خبرگزاری کار ایران

دبیر سندیکای لوله و پروفیل در گفت و گو با ایلنا:

معاون وزیر تبدیل به وکیل مدافع یک شرکت خصولتی شده است

امیرحسین کاوه گفت: مطابق نامه سازمان حمایت از مصرف کنندگان ۶۰ درصد ورق مصرفی کشور باید وارد شود اما معلوم نیست معاون وزیر بر اساس چه استدلالی می‌خواهد جلوی این واردات را بگیرد؟

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با اظهارات معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید کنندگان داخلی به تعهد فولاد مبارکه اطمینان کردند و ال سی‌ها و ثبت سفارش‌های خارجی خود را باطل کردند اما اکنون با کمبود ورق مواجه شده‌اند.

امیرحسین کاوه ادامه داد: به دلیل انحصاری که وجود دارد بر خلاف رویه تجارت جهانی ما مجبوریم ابتدا ال سی باز کنیم و سپس ثبت سفارش را انجام بدهیم اما با این وجود هنوز سفارش‌های ۱۵ هزار تنی و ۲۲ هزار تنی تحویل داده نشده است.

وی افزود: آقای سرقینی در صحبت‌های خودشان به این اشاره کردند که فولاد مبارکه خود به طور رسمی به وزارت صنعت نامه داده که میزان ثبت سفارش آن‌ها نسبت به سال قبل ۳ برابر شده اما آن‌ها ۹ درصد افزایش تولید داشته‌اند حال وقتی فولاد مبارکه خودش به این تفاوت آماری اذعان دارد معلوم نیست چرا معاون وزیر تلاش دارد این را القا کند که ظرفیت تولید داخل کفاف نیاز صنایع پایین دستی را می‌دهد. گویا اصلا ایشان متوجه این تفاوت آمار نشده است.

کاوه به اظهارات سرقینی در خصوص تقلب اشاره کرده و گفت: معاون وزیر به جای اینکه حامی صنایع کشور باشد تبدیل به وکیل مدافع یک شرکت خصولتی شده و در مصاحبه‌های خود به ناحق می‌گوید ما تقلب کرده‌ایم. من از آقای سرقینی این سوال را دارم که آیا تمام کار‌شناسان گمرک در هنگام ورود این ورق‌ها اشتباه کرده‌اند.

وی افزود: ورق فولاد ممزوج یعنی ورق با کیفیت‌تر و گران‌تر بخش خصوصی هم این محاسبه را انجام داده که اگر این ورق را ۳ درصد گران‌تر وارد کند و تعرفه ۴ درصدی را ۱۰ درصد بدهد باز هم برای آن‌ها به صرفه‌تر است بخش خصوصی به فکر منافع خود است و در تمام دنیا قاعده همین است. حال سوال اینجاست کجای این کار تقلب است آن هم وقتی تمام کارخانه‌های فولاد این کار را انجام می‌دهند.

دبیر سندیکا لوله و پروفیل ادامه داد: سندیکای لوله و پروفیل اصلا کارت بازرگانی ندارد که بخواهد ورق فولاد وارد کند. به طور کلی بیشتر تولید کنندگان لوله و پروفیل فاقد چنین سرمایه عظیمی هستند که خودشان مستقیم وارد کننده باشند بلکه مواد اولیه مورد نیاز خود را از وارد کنندگانی که در بنادر مستقر هستند تامین می‌کنند و شاید تنها ۱۰ درصد از تولید کنندگان خود مستقیم وارد کننده باشند، این در حالیست که گمرک اعلام کرده که میزان صادرات فولاد ۵۷ درصد افزایش داشته است.

کاوه تصریح کرد: معاون وزیر اعلام کرده که سه کارخانه نورد و لوله اهواز، مبارکه و گیلان قرار است بیش از یک میلیون تن از نیاز کشور را تامین کند این درحالی است که کوره اهواز سوخته و مطابق آمار امسال زیر ۲۰ هزار تن ورق 2 میلی متری تولید داشته و فولاد مبارکه نیز مطابق نامه‌ای که به وزارتخانه ارسال کرده ۲۵۱ هزار تن ورق مورد نیاز سندیکا لوله و پرو فیل تولید داشته است. با این وضع بازار تشنه مواد اولیه است و ۴۰ هزار کارگری که در این صنف مشغول هستند در معرض بیکاری قرار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: مطابق نامه سازمان حمایت از مصرف کنندگان ۶۰ درصد ورق مصرفی کشور باید وارد شود اما معلوم نیست معاون وزیر بر اساس چه استدلالی می‌خواهد جلوی این واردات را بگیرد؟

کد خبر : ۳۸۸۲۴۸