خبرگزاری کار ایران

از سوی بیمه مرکزی

جزئیات بیمه نامه پتروشیمی بوعلی سینا اعلام شد

بیمه مرکزی ایران جزییات بیمه نامه پتروشیمی بوعلی سینا ماهشهر که هفته گذشته دچار آتش سوزی شد را منتشر کرد.

به گزارش ایلنا، بیمه مرکزی با اشاره به این که شرکت بیمه ایران ٥٥,٧ درصد بیشترین سهم را در بیمه آن دارد، اعلام کرده است: بیمه‌نامه هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس مشتمل بر ۱۹ مجتمع پتروشیمی از تاریخ ۱۳۹۴/۶/۲۴ تا ۱۳۹۵/۶/۲۳ تحت پوشش بیمه نامه تمام خطر اموال و شکست ماشین آلات قرار گرفته است که بیمه نامه آن به صورت کنسرسیوم متشکل از ۱۱ شرکت بیمه به راهبری بیمه ایران و سایر شرکت‌های بیمه عضو متشکل از شرکت های بیمه آسیا/ البرز/ پارسیان/ دانا/ سامان/ کارآفرین/ ایران معین/ ملت/ میهن و دی صادر شده است.

برابر آنچه که در بیمه نامه درج شده، سرمایه شرکت پتروشیمی بوعلی معادل ۴۸۵ میلیون یورو است، ضمن آن که مسئولیت در مقابل اشخاص ثالث، اموال مجاور، هزینه‌های پاکسازی و... نیز تا سقفهای مشخصی تحت پوشش قرارگرفته‌اند اما حداکثر تعهد بیمه گران در این بیمه نامه از ۵۰۰ میلیون یورو درهرحادثه (در ارتباط با هریک از شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس) تجاوز نمی کند.

براساس اطلاعات واصله شرکت بیمه ایران با ۵۵.۷ درصد بیشترین سهم و شرکت های بیمه البرز و آسیا با پذیرش سهم به ترتیب ۹.۱ و ۹ درصد در رده‌های بعدی کنسرسیوم قرار دارند که هریک از اعضای کنسرسیوم معادل سهم مورد پذیرش موظف به پرداخت خسارت هستند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل بیمه مرکزی، خالص سهم اتکایی بیمه مرکزی (شامل حساب اتکایی ویژه) ۲۹ درصد است. دیگر بیمه‌گران اتکایی از جمله بیمه اتکایی ایرانیان و بیمه اتکایی امین نیز از این بیمه‌نامه قبول سهم داشته‌اند. همچنین دیگر شرکت‌های بیمه که مجوز قبولی اتکایی از داخل دارند نیز از بیمه نامه مذکور سهم پذیرفته‌اند. تمام اعضای کنسرسیوم و بیمه‌گران اتکایی مذکور، معادل سهم خود در پرداخت خسارت تعهد دارند.

طبق مفاد بیمه نامه میزان خسارت پس از کارشناسی خسارت توسط کارشناسان متخصص منتخب بیمه گر راهبر (بیمه ایران) وفق زمان مقرر تعیین و توسط تمامی بیمه گران عضو کنسرسیوم و بیمه گران اتکائی پرداخت خواهد شد.

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در زمینی به مساحت ٣٦ هکتار در شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان، در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر واقع شده است

خوراک پتروشیمی ماهشهر نفتای سبک و سنگین و بنزین پیرولیز است که از کارخانجات NGL (١٠٠٠/٩٠٠ پازنان) و پتروشیمی امیرکبیر تامین می شود و در فرآیندهای موجود در واحدهای عملیاتی مختلف به محصولات با ارزش و سود آور آروماتیکی نظیر پارازایلین و ارتوزایلین و بنزن تبدیل می شود.

آتش سوزی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا چهارشنبه (١٦ تیرماه)  آغاز شده بود.

 

کد خبر : ۳۸۹۷۲۲