خبرگزاری کار ایران

با قیمت ۸۷۷ هزار و ۱۲۳ ریال ؛

ششمین مرحله از اسناد خزانه اسلامی در فرابورس عرضه شد

فرابورس ایران، در معاملات امروز 229 میلیون و 440 هزار ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 385 میلیارد ریال در 19 هزار و 844 نوبت دادوستد شد.

به گزارش ایلنا؛ شاخص کل فرابورس ایران از ساعت آغازین بازار روند صعودی به خود گرفت و در نهایت به رشد 1.6 واحدی بسنده کرد و روی عدد 781.4 واحد متوقف شد.

نماد فولاد هرمزگان بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس گذاشت.

امروز بیشترین حجم معاملات بازار سهام به نماد کوثر مرکزی به میزان 27 میلیون و 440 هزار سهم متعلق بود و بیشترین ارزش معاملات نیز در نماد ذوب آهن اصفهان با رقم 41 میلیارد و 380 میلیون ریال ثبت شد.

در بازار اول، 35 میلیون اوراق بهادار به ارزش 74 میلیارد ریال داد و ستد شد و بالاترین حجم معاملات به نام گوهران امید ثبت شد.

همچنین 106 میلیون اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 219 میلیارد ریال دست به دست شد و بیشترین حجم این بازار مربوط به کوثر مرکزی بود.

امروز در جریان عرضه اولیه مرحله ششم اسناد خزانه اسلامی ضمن کشف قیمت 877 هزار و 123 ریالی این اوراق، ارزش معاملات آن از 660 میلیارد ریال عبور و بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت را از آن خود کرد.

همچنین در همه نمادهای اسناد خزانه اسلامی در مجموع، 842 میلیارد ریال مبادله رخ داد.

بر اساس این گزارش، سهام شرکت‌های بیمه کارآفرین، فولاد هرمزگان و سیمان لار سبزوار شاهد بیشترین افزایش قیمت بودند و شرکت‌های نیرو سرمایه، بیمه نوین و توکا ریل بالاترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

دوشنبه نیز اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در بازه 812 هزار تا 898 هزار ریال معامله شد و بیشترین افت قیمت مربوط به نماد تیر‌ماه 93 بود.

در میان صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF)، صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر، بیشترین حجم معاملات را ثبت کرد؛ به طوری که حجم معاملات این صندوق امروز به 604 هزار ورقه بهادار رسید.

در معاملات امروز، نماد معاملاتی شرکت‌های صنعتی مینو و پتروشیمی مارون پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم و نماد معاملاتی شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه پس از برگزاری جلسه هیات مدیره درباره افزایش سرمایه و اعمال تصمیمات مذکور در سامانه معاملاتی بازگشایی شد.

همچنین در پایان معاملات امروز، نماد معاملاتی شرکت داروسازی تولیددارو برای برگزاری جلسه هیات مدیره درباره افزایش سرمایه و نمادهای معاملاتی شرکت بیمه پاسارگاد و شرکت مهندسی صنعتی روان فن‌آور برای برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام متوقف شد.

** کشف قیمت 877 هزار و 123 ریالی «اخزا6»

امروز ششمین مرحله از اسناد خزانه اسلامی با نماد «اخزا6» 877 هزار و 123 ریال در فرابورس ایران، کشف قیمت شد.

این اسناد، سود پرداختی طی دوره ندارد و فقط مبلغ اسمی اوراق در سررسید قابل پرداخت است؛ بنابراین سود خریداران از مابه‌ التفاوت قیمت خرید و فروش یا دریافت مبلغ اسمی آن در سررسید حاصل خواهد شد.

قیمت این اسناد در روز عرضه با سازوکار عرضه و تقاضا تعیین شد و با نزدیک شدن به زمان سررسید، به قیمت اسمی نزدیک‌تر و در نهایت هنگام سررسید، معادل ارزش اسمی می شود.

از این رو،‌ امروز معاملات «اخزا6» پس از عرضه اولیه و کشف قیمت در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران آغاز ‌شد.

اسناد خزانه مرحله ششم مطابق با بند ط تبصره 6 قانون بودجه سال 94 کل کشور و با هدف تسویه بخشی از بدهی‌های دولت به پیمانکاران بخش خصوصی منتشر شده است؛ سررسید آن نیز بیست و پنجم اسفند امسال خواهد بود.

به گزارش ایلنا، شاخص کل بورس که از آغاز هفته روندی صعودی داشت، امروز (دوشنبه) با ثبت 116 واحد افت، افزون بر عقب نشینی به کانال 73 هزار واحدی، در جایگاه 73 هزار و 947 واحد قرار گرفت.

در معاملات امروز، حجم و ارزش معاملات افزایش قابل توجهی یافت؛ به گونه ای که بیش از یک میلیارد و 452 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از دو هزار و 810 میلیارد ریال در 74 هزار و 372 نوبت داد وستد شد.

 

کد خبر : ۳۸۷۳۰۵