خبرگزاری کار ایران

آخوندی:

هواپیماهای جدید پیش از نوروز 96 وارد ناوگان هوایی می‌شوند

وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد با رفع مشکلات پرداخت های مالی، نخستین هواپیماهای جدید خریداری شده تا پیش از نوروز سال 1396 وارد ناوگان هوایی کشور شود.

به گزارش ایلنا، عباس آخوندی اعلام کرد: برای خرید 118 فروند هواپیما از شرکت ایرباس بیش از 10 ماه است با طرف های خارجی در حال مذاکره برای پرداخت مبالغ آن هستیم زیرا مشکل در تحویل هواپیما نبود بلکه به علت تحریم های بانکی امکان پرداخت مبلغ این هواپیماها وجود نداشت.

وی گفت: با این حال قرارداد نهایی خرید این هواپیماها تاکنون امضا نشده است و درصددیم این هواپیماها در خطوط هوایی داخلی و خارجی به کار گرفته شوند.

وزیر راه و شهرسازی درباره رکود بخش مسکن نیز گفت: نباید اقدام هایی انجام دهیم که بخش مسکن دوباره دچار حباب تورم شود، زیرا این بخش به صورت مستقیم با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رابطه ندارد بلکه با افزایش قدرت خرید مردم، رونق می گیرد.

وی گفت: مداخله بیش از حد دولت در بخش مسکن اقدام نادرستی است، به طوری که قیمت یک واحد آپارتمان در هشت سال دولت گذشته بیش از 9 برابر افزایش یافت.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که در دو سال و نیم گذشته قیمت مسکن روند کاهشی داشته است، گفت: این بخش در حال خروج از رکود است و تنها راهکار رونق بخش مسکن با افزایش پس اندازهای مردم و تعهد بانک ها به پرداخت تسهیلات خرید مسکن عملی است.

آخوندی که در یک برنامه سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت و گو می کرد، افزود: در دهه 1370 بیش از سه میلیون نفر برای تسهیلات مسکن پس انداز کردند تا بتوانند با استفاده از تسهیلات بانکی مسکن مورد نیاز خود را خریداری کنند.

وی بر استفاده از رژیم پس انداز برای خانه دار شدن مردم تاکید کرد و گفت: از یک سال گذشته که پس انداز مسکن در بانک ها آغاز شده است تاکنون 30 هزار نفر در مجموع مبلغ پنج هزار و 600 میلیارد ریال( 560 میلیارد تومان) پس انداز کرده اند .

وزیر راه و شهرسازی افزود: بانک مسکن در ازای هر شش ماه سپرده گذاری یک برابر مبلغ پس انداز تسهیلات می دهد و به عنوان نمونه اگر فردی 400 میلیون ریال( 40 میلیون تومان) در بانک پس انداز کند، پس از یکسال 800 میلیون ریال(80 میلیون تومان) تسهیلات دریافت می کند.

وی در ادامه درباره افزایش جمعیت در شهر تهران یادآور شد: در حالی که ظرفیت شهر تهران برای پنج میلیون نفر بود هم اکنون جمعیت آن به بیش از هشت میلیون و 600 هزار نفر افزایش یافته است.

وی با اشاره به میزان تراکم جمعیت در سواحل مکران افزود: این در حالی است که تراکم جمعیت در سواحل جنوب کشور 4.8 نفر در کیلومتر مربع است. در بیشتر نقاط جهان تراکم جمعیت در سواحل دریاها قرار دارد در ایران بر عکس آن شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سیاست دولت تدبیر و امید اظهارداشت: سیاست دولت یازدهم تقسیم جمعیت به طور میانگین در کل کشور است .

آخوندی درباره مسکن مهر نیز افزود: از دو میلیون و 200 هزار واحد مسکونی تا کنون بیش از یک میلیون و 600 هزار واحد به مردم تحویل داده شده است و 600 هزار واحد باقیمانده نیز بیش از 87 درصد پیشرفت کار دارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که بیشتر واحدهای مسکن مهر تا پایان امسال به متقاضیان واگذار می شود، گفت: هرچند متراژ واحدهای مسکن مهر بیش از 70 متر مربع است اما در حقیقت مسکن مهر بیشتر وضعیت بساز و بفروش دولتی داشته است و تا سال آینده 30 هزار واحد مسکن مهر شهر جدید پردیس به مردم واگذار می شود.

آخوندی در پایان با بیان این که وزارت راه و شهرسازی با بلند مرتبه سازی در تهران با روند کنونی مخالف است، گفت: بلند مرتبه سازی بادهای سطحی را متوقف و آلودگی را در کلانشهرها افزایش می دهد و وزارت راه وشهرسازی درصدد است مقررات شهرسازی را تصویب و به شهرداری تهران ابلاغ کند.

 

کد خبر : ۳۸۳۰۸۱