خبرگزاری کار ایران

چیت چیان در پاسخ به ایلنا:

مذاکره با مقامات افغان برای حل مشکل کم آبی در نوار شرقی کشور/وضعیت آب سدهای تهران مناسب است

وزیر نیرو از مذاکره با مقامات افغانی برای حل مشکل کم‌آبی در نوار شرقی خبر داد و گفت: تهران جزو مناطقی است که در آن بارش‌های خوبی بوده، به طوری که نسبت به پارسال یک سوم بیشتر ذخیره آب داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا حمید چیت چیان در حاشیه اختتامیه «دومین جشنواره گزارش یک نگرانی» با موضوع فیلم و عکس موبایلی با نگاه مردمی به بحران کمبود آب، درباره تاثیر بارش‌های اخیر در وضعیت ذخیره آب اظهار داشت: اگر از گوشه جنوب غربی ایران به سمت شمال شرقی خطی مستقیم بکشیم نیمه شرقی کشور به شدت با مشکل کمبود بارش مواجه است. 

وزیر نیرو افزود: خوشبختانه نیمه غربی کشور به خصوص استان‌های ایلام، لرستان، کردستان، خوزستان، آذربایجان شرقی و غربی و همدان بارندگی‌های خوبی داشته‌اند. اما باید توجه داشت که شرایط اقلیمی کشور ایجاب می‌کند که همواره در ارتباط با چگونگی مصرف آب چه زمانی که بارش‌ها کم باشد و چه در زمان پرآبی، مراقبت کنیم. 

چیت چیان تاکید کرد: ما نیازمند این هستیم که آب را با دقت مصرف کنیم و اسراف نکنیم. 

وی ابراز امیدواری کرد: اگر این شیوه پیاده شود، علیرغم خشکسالی‌ها جریان حیات در کشور به خوبی ادامه یافته و به لحاظ اقتصادی نیز برای مردم مشکلی پیش نیاید. 

وزیر نیرو تصریح کرد: تهران جزو مناطقی است که در آن بارش‌های خوبی بوده و در مقایسه با سال گذشته وضعیت پنج سد تامین کننده آب تهران مناسب است. به طوری که نسبت به پارسال یک سوم بیشتر ذخیره آب داریم. 

وی درباره حمایت وزارت نیرو از باز چرخانی آب در منازل و تجهیزات کاهنده اظهارداشت: به تمام شرکت‌های آب و فاضلاب ابلاغ شده که خودشان تجهیزات را خریداری کرده و در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند و پول آن نیز به صورت اقساط طولانی مدت بازگردانده خواهد شد که این امر کمک موثری است که خانوار‌ها بتوانند از این تجهیزات استفاده کنند. 

چیت چیان در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا با توجه به مشکل کم آبی در نوار شرقی کشور مذاکراتی با مقامات افغانستان در زمینه دو سد دوستی و سلما شده است یا خیر؟ اظهار داشت: مذاکرات در سطح مسوولین دو کشور راجع به این موضوع در جریان بوده است و امیدواریم که به نتیجه برسد. 

وی درباره امکان صادرات برق توسط بخش خصوصی و این که آیا این مساله نیازمند همکاری با وزارت نفت است توضیح داد: ما آیین نامه داریم که درچارچوب آن بخش خصوصی بتواند صادرات برق داشته باشدو نیازی به هماهنگی با وزارت نفت نیست. 

وی درباره اینکه آیا در پروژه‌های آب و برق رکود وجوددارد نیز اظهارداشت: محدودیت منابع مالی اجرای پروژه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما خوشبختانه با تدابیر دولت وضعیت به صورتی است که در بخش‌هایی با مدیریت مصرف و دربخش‌های دیگر نیز با ظرفیت تولید مشکلات برطرف می‌شود. لذا امیدواریم کمبود وجود نداشته باشد.

کد خبر : ۳۸۳۲۹۱