خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران:

حجم ذخایر آب سدهای تهران از یک میلیارد متر مکعب گذشت/اعلام دلایل تفاوت کیفیت آب سدهای تهران

ارتقایی با اشاره به پیک مصرف آب در یسال جارسی گفت: یازدهم تیرماه با توجه به دمای بالای 40 درجه مصرف لحظه‌ای آب در شهر تهران 38.2 متر مکعب در ثانیه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خسرو ارتقائی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در نشست خبری در تشریح آخرین وضعیت منابع و مصارف آب در استان تهران اظهار داشت: میزان بارندگی درسطح استان از ابتدای سال آبی 94 (مهرماه تا کنون) بالغ بر 233 میلی‌متر است و علی‌رغم اینکه نسبت به سال آبی 93-94، 24 درصد افزایش داشته‌ایم نسبت به درازمدت که باید 273 میلیمتر بارش داشتیم، 14 درصد در سطح استان منفی هستیم.

وی افزود: خوشبختانه وضعیت منابع آب سدها در مقایسه با سال گذشته مطلوب است به طوری که در حال حاضر سدهای پنج گانه تهران یک میلیارد و 70 میلیون مترمکعب ذخایر آبی دارند که البته این رقم مربوط به حجم ذخایر غیر مفید است اما در هر صورت نسبت به سال گذشته 250 میلیون مترمکعب مثبت است و نسبت به درازمدت هم شرایط خوبی داریم.

ذخیره یک میلیارد و 70 میلیون متر مکعبی آب سدهای تهران

ارتقائی در ادامه با اشاره به حجم ذخایر یک میلیارد و 70 میلیون متر مکعبی آب سدهای پنجگانه تهران گفت: از این میزان 182 میلیون متر مکعب مربوط به سد امیرکبیر، 70 میلیون متر مکعب سد لتیان، 209 میلیون متر مکعب سد لار، 406 میلیون متر مکعب سد طالقان و 200 میلیون متر مکعب نیز سد ماملو است و از نظر پر شدگی سدهای امیرکبیر و لتیان پر هستند و سد طالقان 90 درصد، ماملو 80 درصد پرشدگی دارند و سد لار نیز با توجه به فرار آب فقط یک پنجم مخزن سد آب دارد.

وی با اشاره به اینکه براساس پیش‌بینی هواشناسی میزان بارندگی در پاییز دیرهنگام و کمتر از نرمال خواهد بود ابراز امیدواری کرد که بتوانیم این میزان ذخایر سدها را با استفاده مطلوب تابستان را پشت سر گذاشته و در پاییز و زمستان نیز مشکل جدی نداشته باشیم.

برنامه ریزی برای انسداد 3 هزار حلقه چاه غیر مجاز

ارتقائی در ادامه با اشاره به برنامه‌های آب منطقه‌ای برای سال 95 اظهار داشت: ما برخی اقدامات خود را در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی طراحی کرده‌ایم و بر این اساس باید در سال جاری بالغ بر 3 هزار حلقه چاه غیرمجاز را مسدود کنیم که این تعداد مواردی که کمترین اثر را بر روی اشتغالزایی و تولید داشته باشند در اولویت قرار گرفته‌اند.

وی افزود: در راستای احیای سفره‌های آب زیرزمینی و تعادل بخشی نیز از سال 94 برنامه‌ریزی‌هایی شده و از جمله اینکه باید 2هزار حلقه کنتور اندازه‌گیری آب روی چاه‌های مجاز نصب شود و همچنین 252 دستگاه کنتورحجمی هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی نصب شود و در مجموعه هدفگذاری این است که با طرح احیا در سال 95 بتوانیم بالغ بر 100 میلیون مترمکعب از برداشت غیر مجاز سفره‌های آب زیرزمینی جلوگیری کنیم.

از برداشت 83 میلیون متر مکعب جلوگیری شد

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران خاطرنشان کرد: عملکرد طرح یادشده از سال 94 تاکنون به این نحو است که با همکاری کلیه امورات مربوط به آب در استان تهران موفق شدیم 1615 حلقه جاه غیرمجاز را مسدود کنیم که این تعداد چاه بالغ بر 83 میلیون مترمکعب از برداشت منابع آب زیرزمینی جلوگیری می‌کنند و از این تعداد 1615 حلقه چاه 200 حلقه مربوط به انسداد در سال جاری است.

