خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی؛

ابلاغ نقشه‌های پهنه‌ گسل‌های تهران

رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه نقشه پهنه‌های گسل در شهر تهران ابلاغ شد گفت: براساس این نقشه‌ها محدودیت‌هایی در ساخت و ساز در مجاورت گسل‌ها اعمال می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد شکرچی‌زاده در نشست خبری با اشاره به ابلاغ نقشه‌های گسلی در محدوده شهر تهران اظهار داشت: ابلاغ این نقشه‌ها با هدف پیشگیری از افزایش تلفات جانی و مالی پس از وقوع زلزله است و ریسک حوادث در محدوده گسل‌ها را کاهش می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه تجربه نشان داده مناطقی که نزدیکی بیشتری به گسل‌ها دارند بیشترین خسارات را متحمل می‌شوند گفت: ساخت و ساز در نزدیکی گسل‌ها باید با محدودیت همراه شود و در ویرایش چهارم آیین‌نامه 2800 محدودیت‌های خاصی در امر ساخت و ساز در مجاورت گسل‌ها اعمال می‌شود.

شکرچی‌زاده تاکید کرد: اجرای این آیین‌نامه از شهریورماه سال گذشته الزامی شده است.

رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: در این ابلاغیه نقشه گسل‌های مهم تهران مشخص شده است و با این نقشه‌ها می‌توان با همکاری دستگاه‌های دیگر یک پروتوکل مشخصی را برای پهنه‌بندی محدوده‌ها و ضوابط فنی در این محدوده‌ها تعریف کرد.

وی با تاکید بر اینکه این اقدام باید 20 سال پیش انجام می‌شد ادامه داد: یکی از اقداماتی که انجام شده این است که بیمارستان‌ها و مراکز حساس و مهم که در نزدیکی گسل‌ها قرار دارند شناسایی شوند و نسبت به مقاوم‌سازی آنها اقدام شود.

شکرچی‌زاده در پاسخ به این سوال که طبق نقشه‌های پهنه‌های گسلی امن‌ترین و خطرناک‌ترین نقطه تهران کدام مناطق هستند گفت: در این نقشه‌ها، مناطق 22گانه تهران به تفکیک مشخص شده و پس از اینکه این نقشه‌ها در طرح تفصیلی قرار گرفتند شهروندان در جریان جزئیات آن قرار می‌گیرند.

 

 

 

کد خبر : ۳۸۴۲۵۰