خبرگزاری کار ایران

شبکه ملی اطلاعات محتوای اینترنت ما را فاخر می‌کند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در قالب ایجاد شبکه ملی اطلاعات، محتوای فاخر و فرصت‌های شغلی ایجاد می‌شود.

به گزارش ایلنا، محمود واعظی در نشست بهره‌برداری از مراکز سه‌گانه تبادل ترافیک شبکه ملی اطلاعات در استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه ما هرچه برای این استان انجام دهیم، باز هم به آن بدهکار هستیم، گفت: همه کشور به این استان بدهکار است؛ چرا که ما هرچه داریم از برکت وجود این امام رئوف است. اگر ما آبرویی داریم و اگر ایران در جهان اسلام می‌تواند بدرخشد به این دلیل است که سهم ما از اهل بیت (ع) حضور امام هشتم (ع) در این شهر است.

وی با تاکید بر اینکه باید خود را مدیون زوار این شهر بدانیم، عنوان کرد: این زوار وقتی به این شهر می‌آیند باید از همه امکانات برخوردار باشند. البته با توجه به محدودیت‌های مالی دولت و محدودیت اپراتورها و شرکت‌های مختلف دولت همواره همکاران ما با مشکلاتی در حوزه تعامل با خارج از کشور مواجه بوده و هستند. خوشبختانه برجام این فضا را برای ما گشود و امروز ما  تنها به یک کشور منحصر نیستیم و به راحتی می‌توانیم با شرکت‌ها و کشورهای مختلف مذاکره داشته باشیم تا از نظر تکنولوژی برتر به ما کمک کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این پس از اجرای برجام می‌توانیم به اهداف خود دست یابیم، گفت: امروز فضای بهتری برای صادرات محصولات ما به وجود آمده و بخش خصوصی تعامل بهتری با خارج از کشور دارد.  

واعظی تاکید کرد: مساله رفع تحریم‌ها و ایجاد فضای جدید بین‌المللی محصول کار نظام است و دولت به‌عنوان کارگزار مجموعه نظام در بخش بین‌المللی عمل کرده است.  

وی با اشاره به بی‌ثباتی‌های کشورهای منطقه خاطرنشان کرد: اینکه امروز همه کشورها در منطقه با بی‌ثباتی مواجه هستند و کشور ما از این خطرات مصون مانده، نتیجه همبستگی دولت و مردم و قوای سه‌گانه تحت ارشادات مقام معظم رهبری است که این انسجام را ایجاد کرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه ما باید از این فضا حداکثر استفاده را داشته باشیم، اظهار کرد: برخلاف گذشته، نگاه ما به ICT تنها این نیست که یک مسیر تلفن و اینترنت برای مردم ایجاد شود. بلکه آنچه که امروز از آن به‌عنوان پیشران توسعه در کشورها یاد می‌شود همین ICT بوده و ما چاره‌ای نداریم که زیرساخت‌های آن را برای توسعه کشور فراهم کنیم.

واعظی با اشاره به مزیت‌های شبکه ملی اطلاعات و ICT خاطرنشان کرد: این فناوری در دنیا به‌عنوان توانمندساز بخش‌های مختلف نظیر کشاورزی، آموزش و پرورش، صنعت و... به‌شمار می‌رود. اگر قرار است این بخش‌ها توسعه داشته باشد چاره‌ای جز این نداریم که ICT را در خدمت آن قرار دهیم.  

وی در خصوص تهدیدها و فرصت‌های فضای مجازی در کشور گفت: همواره نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه اینترنت و فضای مجازی حائز فرصت‌ها و تهدیدهایی است، وجود دارد. همه مجموعه ما در وزارت ارتباطات سعی می‌کنند فرصت‌ها را افزایش و تهدیدها را کاهش دهند.  

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به رونمایی مرکز تبادل ترافیک شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد: این رونمایی در سه استان و منطقه کشور رخ می‌دهد. مرکز تبادل ترافیک دقیقاً برای پاسخگویی و کاهش تهدیدات در حوزه فضای مجازی است. اعتقاد داریم هرچه اطلاعات مردم در داخل کشور بیش‌تر تبادل شود و از خدمات و محتوای داخلی استفاده کنند، به فعالیت‌ها سرعت بیشتری بخشیده و تعرفه‌ها را ارزانتر تمام کند.  

واعظی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در ایجاد شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: از ابتدای کار دولت شبکه ملی اطلاعات عنوان مهمترین پروژه در دستور کار ما قرار گرفت و این تنها به وزارت ارتباطات محدود نمی‌شود؛ بلکه تمام دست‌اندرکاران ICT باید در آن سهم داشته باشند. به همین جهت ما در روز جهانی ارتباطات در ۲۷ اردیبهشت‌ماه امسال، نخستین گام از راه‌اندازی مرکز ترافیک تهران را برداشتیم و امروز نیز از سه مرکز دیگر در شهرستان‌های مشهد، تبریز و شیراز رونمایی می‌شود.  