وی همچنین اظهار داشت: در شهرهای بالای 200هزار نفر جمعیت برای مصارف خدماتی به متقاضیان یک حلقه چاه می‌دهیم که می‌توانند در شبانه‌روز 5هزار لیتر از آن برداشت داشته باشند.

ارتقائی گفت: در سال گذشته علاوه بر انسداد چاه‌ها و نصب 650 کنتور هوشمند 46 جلسه شورای حفاظت شهرستان تشکیل شد که در آن مردم و کشاورزان و مسئولین مربوطه برای اجرای طرح‌های تعادل‌بخشی حضور و تصمیم‌گیری کرده‌اند.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات ما در سال 94 این بود که از 13 هزار حلقه چاه موجود در تهران 12 هزار حلقه بازدید و اطلاعات آنها به هنگام شده است.

ارتقائی اظهار داشت: برنامه‌های فرهنگی و همچنین آموزش در سطح 70 هزار دانش‌آموز شهرستان‌های استان تهران که تحت پوشش طرح داناب بوده‌اند نیز از جمله برنامه های ما بوده است که بازخورد خوبی نیز داشته است.

وی از دیگر اقدامات در سال 94 را طرح تغذیه مصنوعی مخازن تهران بوده که به این ترتیب تنها در رودخانه کرج توانستیم 500 میلیون متر مکعب تغذیه انجام دهیم و در نتیجه آن چاه آب شرب در برخی جاها 500 تا 20 متر بالاآمدگی داشته‌اند.

فقط 7 میلیارد تومان تخصیص اعتبار داشتیم

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران در ادامه ضمن انتقاد از تخصیص اعتبار به این بخش از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خواست که میزان بودجه در نظر گرفته شده برای این مجموعه تخصیص داده شود و در این رابطه توضیح داد که در سال گذشته 18 میلیارد تومان اعتبار مصوب داشتیم که فقط 7 میلیارد تومان از آن تخصیص داده شد و مابقی هنوز دریافت نشده است.

وی افزود: امروز فعالیت‌های ما ادامه دارد و بیش از 5 میلیارد تومان تعهد داریم و حدود 8 میلیارد تومان هم در رابطه با مشاورین و ناظران ایجاد تعهد کرده‌ایم بنابراین علیرغم مشکلات نقدینگی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تقاضا داریم که بودجه تخصیصی به طرح‌های مربوط به تعادل‌بخشی و احیا را در اولویت خود قرار دهند.

ارتقائی دیگر برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در سطح آب منطقه‌ای را پروژه انتقال آب از سرشاخه دز به قمرود عنوان کرد و گفت: ما 56 کیلومتر بابت ساخت این تونل زدیم و سدی نیز احداث شده که امیدواریم تا 2 ماه آینده به بهره‌برداری برسد اما باید گفت که علیرغم 40 میلیارد تومان تعهد اعتباری این سد آبگیری شده و امسال توانستیم که 60 میلیون متر مکعب آب ذخیره کنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر میزان اعتباری که دولت برای طرح‌های ما در نظر گرفته خود شرکت آب منطقه‌ای نیز یک هزار و 500 میلیارد تومان پروژه در راستای اقتصاد مقاومتی در دست برنامه‌ریزی دارد که از این میزان اعتبار 300 میلیارد تومان مربوط به جلوگیری از فرار آب سد لار است که به روش BOT عملیات اجرایی آن اجرا خواهد شد و هم‌آکنون در مراحل اخذ مجوز قرار دارد.

