خبرگزاری کار ایران

به دنبال کودتای نافرجام ترکیه؛

طلا رنگ باخت

به دنبال شکست کودتای نظامی ترکیه قیمت جهانی طلا که طی هفته گذشته برای نخستین بار از ماه می با کاهش روبرو شده بود، امروز دوشنبه نیز با افت نسبی همراه شده است.

به گزارش ایلنا و به نقل از بورس کالا، قیمت جهانی طلا در آخرین لحظات مبادلات روز جمعه تحت تاثیر اخبار مربوط به کودتای نظامی ترکیه با افزایش نسبی روبرو شده بود و به سطح یک هزار و ۳۳۷ دلاری رسیده بود.

بر اساس این گزارش با اعلام شکست کودتای نظامی در ترکیه قیمت هر اونس طلا امروز دوشنبه با ۰.۵ درصد کاهش به کمتر از یک هزار و ۳۳۱ دلار رسیده است. قیمت طلاطی هفته گذشته نیز با کاهش ۲ درصدی روبرو شده است که این نخستین کاهش قیمت طلا در ۷ هفته اخیر به شمار می رود.

ارزش دلار آمریکا در برابر ین ژاپن امروز دوشنبه با افزایش روبرو شد. کاهش تقاضای فیزیکی و سرمایه گذاری برای طلا پس از شکست کودتای ترکیه تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا داشته است. انتشار آمارهای مثبت و امیدوار کننده اقتصادی در آمریکا نقش مهمی در افزایش ارزش دلار و کاهش تقاضا برای طلا داشته است.

عصر روز یکشنبه ارتش ترکیه در بیانیه‌ای تاکید کرد کودتا پایان یافته و هم اکنون فقط از دولت این کشور دستور می‌گیرد.

وزیر دادگستری ترکیه پیش از این اعلام کرد که در ارتباط با کودتای نافرجام اخیر در این کشور ۶ هزار نفر را بازداشت کرده است.

پیش از این اعلام شده بود که دستگاه قضایی ترکیه ۱۷۴۵ قاضی این کشور را به اتهام دست داشتن در کودتا بازداشت کرد. خبر بازداشت این تعداد قاضی در ترکیه در حالی اعلام می‌شود که عصر روز شنبه سیستم قضایی این کشور اعلام کرده بود که به دنبال اقدام برای کودتا علیه این کشور، ۲۷۴۵ قاضی ترکیه‌ای را برکنار کرده است.

میزان خرده فروشی در آمریکا طی ماه ژوئن با افزایش چشمگیری روبرو شده و تولیدات صنعتی این کشور نیز به بالاترین سطح در ۱۱ ماه اخیر رسیده است.

به نظر می رسد قیمت جهانی طلا در کوتاه مدت تحت تاثیر آمارهای مهم اقتصادی آمریکا منطقه یورو بریتانیا و چین قرار خواهد داشت.

برگزاری نشست بانک مرکزی اروپا در روز پنجشنبه و نتایج آن نیز می تواند تاثیر زیادی بر نوسانات ارزش یورو و قیمت جهانی طلا داشته باشد.

نگرانی های مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می تواند عامل مهمی بر نوسانات ارزش پوند و سیاستهای پولی بانکهای مرکزی بزرگ جهان باشد.

 

کد خبر : ۳۹۱۶۴۳