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی این چهار مرکز می‌توان کل کشور را تحت پوشش مرکز تبادل ترافیک قرار دارد، گفت: با راه‌اندازی این مراکز عملاً آن شعاری که براساس آن گفته می‌شد ایران فقط تهران نیست، محقق شده است.  

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به سیاست‌های تمرکززدایی در دولت یازدهم تاکید کرد: یکی از سیاست‌های دولت این است که امکانات در تهران و مراکز استان‌ها متمرکز نشود؛ بلکه هر ایرانی از حقوق شهروندی در هر نقطه‌ای از کشور برخوردار باشد. حقوق شهروندی با شهر محل سکونت کم و زیاد نخواهد شد.  

واعظی با اشاره به مشکلات دولت یازدهم در ابتدای کار خود خاطرنشان کرد: دولت به دلیل میراث دولت قبلی، همواره با محدودیت‌های عجیب مالی مواجه است و آنچه که از بودجه کشور برای توسعه و سرمایه‌گذاری‌های عمرانی باقی می‌ماند، بسیار ناچیز است.  

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ابراز خرسندی از افزایش صادرات نفت پس از برجام تصریح کرد: امیدواریم که با افزایش صادرات نفت تا پیش از فصل سرما، دست دولت برای کمک به فعالیت‌های عمرانی کشور بازتر شود. ما به هیچ وجه نمی‌توانیم در کشور رونق ایجاد کنیم مگر به موازات آن کسب و کار ایجاد شود.  

واعظی با بیان اینکه دولت در کنترل تورم با موفقیت عمل کرده است، گفت: پس از آن دولت باید بلافاصله شغل ایجاد کند و این یکی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است.  

وی با اشاره به راه‌اندازی مراکز سه‌گانه تبادل ترافیک شبکه ملی اطلاعات و نقش آن در اشتغال‌زایی یادآور شد: سعی می‌کنیم در قالب ایجاد این شبکه، محتوای فاخر و فرصت‌های شغلی نیز ایجاد شود. امیدواریم در هفته دولت گام‌های بعدی را برای شبکه ملی اطلاعات برداریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود درباره شکاف دیجیتالی کشور عنوان کرد: با ایجاد این مراکز سه‌گانه، شکاف دیجیتالی کشور کاهش یافته و ما خوشحالیم که این دولت و مجلس قبلی برای ایجاد شرایط جدید کمک‌های زیادی کردند تا علاوه‌بر سرمایه‌گذاری‌های بیشتر، به مناطق برخوردار هم عنایت افزون‌تری صورت گیرد.  

وی با اشاره به گلایه‌های یکی از نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی در خصوص برخی ناهماهنگی‌ها در پست و پست‌بانک گفت: هماهنگی‌ها بین پست و پست‌بانک بهتر شده اما با توجه به بودجه محدود، ما نتوانستیم همه روستاها را پوشش دهیم. با این حال از مدیران سه اپراتور تلفن همراه کمال تشکر را دارم چون در بخش روستایی بسیار خوب کار کرده‌اند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: در گذشته نکاتی درباره شرکت مخابرات مطرح می‌شد اما با  مدیریت جدیدی که در آن شکل گرفته این مسائل صحت ندارد و ما تاکید کرده‌ایم که نگاهشان تنها منافع‌محور نباشد بلکه رویکرد آن‌ها خدمت‌محوری را دنبال کند.  

واعظی با اشاره به اینکه مشهد ۲۰۱۷ به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی کشور در سال آینده به‌شمار می‌رود، عنوان کرد: رویداد مشهد ۲۰۱۷ یک افتخار برای همه ماست و هر دستگاهی در این حوزه مسئولیت‌هایی دارد و ما نیز قرار است برای این رویداد ۱۳ پروژه را به سرانجام رسانیم.

وی همچنین فعالیت‌های کریدور علم و فناوری استان خراسان رضوی را کار بسیار بزرگی دانست و افزود: بخشی از این فعالیت‌ها به ICT مربوط است که امیدواریم بتوانیم دراین رابطه فعالیت‌های خود را انجام دهیم.  

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: در ابتدای دولت ۱۰ درصد از ترافیک کشور از داخل پشتیبانی می‌شد که امروز این میزان به ۴۰ درصد رسیده و ۶۰ درصد دیگر هم از خارج تهیه می‌شود. ما باید تا پایان کار دولت این نسبت را به ۵۰ درصد برسانیم.

گفتنی است؛ در پایان این نشست از پروژه سرویس ۴g ثابت ایرانسل در مشهد رونمایی و فعالیت آن آغاز شد.

 

کد خبر : ۳۹۰۳۲۷