خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس جمهور مطرح کرد:

سرمایه‌گذاری عجیب دولت قبل در یک شرکت نفتی

معاون اول رئیس جمهور گفت: در سال 92 تولید نفت به یک میلیون بشکه در روز رسیده بود و مطابق برنامه‌ای که کشورهای تحریم کننده داشتند قرار بود در یک حوزه زمانی 2 ساله این مقدار به صفر برسد اما با درایت مردم در سال 92 این نقشه شکست خورد و اکنون تولید نفت و میعانات گازی در خردادماه امسال به 2 میلیون و 60 هزار بشکه در روز رسید که این رقم رکوردی برای صادرات کشور ما محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معاون اول رئیس جمهور در نهمین نمایشگاه بانک، بیمه و بورس با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: ما کشوری هستیم که به شدت به درآمدهای نفتی وابسته هستیم هر چند در سال‌های گذشته تلاش‌هایی برای کم شدن این وابستگی صورت گرفته اما واقعیت این است که بخش اعظم اقتصاد ما و حتی تحولات داخلی ما به این منبع وابسته است.

اسحاق جهانگیری با اشاره به دوران تحریم اظهار داشت: در سال 92 تولید نفت ما به یک میلیون بشکه در روز رسیده بود و مطابق برنامه‌ای که کشورهای تحریم کننده داشتند قرار بود در یک حوزه زمانی 2 ساله این مقدار به صفر برسد اما با درایت مردم در سال 92 این نقشه شکست خورد و اکنون تولید نفت و میعانات گازی در خردادماه امسال به 2 میلیون و 60 هزار بشکه در روز رسید که این رقم رکوردی برای صادرات کشور ما محسوب می‌شود.

وی ادامه داد:‌ در اقتصاد مقاومتی دو سیاست را ما به آن توجه کرده‌ایم که یکی توسعه صنعت نفت و دیگری عدم اتکا به نفت است که برای اجرایی شدن این سیاست‌ها نیازمند به این هستیم که در طرح‌های بلندمدت ، کوتاه مدت چند 10 هزار میلیارد سرمایه‌گذاری انجام دادیم در گزارشی که وزیر نفت در هفته‌های گذشته به دولت ارائه داد اعلام کرد که 220 میلیارد دلار طرح توسعه‌ای در این صنعت آماده سرمایه‌گذاری است.

جهانگیری تصریح کرد: در دولت گذشته تصمیمات عجیبی اتخاذ شده از جمله اینکه میلیاردها دلار از ذخایر بانک مرکزی در یک شرکت نفتی ایرانی که در خارج از کشور مستقر است سرمایه‌گذاری شد که بعدها در مورد آن سرمایه‌گذاری و خروجی‌های آن صحبت‌هایی را مطرح خواهم کرد.

معاون اول رئیس جمهور با تبیین شرایط اقتصادی کشور و کمبود نقدینگی در صنایع متوسط و کوچک گفت: عدم ثبات در شاخص‌های کلان اقتصادی، نوسان در بازار ارز و تحریم‌های بین‌المللی سبب شده که امروز صنعت کشور ما در رکود قرار بگیرد و بر همین اساس اولویت دولت راه‌اندازی چرخه تولید و احیای صنایع شده است.

وی ادامه داد: نقدینگی مشکل اصلی کشور است و برای صنعت ما که تا امروز بانک‌محور بوده و دست ما به سمت بانک دراز بوده، با حبس شدن بسیاری از منابع بانکی اکنون شرایط سخت‌تر شده است.

وی ادامه داد: در سال 92 به هنگام استقرار دولت ما تصمیم گرفتیم که تامین مالی کوتاه‌مدت و میان‌مدت بنگاه‌های متوسط و کوچک و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به عهده نظام بانکی باشد و انتظار ما از این نظام این است که امسال به صورت جدی‌تری این کار را انجام دهد بازار سرمایه نیز قادر باشد که نیازهای بلندمدت کشور و نقدینگی بنگاه‌های بزرگ را تامین کند.

جهانگیری تصریح کرد: اقتصاد کشور توانایی زیادی دارد که نمونه آن عرضه اوراق قرضه شرکت نفت بود که با وجود عرضه 5 هزار میلیارد تومان اوراق در مدت کمتر از یک دقیقه 10 هزار میلیارد تومان تقاضای خرید وجود داشت.

وی ادامه داد: دولت در مقابل بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی متعهد است و برای اولین بار ما سیستم حساب و کتاب بدهی‌های دولت را وضع کردیم و بر همین اساس انضباط خوبی را برای پرداخت بدهی های دولت برقرار کردیم.

جهانگیری در پایان تصریح کرد: در اواخر مجلس نهم عده‌ای با عجله می‌خواستند طرحی را با عنوان طرح اصلاح نظام بانکی تصویب کنند که ما مخالف آن بودیم زیرا این طرح از حساسیت زیادی برخوردار است و ما از قبل بر روی آن کار کردیم و اکنون با اعمال نظرات رهبری در موارد فقهی امیدواریم آن را ماه آینده به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنیم.

 

کد خبر : ۳۸۸۷۴۲