خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل گروه مالی غدیر در گفتگو با ایلنا :

طرح روشنی از سوی سازمان بورس برای سهام عدالت ارائه نشده است

ارضاء گفت: تعداد مشمولان سهام عدالت با احتساب کارگران فصلی و ساختمانی حدود 48 میلیون سهامدار است و بر این اساس حدود 135 تا 140 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

امیرحسین ارضاء در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد آزاد سازی سهام عدالت تا پایان سال جاری اظهار داشت: این موضوع از مدتها پیش مطرح بوده اما طرح روشنی از سوی سازمان بورس اوراق بهادار و دولت در این زمینه ارائه نشده است.

وی در مورد سهام عدالت گفت: از اهداف اولیه این طرح ارتقای سطح رفاه و توزیع ثروت و نیز خصوصی شدن شرکتهای دولتی بود که به نوعی تامین کننده طلب دولت از بابت واگذاری‌های انجام شده باشد و بتواند موجب بهبود عملکرد شرکتهای واگذار شده شود. 

ارضاء افزود: تعداد مشمولان سهام عدالت با احتساب کارگران فصلی و ساختمانی حدود 48 میلیون سهامدار  است و بر این اساس حدود 135 تا 140 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

معاون شرکت سرمایه گذاری غدیر با اشاره به طرح پیشنهادی خود ادامه داد: در ابتدا قراربر این بود قیمت سهام مشمول طرح سهام عدالت در بورس تعیین شود اما در عمل برخی از شرکتهای غیر بورسی نیز به سبد سهام عدالت منتقل شدند لذا لازم است در یک برنامه زمانبدی شده شرکتهای غیربورسی سبد سهام عدالت برای پذیرش در بورس و فرابورس اماده شده و پذیرش و کشف قیمت شوند همچنین بنگاههای اقتصادی توانمند و دارای حسن سابقه نیز انتخاب شوند.

وی با اشاره به شاخص‌های پیشنهادی برای انتخاب شرکتها افزود: اولا این شرکتها باشد سهامی‌عام باشند و ثانیا حداقل دارای 50 هزار سهامدار باشند زیرا گسترش مالکیت از طریق شرکتهای سهامی عام دارای تعداد سهامدار بالا نه تنها باعث شکوفایی اقتصاد می شود بلکه از ایجاد توسعه فساد احتمالی و انحصار ایجاد شده توسط بخش خصوصی تک نفره و چند نفره جلوگیری می کند.

مدیرعامل گروه مالی غدیر اظهار داشت: همچنین باید ارزش پرتفوی آنها حداقل 5000 میلیارد تومان باشد زیرا لازمه اجرای این طرح مشارکت بنگاه‌های اقتصادی با توان اقتصادی قابل قبول بوده و نیز پذیرفته شده در بورس و یا فرابورس باشند زیرا یکی از مشکلات فعلی سهام عدالت و دارندگان آن نبود یک بازار نظام مند شفاف و تحت نظارت است.

وی تصریح کرد: همچنین شرکتهای سرمایه پذیر مشمول سهام عدالت  باید در تابلوی مخصوص معاملات عمده بورس عرضه و بنگاههای اقتصادی منتخب تقاضای خرید خود را وارد کنند. همچنین سهامداران سهام عدالت بر اساس شرکتهای سرمایه پذیر منتقل شده به بنگاههای اختصاصی دسته بندی و برای هر بنگاه اقتصادی سهامداران سهام عدالت طبقه بندی شوند.

ارضاء افزود: بنگاه اقتصادی بیست درصد از مطالبه دولت از سهامداران سهام عدالت را در همان ابتدا پرداخت کرده و به ازای آن سهامداران جدید را بدهکار می کنند مابقی بدهی سهامداران عدالت به دولت را نیز بنگاه اقتصادی تقبل کرده و در طول حداکثر پنج سال تسویه می کند و در نهایت جزئیات این موضوع در قرارداد سه جانبه بین بنگاه، دولت و سهامداران عدالت تعیین می شود و دارندگان سهام  بدهی به بنگاه را از محل سود سالهای آتی بنگاه اقتصادی که سهامدار آن شده اند پرداخت می کنند.

به گزارش ایلنا؛ محمد فطانت رییس سازمان بورس اوراق بهادار در نهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه از احتمال آزادسازی سهام عدالت در سال جاری خبر داده و گفته بود: در صورت همکاری مجلس امکان عرضه سهام عدالت در بازار سرمایه مهیا می‌شود.

 

 

 

کد خبر : ۳۹۰۸۶۳