خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس جمهور:

بودجه دولتی آزادراه تهران شمال شبیه شوخی است/ می‌خواهیم نوروز 96 مردم از آزادراه تهران شمال سفر کنند

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه بانک ها برای تامین مالی پروژه های بزرگ باید چاره‌ای بیندیشند گفت: بودجه مورد نیاز برای ساخت ادامه آزادراه تهران شمال هشت هزار میلیارد تومان که دولت توان تامین 20 میلیارد تومان آن را دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری در بازدید از قطعه یک آزادراه تهران - شمال با بیان اینکه از ابتدای دولت سه بار از این پروژه بازدید کردیم، تاکید کرد: برخی از پروژه‌ها در کشور نماد بی‌عرضگی و ناکارآمدی هستند و در جوک‌ها از آن صحبت می‌شود.

وی ادامه داد: اجرای آزادراه تهران - شمال از بیست سال گذشته شروع شده و این پروژه مهم که اهمیت بسیاری زیادی برای مردم هم دارد تا الان به طول کشیده شده است.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: برای ۱۲۰ کیلومتر مسیر برای رسیدن به شمال نباید مردم ۱۲ ساعت در ترافیک بمانند ومعطل شوند و خود من در سفرهای خانوادگی بیش از این ساعت‌ها در ترافیک جاده شمال مانده‌ام.

جهانگیری با بیان اینکه خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم توجه جدی به ساخت آزادراه تهران شمال داشته است، گفت: این پروژه در طول سه سال گذشته پیشرفت فیزیکی قابل توجهی داشته است و عملکرد وزارت راه و شهرسازی نشان داد که می‌توان این پروژه‌های بسیار بزرگ را در زمان معقولی اجرایی کرد.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۵۹ درصدی قطعه یک آزادراه تهران شمال گفت: این دستاورد بسیاری بزرگ و مهمی برای مهندسان ایرانی است که پروژه‌های فنی با کیفیت پذیرفته شده در سطح بین المللی در مدت زمان معقولی اجرایی شده است.

وی ادامه داد: از دیگر دستاوردهایی که در این پروژه داشتیم استفاده از پیمانکاران داخلی است در سال‌های گذشته به دلایلی پروژه‌های عمرانی به کشورهای خارجی واگذار می‌شد اما در حال حاضر که این پروژه که به بخش داخلی واگذار شده هیچ کمبودی را احساس نمی‌کنیم و در همه بخش‌های فنی و مهندسی هیچ محدودیتی نداریم.

معاون اول تاکید کرد: علت تاخیر در پروژه‌های عمرانی توان فنی نیست بلکه محدودیت در تامین مالی پروژه‌ها است.

وی گفت: معتقدم می‌توانیم بسیاری از تجهیزاتی که از خارج از کشور وارد می‌شود در داخل کشور تامین کنیم و بهانه‌ای که به سمت خارجی‌ها می‌روند بحث تامین مالی پروژه‌ها است که متاسفانه در حال حاضر بانک‌ها نمی‌توانند از عهده تامین مالی پروژه‌های بزرگ بربیایند.

معاون اول با اشاره به بودجه مورد نظر برای اجرای آزادراه تهران شمال گفت: بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی برای ادامه ساخت آزادراه تهران شمال هشت هزار میلیارد تومان بودجه مورد نیاز است که در قانون بودجه ۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این بیشتر شبیه یک شوخی است.

معاون اول با بیان اینکه به طور قطع بودجه دولتی توان تامین مالی این پروژه‌های بزرگ را ندارد گفت: مسئولان اقتصادی باید چاره‌ای بیندیشند که این پروژه‌های در داخل کشور و بدون وابستگی به بودجه دولتی تامین شود.

وی گفت: به طور قطع بانک‌ها با اتخاذ ابزار جدید مالی می‌توانند تامین مالی این پروژه‌های بزرگ را بر عهده بگیرند.

وی تاکید کرد: به این دلیل که در داخل امکان تامین این پروژه‌ها وجود ندارد بسیاری از پروژه‌ها به کشورهای خارجی واگذار می‌شود.

جهانگیری گفت: معتقدم بیش از ۷۰ هشتاد درصد کالاهایی که از خارج از کشور وارد می‌کنیم می‌توان در داخل کشور تولید کرد و ساخت.

معاون اول گفت: چندی پیش یک شرکتی ۳۰۰ میلیارد اوراق در بازار سرمایه عرضه کرد که ۳۲ برابر این مبلغ تقاضا از طرف مردم ایجاد شد و این نشان می‌دهد که پول خوبی دست مردم است.

جهانگیری با بیان اینکه در تونل‌های آزادراه تهران شمال اقدامات بسیار بزرگی انجام شده است خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: از آقای آخوندی می‌خواهیم که این امکان به وجود بیاید تا نوروز امسال مردم بتوانند از قطعه یک آزادراه تهران شمال به شمال برسند و قطعه یک نوروز امسال زیر بار ترافیک برود.

جهانگیری ادامه داد: البته تعهد دولت تحویل قطعه یک تا بهار ۹۶ است.

کد خبر : ۳۸۲۶۳۰