خبرگزاری کار ایران

کارشناس بازار نفت در گفت‌وگو با ایلنا:

فروش خارج از اوپک نفت به بخش خصوصی واگذار شود

سلیمانی با بیان اینکه کاهش خام فروشی به اصلاح وضع معیشت مردم و نابودی بیکاری در کشور کمک می‌کند، گفت: اگر از بخش خصوصی در زمان تحریم نیز استفاده بهتری می‌شد، کمتر ضرر می‌کردیم.

مجید سلیمانی کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه خام فروشی نفت نقطه ضعف اقتصاد است، گفت: رشد منفی در خام فروشی باعث توسعه صنایع پایین دستی نفت، اشتغالزایی بیشتر در این حوزه، رشد مراکز تحقیقاتی و دانش بنیان، استفاده از ارزش افزوده نفت و پتروشیمی و همچنین منجر به حفظ بهره وری و استفاده بهینه از سرمایه ملی شده و باعث حضور پررنگ‌تر بخش خصوصی در سرمایه گذاری و افزایش صنایع مرتبط با نفت خواهد شد، ضمن اینکه کاهش خام فروشی به اصلاح وضع معیشت مردم و نابودی بیکاری در کشور کمک می‌کند.

وی در ادامه به نقش بخش خصوصی در توسعه اقتصاد کشور اشاره و خاطرنشان کرد: حتی اگر از بخش خصوصی در زمان تحریم نیز استفاده بهتری می‌شد، کمتر ضرر می‌کردیم و لازم نبود خام فروشی و یا ارزان فروشی داشته باشیم.

سلیمانی ادامه داد: بخش خصوصی می‌داند بدون بانک چگونه پول را جا به جا کرده و کالایش را بفروشد و تحریم‌ها نمی‌تواند مانع شود بلکه آنچه باعث تضعیف بخش خصوصی می‌شود، رانت و دخالت‌های دولت است.

وی تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته حتی صنایع نظامی و تولید سلاح‌های پیشرفته نیز توسط بخش خصوصی انجام می‌شود اما در ایران هنوز می‌ترسیم به این حوزه اعتماد کنیم در حالی که بخش خصوصی هزینه‌ها را کم می‌کند، بازارهای جدید ایجاد کرده و به روز عمل می‌کند.

این کارشناس بازار نفت یادآور شد: بخش خصوصی سودآورتر و بهینه عمل می‌کند، سریع تصمیم می‌گیرد و انعطاف بیشتری نسبت به بخش دولتی دارد.

وی بیان اینکه نظارت بخش دولتی تا زمانی که دست وپاگیر نشود لازم است، اظهار داشت: بخش خصوصی نیاز بازار را می‌داند، به موقع صادرات و واردات می‌کند، به موقع سرمایه گذاران داخلی و خارجی را وارد بازار می‌کند و اینگونه اقتصاد سالم می‌شود، مشاغل کاذب کم می‌شود و بخش خصوصی توسعه می‌یابد.

سلیمانی گفت: توسعه بخش خصوصی باعث سبک شدن مسئولیت دولت در نتیجه بالا بردن دقت نظر و نظارت بهتر از سوی دولت می‌شود.

وی تصریح کرد: در چند ساله تحریم ایران برای تامین ارز مورد نیاز خود و به منظور دور زدن تحریم‌ها مبادرت به فروش پنهانی نفت خام از طریق دلالان و شرکت‌های چند ملیتی به بازارهای آسیا، اروپا و افریقا البته با قیمت‌های ارزانتر کردیم که جاذبه این امر باعث آشکارا عمل کردن ایران شد و این خود نوعی رقابت با کشورهایی چون عربستان، امارات در بازار آسیا و افریقا و رقابت با عربستان در بازار اروپا بود.

کارشناس بازار نفت خاطرنشان کرد: در حالت نرمال و بعد از تحریم‌ها شاید بهتر باشد که از حراج و آشفته کردن بازار و فروش پنهانی خودداری شود و فروش خارج از اوپک را به بخش خصوصی واگذار کرد.

کد خبر : ۳۸۰۴۹۴