خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

کمینه سرمایه بانک ها باید به یک میلیارد دلار برسد/ ظرفیت فروش 10 هزار میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت فروش 10 هزار میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن وجود دارد گفت: حداقل سرمایه بانک‌ها در حال حاضر 100 میلیون دلار است که باید به یک میلیارد دلار برسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی در مراسم رونمایی از اوراق رهنی بانک مسکن و راه‌اندازی بازار رهن ثانویه با بیان اینکه در حوزه اوراق رهنی مسکن، هزار میلیارد ظرفیت وجود دارد اظهار داشت: از این ظرفیت می‌توانیم در ماه‌های آینده استفاده کنیم.

وی با اشاره به صحبت‌های آقای مصباحی مقدم درباره مسائل فقهی اوراق رهنی مسکن گفت: هنوز راه قانونی برای اینکه خود فرد تسهیلات‌گیرنده بخواهد تنزیل را انجام دهد پیدا نکرده‌ایم و این موضوع بسیار پیچیده است که البته می‌توانیم راهکار آن را پیدا کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بحث مسکن بحث بسیار پیچیده‌ای است ادامه داد: در این بازار به نهادهای مختلفی نیاز داریم که تاکنون حضور 18 نهاد مالی به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده است اما به طور قطع می‌توانیم نهادهای مالی جدیدی را برای رشد با ثبات بازار مسکن تعریف کنیم.

آخوندی با اشاره به مدیریت دارایی‌های عمومی دستگاه‌های دولتی گفت: وضعیت دارایی‌های عمومی را چندین بار مطرح کرده‌ام و مطالبات بانک مسکن می‌تواند به عنوان دارایی‌هایی محسوب شود که قدرت نقدشوندگی‌دارند.

وی با اشاره به دارایی‌های سازمان‌های متعلق به وزارت راه و شهرسازی از جمله سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران و شهرهای جدید گفت: وزارت راه و شهرسازی و شقوق مختلف حمل و نقل هزاران هزار میلیارد دارایی دارند که این دارایی‌ها قابلیت نقدشوندگی دارند و می‌توانند اقتصاد را فعال کنند.

آخوندی افزود: من به عنوان مسئول وزارت راه و شهرسازی این آمادگی را دارم که برنامه‌ریزی روشنی برای مدیریت دارایی عمومی شرکت‌ها و سازمان‌های تابعیه وزارت راه و شهرسازی ارائه دهم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه موضوع بعدی بحث صندوق‌های تسهیلات پس‌انداز است گفت: در گذشته برای هر پروژه و هر شهری یک صندوق تسهیلات پس‌انداز تعریف می‌کردیم مانند صندوق پس‌انداز اکباتان اما شورای انقلاب مدت‌هاست که پس از ادغام بانک مسکن این موضوع را منتفی کرده و این ابزار مالی در پروژه‌های شهرسازی را از دست داده‌ایم.

وی با بیان اینکه دو نهاد دیگر می‌توان به عنوان ابزار مالی در پروژه های راه و شهرسازی معرفی کرد گفت: مشکلی که در بحث پیش‌فروش و پیش‌خرید وجود دارد این است که سرمایه‌گذاران برای پیش‌فروش واحدهای مسکونی در معرض این ریسک هستند که خریدار نتواند تعهدات مالی خود و پرداخت اقساط را برعهده بگیرد.

وی افزود: همچنین این ریسک هم وجود دارد که واحدهای مسکونی در زمان مقرر به خریداران عرضه نشود بنابراین معتقدم می‌توان صندوق تضمین پیش‌خریدار و تولیدکننده را طراحی کرد که این ریسک را پوشش دهد.

آخوندی گفت: همچنین صندوق‌های خرد را می‌توان برای بهسازی بافت‌های فرسوده و بافت‌های میانی تعریف کرد که هنوز این صندوق‌های خرد در کشور ما شکل نگرفته است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به کمینه و کفایت سرمایه بانک‌ها در ایران اشاره کرد و گفت: از چند سال گذشته کمینه سرمایه در بانک‌ها 400 میلیارد تومان بوده که معادل آن چیزی حدود 100 میلیون دلار است.

وی افزود: در حال حاضر و در شرایط پس از برجام به این نیاز داریم که سرمایه بانک‌ها افزایش پیدا کند و معتقدم کمینه و حداقل سرمایه بانک‌ها به یک میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

کد خبر : ۳۸۶۸۱۵