ارتباطات در محل این وزارتخانه به امضاء رسید.

به گزارش خبرنگارایلنا، محمدجوادجهرمی-مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت- در این مراسم بیان داشت: با راه‌اندازی مرکز تبادل داده شبکه ملی اطلاعات به عنوان هسته اصلی این شبکه یکی از موضوعات اصلی که موجب تمایز شبکه ملی اطلاعات با شبکه بین‌المللی اینترنت می‌شود، بحث تعرفه دسترسی خواهد بود.

او افزود: دسترسی به خدمات نسل سوم و چهارم و یا شبکه فیبر نوری و همچنین سرمایه‌گذاری 2000 میلیارد تومانی زیرساخت در این حوزه موجب توسعه اینترنت در کشور شده و زیرمجموعه‌های شبکه ملی اطلاعات نیز به شمار می‌رود، طی سال‌های گذشته بحث‌هایی درباره کیفیت اینترنت و لزوم بهبود آن مطرح بود که اکنون در برخی نقاط براساس شاخص‌های طراحی شده کیفی تا 9 برابر ارتقا داشته‌ایم.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت تاکید کرد: زمانی انتقاد می‌شد که چرا شبکه ملی اطلاعات توسعه داده نمی‌شود، اما به هر حال مراحل اجرای این طرح فراز ‌و نشیب‌های اجتناب‌ناپذیری دارد. البته در برخی نقاط هم میزان بهبود کیفیت در حد 20 درصد بوده و در مجموع می‌توان گفت از نظر کیفی شرایط در کل کشور 50 درصد بهبود یافته است.

معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر این‌که با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات این هدف دنبال می‌شود که به جای محتوای خارجی و ترویج آن از تولیدات بومی استفاده شود، بیان کرد: برای توسعه ICT کشور ما در شرکت ارتباطات زیرساخت از بخشی از درآمد خود گذشتیم.

او در ادامه گفت: پیش از این برای خرید 10 گیگابیت پهنای باند لازم بود شرکت‌ها هزینه‌ای معادل 1.7 میلیارد تومان به شرکت ارتباطات زیرساخت پرداخت کند، اما اکنون به واسطه تخفیف‌های در نظر گرفته شده این رقم برای هر STM10  به حدود 9 میلیون تومان رسیده و با توجه به این‌که طی هفته‌های گذشته ما شش  STM10 واگذار کرده‌ایم در واقع می‌توان گفت در طول ماه حدود 11.5 میلیارد تومان از درآمدهای شرکت‌ را به نفع توسعه ICT حذف کرده‌ایم؛ براین اساس شرایط به گونه‌ای پیش‌رفته که این شرکت‌ها تعرفه خود را برای محتوای داخلی تا حدود 50 درصد کاهش داده‌اند و دیگر یک گیگابایت مصرف برای سایت آپارات یا فیلمیو به اندازه 3600 تومان قیمت نخواهد داشت.

جهرمی تاکید کرد: برای آنکه شبکه ملی اطلاعات از شهریورماه با عرضه و سرویس‌دهی مناسبی فعالیت کند، لازم است این بخش‌ها به آن بپیوندند. پیش از این نیز وزیر ارتباطات اعلام کرده بود که در خصوص شبکه ملی اطلاعات گاهی اطلاعات و آدرس غلط داده شده است، اما ما اکنون امیدواریم با اتفاقاتی که در تغییر تعرفه استفاده از محتوای داخلی رخ داده مردم طعم واقعی این شبکه را درک کنند و به یاد داشته باشند که شبکه ملی اطلاعات محدودیت نبوده و شکوفایی فناوری در داخل کشور به‌شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در پایان صحبت های خود نیز به پیگیری تغییر تعرفه‌های ارتباطی که در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در دست بررسی است اشاره کرد و گفت: کاهش تعرفه‌ای که به واسطه عقد این تفاهم نامه در برخی شرکت‌های ارائه کننده خدمات ارائه شده با تعرفه‌های کلی متفاوت است و در نهایت در تعیین تعرفه‌های جدید اینترنت نیز این موضوع مورد توجه قرار دارد که برای دسترسی به محتوای داخلی هزینه‌های پائین‌تری در نظر گرفته شود.

 

کد خبر : ۳۷۸۹۳۳