خبرگزاری کار ایران

تا پایان برنامه ششم توسعه

ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران ٦٠ میلیون تن افزایش می‌یابد

عضو اصلی هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی از افزایش ظرفیت ٥٠ تا ٦٠ میلیون تنی محصولات پتروشیمی در برنامه ششم توسعه خبر داد.

به گزارش ایلنا، فرناز علوی اظهار کرد: برای طرحهای جدید پتروشیمی در برنامه ششم توسعه ٣٥ میلیارد دلار در نظرگرفته شده است که در فازهای مختلف براساس منابع مالی مختلف تعریف می شود و این موضوع به به توانمندی سرمایه گذار در جذب شریکان خارجی و همچنین خطوط مالی اعتباری بین المللی بستگی دارد.

وی با بیان این که انتظار داریم در طول برنامه ششم توسعه ٥٠ تا ٦٠ میلیون تن افزایش ظرفیت ایجاد کنیم، افزود: طبیعی است بخشی از این محصولات به عنوان محصولات پایه، در  واحدها به مصرف می رسد و حدود ٤٠ تا  ٥٠ درصد  از مجموع آن به عنوان محصولات نهایی قابل عرضه به بازارهای داخلی و بین المللی است.

عضو اصلی هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیش از این خبر داده بود که ٢٨ طرح جدید در برنامه ششم توسعه در بخش پتروشیمی تعریف شده است و تامین مالی این طرحها به طور مستقیم از طریق سرمایه گذاری خارجی تامین می شود.

 روند پرشتاب توسعه صنعت پتروشیمی ایران ادامه دارد و با بهره برداری از طرح های توسعه ای در صنعت پتروشیمی تا سال ١٣٩٩ شمسی یعنی پایان برنامه ششم توسعه، سهم کشورمان از تولید محصولات پتروشیمی در منطقه خاورمیانه به ٤١ درصد خواهد رسید.

یکی از اهداف صنعت پتروشیمی ایران در افق ١٤٠٤دستیابی به مقام  نخست منطقه در صنعت پتروشیمی است که با توجه به دانش فنی موجود و تلاش متخصصان ایرانی رسیدن به این هدف ممکن خواهد شد و دراین مسیر ٨ زنجیره ارزش برای تولید ٦٠ محصول برای برنامه ششم برنامه ریزی شده است.

افزایش تولید یکی دیگر از اهداف برنامه ریزی شده در صنعت پتروشیمی ایران به شمار می رود و با وارد مدار تولید شدن مجتمع های جدید، ظرفیت تولید پتروشیمی تا پایان برنامه پنجم به یکصد میلیون تن خواهد رسید و تلاش برای افزایش تنوع و ارتقای محصولات تولیدی به عنوان یک هدف راهبردی زمینه را برای حضور در بازارهای داخلی و خارجی فراهم خواهد کرد.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی سال گذشته توانست حدود ٣٨ درصد از مجموع صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص دهد و تولید مجتمع های پتروشیمی نیز در منطقه خاورمیانه حدود ٢٥ درصد کل ظرفیت منطقه بود.

ایران اکنون صادر کننده محصولات پتروشیمی به بیش از ٤٠ کشور جهان است وبازارهای جدید نیز در حال فعال شده بوده به طوری که حدود ٤٠٠ میلیون نفر بازار هدف در کشورهای همسایه وجود دارند و با توجه به موقعیت ژئوپلتیک ایران این بازارها از اهمیت بسیاری برخوردار است و با توجه به نقش ایران در زمینه تامین نیازهای پایه برای دیگر کشورها، بدون تردید مسیر تحریم ها عوض خواهد شد.

امروز مجتمع های پتروشیمی ایرانی با تولید انواع محصولات پلیمری و شیمیایی متنوع می توانند بسیاری از نیازهای داخل را تامین کنند و خوشبختانه با برنامه ریزی های انجام شده، در آینده نزدیک کالاهایی که از خارج کشور وارد می شوند قابلیت تولید در داخل کشور را خواهند داشت.

عسلویه و ماهشهر به عنوان دو قطب مهم تولید محصولات پتروشیمی در حال فعالیت هستند و طرح های توسعه ای پتروشیمی در بسیاری از استان های کشور در حال تکمیل و راه اندازی است که با تولیدی شدن این مجتمع ها زنجیره تولید بسیاری از محصولات پتروشیمی در داخل کشور تکمیل خواهد شد که افزون بر تامین نیاز داخل زمینه ساز افزایش صادرات نیز خواهد بود.

صنعت پتروشیمی ایران برای به دست اوردن بازارهای جدید بین المللی و منطقه ای باید از اقتصاد تک محصولی فاصله گرفت و به عنوان یک راهبرد ملی، تمام متولیان با همکاری بیشتر، زمینه را برای رسیدن به این هدف آسان کنند و در صنعت پتروشیمی با تنوع تولید در سبد محصولات به دنیال ایجاد ارزش افزوده بیشتر بود.

کارشناسان انرژی بر این اعتقادند که باید در زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی تا انتهای زنجیره حرکت و همه انواع محصولات را در کشور تولید کنیم.

از سوی دیگر در یک سال گذشته با بهبود نسبی وضعیت اقتصادی کشور های توسعه یافته تقاضا برای خرید محصولات پتروشیمی در سطح جهان افزایش یافته است.

آمارهای منتشر شده نشان می دهد که نرخ رشد محصولات پتروشیمی در جهان حدود ٦ درصد است و در بازارهای بین المللی همواره با افزایش تقاضا روبرو هستیم.

برنامه‌ ریزی‌های پتروشیمی برای دستیابی به اهداف بلندمدت تعیین کننده خواهد بود و بازبینی سیاست‌گذاری‌های صنعت پتروشیمی، اجرای پروژه آینده‌نگاری، بهره‌گیری از تمام مزیت‌های کشور، تدوین طرح آمایش سرزمین و استقرار سامانه هوشمند کسب و کار، از جمله برنامه‌های پیش‌روی صنعت پتروشیمی است.

 

کد خبر : ۳۹۱۲۲۵