خبرگزاری کار ایران

معاون برق و انرژی وزارت نیرو:

بسترهای قانونی مناسبی برای توسعه تجدیدپذیرها به‌وجود آمده است

معاون برق و انرژی وزارت نیرو با تاکید بر اینکه در پنج سال آینده باید سهم برق تولیدی از انرژی‌های تجدیدپذیر به پنج هزار مگاوات برسد، گفت: امروزه بسترهای قانونی مناسبی برای توسعه تجدیدپذیرها به وجود آمده است.

به‌گزارش ایلنا، "هوشنگ فلاحتیان"در چهارمین کنفرانس انرژی‌های بادی ایران، استقبال مناسب میهمانان داخلی و خارجی از این دوره کنگره را سرمایه ارزشمندی برای صنعت برق کشور دانست و اظهار امیدواری کرد هر چه بیشتر از قبل شاهد حضور انرژی‌های تجدیرپذیر در سبد تولید برق کشور باشیم.

وی با تاکید بر اینکه امروزه بسترهای قانونی مناسبی برای توسعه تجدیدپذیرها به وجود آمده است، ادامه داد: در شرایط کنونی به تعرفه‌های جدیدی در این حوزه دست پیدا کرده‌ایم که به تمامی سرمایه گذاران اطمینان می‌دهیم این اعداد و ارقام برای درازمدت حاکم خواهد بود و تغییری در آن ایجاد نخواهد شد؛ لذا انتظار داریم سرمایه گذاران اهتمام بیشتری برای حضور در این بخش داشته باشند.

معاون برق و انرژی وزارت نیرو با اشاره به حضور روزانه و مستمر سرمایه گذاران در وزارت نیرو برای مشارکت در اجرای پروژه‌های مربوطه، تصریح کرد: میل به سرمایه گذاری در عرصه تجدیدپذیرها پس از دوران پساتحریم از سوی متقاضیان خارجی افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است.

فلاحتیان با اشاره به اینکه عشق، اراده و سرمایه باید در حوزه فعالیت تجدیدپذیرها وجود داشته باشد، ادامه داد: یکی از دغدغه‌های شرکت‌های خارجی مرتبط با مسائل پیرامون تغییرات قانونی بوده است که به طور مثال اگر در سال آینده مالیات بر ارزش افزوده افزایش بیابد ما به التفاوت بین قیمت را باید پرداخت کنند یا خیر؟ سرمایه‌گذاران خارجی بدانند قراردادهای که از سوی این وزارتخانه به آن‌ها بسته می‌شود و آنچه در مفاد آن آمده تا انتها حاکم خواهد بود و تغییری نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه برای قانون بودجه 96 باید حضور فعالی در زمینه تجدیدپذیر داشته باشیم، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه کشور ما در عرصه تجدیدپذیرها، کشور نوپایی است و تجربه زیادی ندارد، ولی همواره از تجربه‌های جهانی برای وضع قوانین جدید و اصلاح تعرفه‌ها استفاده کرده است، لذا ما نیازمند استفاده از نظرات صاحب نظران داخلی و خارجی و حتی سازندگان فعال در این بخش هستیم.

معاون برق و انرژی وزارت نیرو با تاکید بر اینکه در پنج سال آینده باید سهم برق تولیدی از انرژی‌های تجدیدپذیر به پنج هزار مگاوات برسد، خاطرنشان کرد: ما نه تنها برای امسال بلکه برای چند سال آینده برای صرف هزینه در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر با مشکلی مواجه نیستیم، بنابراین سرمایه گذاران دغدغه مالی برای حضور در این بخش نداشته باشند.

فلاحتیان با اشاره به اینکه بخش تولید و توزیع برق باید توسط بخش خصوصی اداره شود، اظهار کرد: ما باید شرایطی را فراهم کنیم که سرمایه‌گذاران به راحتی بتوانند در این عرصه به فعالیت بپردازند، همانگونه که در دوران پساتحریم شرایط برای حضور بخش خصوصی در قبال احداث نیروگاه‌های بادی فراهم شده و سرمایه گذاران به خوبی می‌توانند در این عرصه به فعالیت بپردازند.

وی با تاکید بر اینکه مشکلی در ارتباط با منابع لازم برای خرید تجهیزات تولید انرژی تجدید پذیر نداریم، تصریح کرد: ریسک سرمایه گذاری در کشور در حال کاهش یافتن است، پس ما می‌توانیم به خوبی از منابع مالی خارجی استفاده کنیم.

فلاحتیان تصریح کرد: ایران در تمامی دوران‌های پس از انقلاب نشان داده که کشور خوش حسابی در عرصه بین المللی بوده است؛ ما مناطق بکری در زمینه انرژی بادی و خورشیدی برای سرمایه گذاری در کشور داریم که باید به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی معرفی کنیم.

 

کد خبر : ۳۹۲۴۱۳