ارتقائی ادامه داد: طرح ساماندهی آب جنوب تهران نیز با اعتبار 800 میلیارد تومان نیز به روش BOT آماده شده و منتظر جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی است و بر اساس آن طرح انتقال پساب جنوب تهران به ورامین اجرایی خواهد شد در این رابطه نیز تاکنون موفق شده‌ایم 100 میلیارد تومان از بانک توسعه دریافت کنیم که این طرح نیز آخرین مراحل تضمین خود را می‌گذراند و پیشرفت کار نیز به این نحو است که تاکنون 4 کیلومتر ترانشه شروع شده که با تولید انبوه لوله خط اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه پروژه مربوطه به سد نمرود را از دیگر پروژه‌هایی عنوان کرد که به دنبال سرمایه‌گذار هستند و اظهار داشت: این پروژه نیز 160 میلیارد تومان اعتبار جهت استملاک روستاهای اطراف سد نیاز دارد و در حال حاضر 80 درصد کار انجام شده است و توانسته‌ایم در سال جاری 20 میلیون متر مکعب آبگیری مقدماتی داشته‌ باشیم.

ارتقائی درباره قیمت فروش آب خام نیز اظهار داشت: در سال جاری قیمت فروش آب خام به آب و فاضلاب تغییری نداشته و به طور متوسط هر متر مکعب 45 تومان بوده است اما در هر صورت مطالبات انباشته ما از آبفای تهران بالغ بر 35 میلیارد تومان است.

وی درباره اینکه آیا حادثه شهران می‌تواند دلیلی همچون فرونشست زمین داشته باشد، اظهار داشت: حادثه مربوط به حوزه شهری، آب و فاضلاب و مترو و همچنین شرکت گاز بوده اما تاکنون گزارشی نیز مربوط به فرونشست زمین و یا آنچه پایین رفتن سطح آب زیرزمینی دلیل این حادثه باشد دریافت نکرده‌‌ایم.

700 میلیون متر مکعب کسری مخازن تهران

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران در ادامه با بیان اینکه ما در حال حاضر 700 میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم خاطرنشان کرد: تمام فعالیت‌های خود را در سال گذشته جهت جبران کسری به کار برده‌ایم به طوری که 83 میلیون متر مکعب جبران کسری موثر مواقع شد ضمن اینکه باید گفت جبران این کسری‌ها با بارندگی‌های یکساله و یا حتی یکسال ترسالی جبران نمی‌شود لذا تلاش ما جهت بستن چاه‌های غیرمجاز تا رسیدن به شیب مایل به افق ادامه دارد.

ارتقائی ادامه داد: بر اساس آمار وزارت نیرو در حال حاضر علائمی از شیب ملایم به سمت افق در دشت ورامین مشاهده شده که اگر جلوگیری از برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز ادامه داشته باشد پیش‌بینی می‌شود که تا سال 1403 به تعادل نسبی البته نه به وضعیت 400 سال پیش برسیم.

از ابتدای سال جاری تاکنون 10 نفر در رودخانه های تهران غرق شدند

وی در ادامه به بحث شنا در مخازن سدها و یا رودخانه‌ها اشاره و اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون 10 نفر در رودخانه‌ها و سدهای تهران غرق شده‌اند و علیرغم علائم هشدار دهنده به محض گرم شدن هوا ما هر ساله شاهد حوادث این چنینی هستیم لذا از مردم می‌خواهیم با جدیت از این اقدامات پرهیز کنند.

ارتقائی همچنین به طرح آماربرداری منابع آب اشاره کرد و گفت: هر 5 سال یکبار این طرح را اجرایی می‌کنیم و در سال جاری نیز به اجرا درخواهد آمد لذا از مردم می‌خواهیم که همکاری کرده و آمار دقیقی نسبت به چاه‌ها به ما ارائه دهند تا بتوانیم تحلیل درستی از منابع آب زیرزمینی داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به پیک مصرف آب در سال جاری اظهار داشت: یازدهم تیرماه با توجه به دمای بالای 40 درجه مصرف لحظه‌ای آب در شهر تهران 38.2 متر مکعب در ثانیه بوده که بر اساس شاخص رودخانه کرج 4 برابر خروج آب این سد بوده است و از نظر حجمی نیز 3.3 میلیون متر مکعب بوده که از این میزان 28 درصد از چاه‌ها و 72 درصد از سدها تامین شده است.

