خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو در گفت‌وگو با ایلنا:

خاتم الانبیاء در انتقال آب خزر به سمنان نقشی ندارد/ فشار نمایندگان مجلس برای گرفتن حقابه بیشتر

دائمی با بیان اینکه وزارت نیرو از سوی قرارگاه خاتم انبیاء برای انتقال آب خزر به سمنان تحت فشار نیست، گفت: دیگر مدیریت آب؛ فنی نیست و باید منازعات اجتماعی، مشکل بین مصرف کنندگان صنایع، کشاورزی، شرب و محیط زیست مدیریت شود.

علیرضا دائمی معاون وزیر نیرو در برنامه ریزی و امور اقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره این شنیده‌ها که طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان خارج از اراده وزارت نیرو و تحت فشار قرارگاه خاتم الانبیاء بوده است نظر شما چیست، گفت: ممکن است سدسازی‌ها تحت فشار مقامات محلی استان‌ها و نمایندگان مجلس اجرا شود اما اینکه گفته شود خاتم النبیاء هم جهت اجرای پروژه‌ای اصرار داشته باشد نمی‌تواند صحت داشته باشد.

وی افزود: شرایط لازم برای اجرای این پروژه داشتن مجوز زیست محیطی و حل مباحث مدل اقتصادی است و مادامی که این کار‌ها انجام نشود اجرای این پروژه صحیح نیست.

دائمی تصریح کرد: اینکه به دلیل تمایل و کمبودهایی که در استانهای مختلف به حق وجود دارد طرحی را شروع کنیم قطعا مورد تایید وزارت نیرو نیست و ترجیح ما این است که کاملا قانونمند مطابق مقررات اول ماده ۲۱۵ عمل کنیم و همچنین مدل‌های مالی تعریف و تامین اعتبار صورت گیرد و چهارم اینکه مجوز زیست محیطی و فنی صادر شود تا کار انجام شود.

وی اظهار داشت: ما همواره توصیه می‌کنیم حتی طرحهایی که بدون اعتبارات دولتی انجام می‌شود مراحل حقوقی و قانونی آن‌ها طی شود.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: طرح انتقال آب خزر به سمنان ۷ سال پیش شتاب زده شروع شده بود اما اکنون با شرایط منطقی به روی ریل و شرایط معقول جلو می‌رود تا مجوز لازم زیست محیطی گرفته شود.

وی یادآور شد: مناطقی مثل سمنان و فلات مرکزی به شدت نیازمند آب هستند چون منابع و معادن کشور بیشتر در این مناطق واقع شده‌اند لذا اگر مجموعه‌های سکونت گاهی و صنایع در این مناطق رشد نکنند اشتغالزایی با مشکل مواجه می‌شود.

دائمی در ادامه تاکید کرد: خاتم النبیاء پیمانکار است و در موقعیتی نیست که به کسی فشار وارد کند، هر جا ما طرحی بدهیم کار انجام می‌دهد تا جایی که تعدادی از طرح‌های مرزی را انجام می‌دهد و از این جهت ما مشکلی نداریم مشکل ما مقامات محلی، استانداران و یا نمایندگان مجلس هستند به طوری که وقتی مجلس جدید شکل گرفت برخی نمایندگان به جز چند کلانشهر مثل تهران طی جلساتی با وزارت نیرو خواستار حل مشکل آب شهرشان بوده‌اند.

وی با بیان اینکه مدیریت آب یعنی مدیریت حل منازعات اجتماعی، بیان داشت: در حال حاضر دیگر مدیریت آب؛ فنی نیست بلکه باید منازعات اجتماعی، مشکل بین مصرف کنندگان صنایع، کشاورزی، شرب و محیط زیست حل شود.

معاون وزیر نیرو اظهار داشت: بین استان‌ها شهر‌ها و حتی دو روستایی که کنار هم قرار دارند اگر منابع آب مشترکی داشته باشند ممکن است این مسائل و درگیری‌هایی وجود داشته باشد اما پیمانکار نقشی در اینکه کار به او سپرده شود، ندارد و او وظیفه دارد که کار را انجام دهد.

کد خبر : ۳۸۲۹۷۷