خبرگزاری کار ایران

معاون بهره برداری توزیع برق تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد:

دلیل خاموشی‌های پراکنده در شهر تهران/ کولر، عامل افزایش 40 درصدی مصرف در ساعات پیک

ناظریان گفت: عمدتا پیک شهر تهران ۱۱ تا ۱۵ و ۲۰ تا ۲۳ است که در تابستان به خاطرافزایش مصارف سیستم سرمایشی اداری و تجاری روز بار شده و پیک به روز منتقل می‌شود.

کامبیز ناظریان معاون بهره برداری و دیسپچینگ شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره دلیل برخی خاموشی‌های اخیر در شهر تهران گفت: دلیل عمده خاموشی‌ها مباحث فنی و ناشی از حوادث است، ضمن اینکه تعدا خاموشی ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی در ادامه توضیح داد: ما در شهر تهران حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک داریم که این تعداد از طریق ۱۴۰۰ خط ۲۰ کیلو ولت و بالغ بر ۱۰۰ هزار فیدر فشار ضعیف از خروجی پست‌های توزیع، تامین برق می‌شود.

وی همچنین اظهار داشت: وظیفه تامین برق شهر تهران را حدود ۱۸ هزار ترانس ۲۰ کیلو ولت انجام می‌دهد که در شهر تهران به صورت پراکنده نصب شده‌اند.

ناظریان تصریح کرد: ما تمامی وقایع و اتفاقات شبکه حتی تماسهای مشترکین در خصوص مشکلات شبکه برق‌رسانی را به صورت لحظه‌ای و شبانه روزی رصد می‌کنیم و آمارهایی که در خصوص شاخص‌های کمی و کیفی شبکه برق وجود دارد بصورت لحظه‌ای و برنامه زمانی کوتاه مدت مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت برق‌رسانی شبکه برق تهران نسبت به سال گذشته شرایط بهتری داشته، خاطرنشان کرد: ممکن است به صورت پراکنده در محل و یا نشانی خاصی همزمانی حوادث و اتفاقات پیش آمده باشد اما به صورت کلان وضعیت تامین برق از نظر پایداری شبکه برق رسانی نسبت به سال گذشته مطلوب‌تر بوده است.

معاون بهره برداری و دیسپچینگ شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ یادآور شد: به دلیل اینکه در شهر تهران بالغ بر ۱۵۰۰ مگاوات یعنی حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد سیستم سرمایشی به یکباره به شبکه برق رسانی اضافه می‌شود در بعضی نقاط شهر به دلایلی همچون عدم مدیریت و تجمع مصرف عوارضی را برای شبکه ایجاد می‌کند که عمدتا از جنس نقص فنی است.

وی ادامه داد: طبق شاخص‌های ما به دلیل برنامه ریزی خوب، تعمیرات و نگهداری و سرویس‌های پیش گیرانه و بهینه سازی حوادث فنی نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است.

ناظریان خاطرنشان کرد: عمدتا پیک شهر تهران ۱۱ تا ۱۵ و ۲۰ تا ۲۳ است که در تابستان به خاطر افزایش مصارف سیستم سرمایشی اداری و تجاری روز بار شده و پیک به روز منتقل می‌شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر وضعیت شبکه نسبت به سال گذشته مناسب است که این امر از طریق تماس‌های مردمی نیز تایید شده است و قطعی‌های پراکنده در شهر تهران نیز ناشی از حوادث و اتفاقات فنی است که قابل کنترل است.

معاون بهره برداری و دیسپچینگ شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ ادامه داد: تا کنون هیچ خاموشی در شهر تهران ناشی از کمبود تولید نبوده است و عمده حوادث فنی و اشکالات ناشی از افزایش بار بوده است.

وی بیان داشت: آنچه مسلم است شهر تهران ظرفیت بیشتری برای مدیریت مصرف دارد یعنی مشترکین می‌توانند نقش موثری در پایداری شبکه داشته باشند که این مسئله می‌تواند علاوه بر کاهش هزینه‌های مشترکین در پایداری شبکه هم نقش بسزایی داشته باشد و در نتیجه حوادث را به نسبت زیادی کاهش دهد.

ناظریان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در روزهای آینده هم دما افزایش می‌یابد ضرورت دارد که مردم همکاری لازم را داشته باشند و ساعات بین ۱۱ تا ۱۶ مصارف غیر ضروری نداشته باشند.

وی اظهار داشت: بالغ بر ۲ هزار نیروی عملیاتی به صورت شبانه روزی در تهران آماده باش کامل هستند و شماره فوریت‌های ۱۲۱ بصورت شبانه روزی پاسخگو است و تمامی تمهیدات و ظرفیت‌های شبکه را نیز در اختیار مردم قرار دادیم تا در تابستان ‌‌نهایت تامین برق و کمترین خاموشی باشد.

کد خبر : ۳۹۱۳۰۶