خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا:

کارت اعتباری 5 میلیونی در تمام شعب بانک ملی صادر می‌شود/ برای خروج از رکود، عرضه کارت اعتباری ضرورت دارد

مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا گفت: در حوزه بانکداری التکرونیک ابزارهای گوناگونی وجود دارد که کارت اعتباری یکی از شاخه‌های بانکداری الکترونیک است.

مجید شکوهی در نشست خبری معرفی کارت‌های اعتباری شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا (متعلق به بانک ملی) با اشاره به اهمیت این کارت‌ها گفت:  در کشورهای اروپایی حدود 30 درصد تراکنش‌های بانکی در حوزه کارت‌های اعتباری است و این عدد در آمریکا بیش از 55 درصد است. در ایران نیز در حوزه کارت اعتباری نیاز به حرکت جدی داریم. در حال حاضر درصد تراکنش‌ها با کارت اعتباری در کشور زیر نیم درصد است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر اقتصاد ایران در شرایط رکود قرار دارد و شاهد کاهش تقاضا هستیم. وزیر اقتصاد نیز بارها بر ضرورت تحریک تقاضا برای خرید بیشتر از سوی مردم و رشد تولید و اشتغال تاکید کرده‌اند. یکی از بهترین ابزارها برای تحریک تقاضا اعطای اعتبارات بانکی است. مشتری کارت اعتباری نیز طبقه متوسط جامعه است.

شکوهی ادامه داد: در سال 1393 بانک ملی تصمیم گرفت شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا را  یکی از شرکت‌های زیر مجموعه این بانک است را برای فعالیت در حوزه کارت اعتباری اختصاص بدهد و ما برای اجرای این طرح ماموریت پیدا کردیم. برای تحقق این هدف، ما در شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا از سال 93 تا 94 زیرساخت‌های لازم را آماده کردیم و در سال 95 عملا وارد بازار شدیم. قراردادهای کارت اعتباری نیز با عقد مرابحه انجام می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا در خصوص محل تامین منابع این طرح گفت:  این طرح از محل منابع شعب بانک ملی تامین مالی می‌شود و بانک ملی نیز دست شعب را در این خصوص باز گذاشته است. کارت اعتباری به افرادی داده می‌شود که در بانک ملی حساب داشته باشند و بر مبنای گردش حساب، میزان اعتبار مشخص می‌شود. حداقل شرط که حساب بانکی متقاضی در یک بازه زمانی 6 ماهه حداقل در هر ماه یک میلیون تومان گردش داشته باشد.

شکوهی ادامه داد: اگر فردی مثلا در طول ماه 3 میلیون تومان از اعتبار استفاده کرد و سر ماه این مبلغ را تسویه نکرد آن 3میلیون تومان تبدیل به وام با سود 20 درصد می‌شود. در ضمن برای ضمانت صدور کارت اعتباری از مشتری یک فقره چک دریافت می‌کنیم و نیازی به ضامن نیست. کارت اعتباری به افرادی ارائه می‌شود که چک برگشتی یا بدهی معوق بانکی نداشته باشند. فعلا سقف اعتبار 5 میلیون تومان است.

مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا اظهار داشت: بانک مرکزی درصدد دریافت کارمزد از فروشگاه‌ها برای تراکنش‌های مربوط به کارت اعتباری است. البته به نظر من عدد این کارمزد نمی‌تواند یک عدد ثابت باشد و باید در اصناف مختلف کارمزدها تغییر کند. در دنیا نیز برندهای معروف کارت اعتباری از فروشندگان بابت تراکنش‌های  کارت اعتباری کارمزد دریافت می‌کنند که این کارمزد در برخی موارد به 7 درصد هم می‌رسد اما ما معتقدیم عدد کارمزد دریافتی از فروشندگان نباید بیشتر از 2 درصد باشد.

کد خبر : ۳۸۳۱۵۴