خبرگزاری کار ایران

معاون سابق نظارتی بانک مرکزی:

قوانین ضد تروریسم بانک‌های ایران و سوییس مشابه است

معاون سابق نظارتی بانک مرکزی گفت: روش هایی که بانک های ما درباره قوانین مرتبط با تروریسم اجرا می‌کنند، همان قوانینی است که بانکهای سوئیسی انجام می دهند اما روش های اجرایی بانک های ایران و سوئیس با یکدیگر متفاوت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید تهرانفر، صاحبنظر در امور پولی و بانکی در پنل تخصصی اولین کنفرانس بانکی همایش بورس، بانک و بیمه که با عنوان « انتظارات و تقاضاهای سیستم مالی بین المللی در زمینه مقررات و نظارت بانکی از سیستم بانکی ایران» برگزار شد، اظهار داشت: در سال های گذشته و به دلیل تحریم های بین المللی، استانداردهای نظارتی بانکی در ایران به روش های داخلی تبدیل شده بود و امروز که در سایه مذاکرات بین المللی، این تحریم ها رفع شده و استاندارهای نظارتی بانکی ایران باید به استانداردهای قبلی بازگردد.

این صاحب نظر امور پولی و بانکی در خصوص روش های گزارش دهی نظام بانکی که از دغدغه های نظام بانکی بین المللی است، تصریح کرد: روش های گزارش دهی نظام بانکی کشور باید به روش های استاندارد و پذیرفته شده بین المللی تغییر یابد.

تهرانفر همچنین در خصوص حاکمیت شرکتی اضافه کرد: بدون تعارف باید بگویم که حاکمیت شرکتی را در بانک های ایران به ویژه بانک های دولتی به خوبی اجرا نکرده ایم.

این صاحبنظر در امور پولی و بانکی تاکید کرد که مهم ترین توقع حاکمیت از نظام بانکی، تامین مالی است که این موضوع باعث ایجاد ریسک برای بخش بانکی می شود.

تهرانفر گفت: توجه به توقعات و انتظارات سیستم بانکی در داخل کشور، راه را برای پرداختن به انتظارات سیستم بانکی بین المللی برای ما باز می کند.

وی با یادآوری سابقه کاری خود به عنوان معاونت نظارت بانک مرکزی، اظهار داشت: یکی از سوالات اساسی که همواره با آن روبه‌رو بوده ام، این است که چرا زمانی که اشکالی در بخش بانکی وجود دارد، برخورد مناسب با آن صورت نمی گیرد؟

این صاحبنظر حوزه پولی و بانکی به توقعات حاکمیت از نظام بانکی پرداخت و گفت: مهم ترین توقع از سیستم بانکی، تامین مالی است که باعث ایجاد ریسک برای بخش بانکی می شود. زمانی که قرار است مدیریان بانکی، مدیریت ریسک داشته باشند، باید سهم پرتفوی آن را نیز در نظر بگیرند.

تهرانفر در این خصوص توضیح داد: به عنوان نمونه در خشکسالی، باید در اعطای تسهیلات به بخش کشاورزی احتیاط کرد ولی برخی از قوانین و مقررات در این زمینه وجود دارد که مانع از این موضوع می شود.

معاون سابق نظارتی بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد، ترکیب ترازنامه ایده آل بانکی، باید به گونه ای باشد که کمترین ریسک را متوجه بانک کند ولی تاکنون هیچ کس و حتی حسابرسان در این خصوص اظهارنظری نداشته اند.

تهرانفر ادامه داد: اولین اقدام بانک مرکزی باید تدوین و نظارت بر ترازنامه های ایده آل و با کمترین ریسک برای بانک ها باشد ولی متاسفانه مدیران در این زمینه اختیارات لازم را ندارند.

وی خطاب به حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار که سابقه عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی را دارد، گفت: برخی از قوانین و مقررات با یکدیگر در تناقض است و به طور همزمان نمی توان آنها را اجرا کرد.

معاون سابق نظارتی بانک مرکزی گفت: برخی از مدیران بانک های خصوصی کشور در زمینه مدیریت ریسک، اقدامات مناسبی را فارغ از نگاه صرف دولتی به بانک مرکزی داشته اند که جای تقدیر دارد.

اولین کنفرانس بانکی همایش بورس، بانک و بیمه که با حضور  اکبر کمیجانی قائم مقام رئیس کل بانک مرکزی، علی دیواندری رئیس پژوهشکده پولی و بانکی، غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیته فقهی بورس، روسای بانک ها و میهمانان داخلی و خارجی در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی در حال برگزاری است.

کد خبر : ۳۸۹۵۷۷