ارتقائی در ادامه به بحث آلایندگی نفتی در رود کرج پرداخت و گفت: در زمان افزایش این آلایندگی امکان انتقال آب از کرج به تهران را نداریم لذا از مسئولین مربوطه تقاضای پیشگیری از وقوع حوادث این چنینی داریم چرا که باعث می‌شود میلیون‌ها متر مکعب آب از بین رفته و حتی تصفیه‌خانه‌ها نیز قادر به پالایش آن نباشد.

وی اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون 1/1 درصد افزایش مصرف داشتیم که بخشی از آن مربوط به توسعه انشعاب و بخشی نیز مربوط به افزایش مصرف است لذا همان گونه که مردم در زمان خشکسالی همکاری کردند در تابستان و حال حاضر نیز درست مصرف کنند تا با کاهش فشار مواجه نشویم.

وی درباره آزادسازی بستر و حریم رودخانه‌ها نیز گفت: از ابتدای سال تاکنون مواردی از حکم تخریب ، ساخت و ساز‌ها داشته‌ایم که 110 مورد اقدام شده و برنامه این است که به طور متوسط هر سال 15 تا 20 هکتار از بستر رودخانه‌ها آزادسازی شود.

ارتقائی درباره آخرین وضعیت ساخت هتل در بستر رود جاجرود اظهار داشت:‌ این هتل در حریم کیفی رودخانه است و در حریم کمی 2 مرحله ساخت کارگاه تخریب شده اما حریم کیفی مربوط به سازمان محیط زیست است که باید نسبت به آن اقدام کند و برای تخریب نیز در دستور کار کمیسیون ماده 99 متشکل از شهرداری، وزارت کشور و استانداری قرار دارد.

وی در پاسخ به خبرنگار ایلنا در زمینه اختلاف آب منطقه‌ای و شهرداری جهت انسداد چاه‌های غیرمجاز اظهار داشت: در جلسات کمیسیون حل اختلاف دستگاه‌های اجرایی با معاون قالیباف جلسات متعددی نیز با دستگاه‌های قضایی برای حل حفر چاه‌های غیرمجاز داشته‌ایم که امیدواریم سریعتر تعیین تکلیف شده و شهرداری نیز نسبت به این امر تصمیم‌گیری کند.

وی درباره بازنشستگی سدهای تهران نیز اظهار داشت: اگر سدها به لحاظ مخزن و سازه مشکلی نداشته باشند محدودیتی برای بهره‌برداری وجود ندارد به طوری که طی 50 سال گذشته حجم سد لتیان از 95 میلیون متر مکعب به 75 میلیون متر مکعب رسیده است بنابراین مشکلی وجود ندارد اما باید مطالعات جایگزینی سدهای بیش از 50 ساله را در دستور کار آب منطقه‌ای تهران قرار دهیم.

دلایل تفاوت کیفیت در آب سدهای تهران

وی درباره تفاوت کیفیت آب سدهای پنجگانه تهران نیز گفت: بعد از احداث سد ماملو و امکان استفاده از آب آن از سال 93 که 70 میلیون متر مکعب آن برای استفاده شهرهای جنوب شرق تهران و 80 میلیون متر مکعب به تهران می‌آید کیفیت آب تهران بهبود پیدا کرده اما کیفیت آب در منابع مختلف بستگی به حوزه آبریز متفاوت است مثلا در حوضه طالقان به دلیل وجود روستاهای اطراف فضولات حیوانی را داریم در سد امیرکبیر نیز به دلیل وجود روستاها و همچنین سد لار به دلیل چرای دام فضولات حیوانی را داریم در جاجرود نیز فاضلاب سکونت انسانی را داریم اما در هر صورت مدیریت کیفیت منابع آب با دقت توسط 4 ایستگاه آنلاین وضعیت کیفیت آب را اعلام می‌کنند ولی در هر صورت از شورای امنیت می‌خواهیم که اعتبارات لازم را تخصیص داده تا بتوانیم 15 ایستگاه جدید احداث کرده و علائم هشدار دهنده را نسبت به اعلام آلایندگی‌ها داشته باشیم.

 

کد خبر : ۳۸۶۸۳۴