خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو در پاسخ به ایلنا:

ناآرامی‌های ترکیه تاثیری بر مراودات برقی دو کشور ندارد/ مذاکره با 30 شرکت انگلیسی فعال در بخش آب و برق

وزیر نیرو اظهار داشت: ما نسبت به سال گذشته ۱۸۰۰ مگاوات مصرف برق را کاهش دادیم یعنی مدیریت مصرف داشتیم که اگراینگونه نمی‌شد تا الان با خاموشی مواجه می‌شدیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا حمید چیت چیان وزیر نیرو در حاشیه کنفرانس انرژی بادی ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی بر تاثیر ناآرامی‌های اخیر ترکیه بر صادرات و واردات برق با این کشور و در آینده گفت: این قضیه تاثیری در روابط برقی دو کشور نداشته و ساخت نیروگاه را نیز تحت تاثیر قرار نمی‌دهد اما اینکه در آینده چه اتفاقی می‌افتد قابل پیش بینی نیست.

وی درباره رویکرد وزارت نیرودر بخش آب و برق برای برنامه ششم توسعه گفت: سیاست ما متکی بر مدیریت مصرف آب، احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی، توسعه فعالیت‌های سدسازی در جاهایی که ضرورت دارد، بازنگری در آن و استفاده از منابع غیر متعارف آب بوده است.

وی درباره چالش‌های صادرات برق اظهار داشت: چون تولید برق از گاز طبیعی متضمن ارزش افزوده بالایی است و در تمام دنیا اثبات شده است که صادرات و فروش برق با استفده از گاز اقتصادی است و ارزش افزوده بالایی دارد حتی در مقایسه با پتروشیمی ارزش افزوده بیشتری هم دارد.

چیت چیان درباره اینکه چرا با توجه به اینکه ۷۰ درصد انرژی‌های تولید شده در دنیا متعلق به انرژی‌های تجدیدپذیر بوده در ایران این مسئله به خوبی دیده نشده است، اظهار داشت: این سوال را باید از سرمایه گذاران شرکت‌های خصوصی پرسید زیرا ما تمام حمایت‌های لازم را کرده و دولت و مجلس نیز آن را تصویب کرده‌اند.

وی ادامه داد: اینکه شرکت‌ها چقدر استقبال کنند که از این نوع انرژی برای تولید برق استفاده کنند شاید به این دلیل است که این فناوری در کشور ما کمتر شناخته شده مثلا تولید برق از گاز طبیعی سال‌ها در کشور ما اجرا شده و پیمانکاران با آن آشنا هستند و سازندگان تجهیزات نیز آن را می‌شناسند بنابراین استقبال بیشتری شده است.

وزیر نیرو گفت: الان در دنیا روند طوری است که از کل سرمایه گذاری‌هایی که برای تولید برق شده بیش از ۷۰ درصد متعلق به تجدیدپذیر بوده و این مسئله‌ای است که سرمایه گذاران باید به آن توجه کنند.

وی در ادامه یادآور شد: البته اگر ما نیروگاه‌های برزگ برقابی را هم به تجدیدپذیر‌ها اضافه کنیم حدود ۱۲ هزار مگاوات از ۷۵ هزار مگاوات تولید انرژی ما مربوط به تجدیدپذیرهاست.

چیت چیان در ادامه درباره نتایج سفر به لندن اظهار داشت: در این سفر با وزیر انرژی و تغییر اقلیم این کشور مذاکره داشتیم که منجر به تفاهمامه‌ای شد که زمینه همکاری بین دو کشور بیان شده است.

وی افزود: موسسه‌ای در انگلستان تضمین کننده صادرات انگلستان است که تمامی قراردادهایی که بین شرکت‌های ایران و انگلیس بسته می‌شود تحت پوشش بیمه و ضمانت این موسسه قرار می‌گیرد و ما با این موسسه به توافق رسیدیم و یادداشت تفاهم امضا شد.

وزیر نیرو گفت: همچنین با نزدیک ۳۰ شرکت انگلیسی که عمدتا متمرکز در مسئله آب و فاضلاب و تولید برق دی جی و سی اچ پی مذاکراتی انجام شد و مزیت آن‌ها این است که این مولد‌ها در مرکز مصرف برق نصب می‌شوند و بنابراین نیازی به شبکه انتقال و توزیع ندارند، اتلاف برق کم می‌شود و می‌توانند گرمایش و سرمایش برای فرایند‌های صنعتی ایجاد کنند.

وی ادامه داد: انگلستان تشکلی در زمینه انرژی خورشیدی دارد که با این تشکل نیز یادداشت تفاهم امضا شد که به میزان ۱۰۰۰ مگاوات در ایران تامین سرمایه کنند و کارخانجات تولیدهم این سیستم‌ها را در ایران احداث کنند و هم سرمایه گذاری برای تولید برق کنند.

چیت چیان اظهار داشت: ما به تمام شرکت‌های انگلیسی اعلام کردیم که ایران کشوری نیست که خریدار تجهیزات ساخته شده نهایی باشد ما می‌خواهیم از همکاری از فناورانه آن‌ها استفاده کرده و انتقال تکنولوژی به داخل کشور داشته باشیم و در بازارهای آن‌ها در دنیا هم مشارکت کنیم و ضمن اینکه نیازهای خودش را در داخل کشور تامین کند.

وی در ادامه درباره پیک مصرف برق اظهار داشت: روز ۲۷ تیر ماه میزان مصرف برق از ۵۱۲۰۰ مگاوات عبور کرد همین نشان دهنده ۲ درصد افزایش پیک نسبت به سال گذشته است ضمن اینکه ما اطمینان نداریم که پیک سال را پشت سر گذاشتیم زیرا چند روز آینده پیش بینی شده که درجه هوا بالا می‌رود که منجر به افزایش مصرف می‌شود اما ما تاکنون کمبود نداشتیم و توانستیم برق مورد نیاز را تامین کنیم و حتی صادرات برق هم داشتیم اما در هر صورت از مصرف کنندگان می‌خواهیم که کمک کنند و مصارف را کم کنند تا در کشور مشکل خاموشی نداشته باشیم.

وزیر نیرو اظهار داشت: ما نسبت به سال گذشته ۱۸۰۰ مگاوات مصرف برق را کاهش دادیم یعنی مدیریت مصرف داشتیم که اگراینگونه نمی‌شد تا الان با خاموشی مواجه می‌شدیم.

وی همچنین یادآور شد: در مورد آب هم مصرف افزایش می‌یابد اما خوشبختانه در اکثر نقاط کشور بارش‌های خوبی داشتیم و در تهران نیز وضعیت پایدار است اما در هر صورت از مردم تقاضا می‌کنیم در کاهش مصرف آب با وزارت نیرو همکاری کنند چون رفاه خود آن‌ها در گرو مدیریت مصرف است.

 

 

 

کد خبر : ۳۹۲۱۷۰