خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

لزوم کاهش وابستگی به واردات دانه های روغنی/تولید گندم داخلی در خطر است

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: استان فارس در گذشته بزرگ‌ترین تولید‌کننده گندم در کشور به شمار می‌رفت اما در حال حاضر به استان ششم تولیدکننده این محصول تبدیل شده است که یکی از دلایل آن رعایت نکردن تناوب کشت گندم و کلزا در این منطقه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ علیرضا مهاجر در همایش بزرگداشت پنجاهمین سال فعالیت شرکت توسعه کشت دانه‌های روغنی در جمع خبرنگاران گفت: نبود دانه‌های روغنی پایداری تولید گندم در کشور را به خطر می‌اندازد؛ به همین خاطر باید وابستگی به واردات دانه های روغنی را کاهش دهیم.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود: اگر تولید دانه‌های روغنی در کشور انجام نشود، تولید مرغ و تخم‌مرغ نیز در کشور با مشکل مواجه می‌شود زیرا کنجاله به عنوان ماده غذایی این بخش به شمار می‌رود و عدم تولید دانه‌های روغنی موجب واردات روغن و همچنین خروج مقادیر زیادی ارز از کشور می‌شود. 

او در ادامه گفت: برنامه ما برای توسعه کشت دانه‌های روغنی تأمین 70 درصد از نیاز داخلی روغن در یک برنامه 10 ساله است.در سال جاری 62 هزار تن دانه روغنی از کشاورزان خریداری شده و بیش از 90 درصد پول کشاورزان در اکثر استان‌ها پرداخت شده است.

مدیرکل دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به بحث بهداشت نیز در واردات روغن اظهار داشت:‌ روغن یک ماده فسادپذیر است و چنانچه روغن وارداتی که از آرژانتین،‌ برزیل، جنوب شرق آسیا و هر کشور دیگر وارد می‌شود، حتی اگر جزء بهترین روغن‌های دنیا باشند که نیست تا به ایران برسد، ممکن است تا حدودی کیفیت خود را از دست بدهد.

او در ادامه گفت: 22 مورد مشوق برای تولید دانه‌های روغنی توسط وزارت جهاد کشاورزی در نظر گرفته شده که یکی از آنها رایگان کردن بیمه کشاورزی این محصولات و همچنین برگزاری کلاس‌های آموزشی در راستای بالا بردن سطح اطلاعات کشاورزان است.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در مورد تقاضای افزایش 9 درصدی قیمت روغن نباتی توسط انجمن صنایع روغن نباتی اظهار داشت:‌ این تقاضا با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی دانه‌های روغنی و همچنین تورم سالانه داده شده است.سالانه یک میلیون و 200 هزار تا یک میلیون و 300 هزار تن روغن خام نیاز داریم و برای این منظور باید 3 میلیون تن دانه روغنی در کشور تولید شود؛ البته میزان واردات روغن خام بیش از نیاز داخلی کشور است.

 

کد خبر : ۳۸۹۶۵۴