خبرگزاری کار ایران

دبیر مجمع تشیخص مصلحت نظام عنوان کرد:

بنگاه‌های کوچک و متوسط با بی‌اعتمادی بانک‌ها روبرو هستند/ لزوم ایجاد تعاونی‌های سهامی‌عام

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز بنگاه‌های کوچک و متوسط با بی‌اعتمادی بانک‌ها روبرو هستند و تعاونی‌ها نیز با عدم حمایت و مشکل نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن رضایی در همایش اقتصاد مقاومتی، تعاون، اقدام و عمل که شامگاه امشب در محل مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد با اشاره به اهمیت تعاون در اقتصاد مقاومتی گفت: اکنون مهمترین مشکل کشور اقتصاد است و سوال اینجاست که چگونه می‌توان از این مشکلات عبور کرد.

رضایی ادامه داد: 200 سال اخیر چندین راه مطرح شده از جمله الگوی هدایتی که بیشتر در کشورهای آسیای شرقی و اخیرا در ترکیه و برزیل در حال اجرا است. روش دیگر الگوی نهادی است که از مدت‌ها قبل در اروپا اجرا شده و این الگو براساس تکیه بر نهادهایی همچون بازار، دولت و قانون مستقر می‌شود و سپس تولید ثروت شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: در ایران از 150 سال پیش تا امروز بیش از 10 الگو اجرا شده که اولین آن الگوی عباس‌میرزا بود که به سبب شکست از روسیه برپایه مدرن ‌ازی ارتش شکل گرفت. سپس الگوی رضاشاه بود که براساس توسعه زیربناها مانند راه‌آهن، دانشگاه و جاده‌سازی  ادامه پیدا کرد و بعدها الگوی سازندگی در دوران آقای هاشمی و پس از آن الگوی جامعه‌مدنی و اکنون الگوی درب‌های گاز در کشور در حال اجراشدن است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: امروز با توجه به ابلاغیه اصل 44 توسط مقام معظم رهبری  ما مشکلی از لحاظ الگو نداریم و در حال حاضر مهمترین دغدغه ما پیاده‌سازی الگو و انحراف احتمالی از آن است.

وی با اشاره به وظایف دولت در اقتصاد مقاومتی گفت: توانمندسازی آحاد مردم و کارآفرینان و بهبود فضای کسب و کار از مهمترین اهداف است که دیپلماسی اقتصادی نیز به آن می‌تواند کمک کند.

رضایی ادامه داد: امروز بنگاه‌های کوچک و متوسط با بی‌اعتمادی بانک‌ها روبرو هستند. تعاونی‌ها نیز با عدم حمایت و مشکل نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند و این وضعیت را برای اقتصاد کشور بدتر کرده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ما در سیاست‌های اصل 44،  بیست و پنج درصد از درآمد ملی را سهم تعاونی‌ها تعریف کردیم که یکی از راه‌های رسیدن به آن واگذاری سهام‌عدالت به تعاونی‌ها است که می‌تواند کنار بورس اوراق‌بهادار یک بورس جداگانه برای تعاونی‌ها تشکیل شود.

وی افزود: نزدیک به 30 میلیون نفر صاحب سهام عدالت هستند که در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برند که از طریق ایجاد تعاونی‌های سهامی‌عام می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

کد خبر : ۳۸۲۸۸۶