خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل آب منطقه ای استان چهار محال و بختیاری در گفت وگو با ایلنا:

مازاد آب کشاورزی چغاخور منتقل می‌شود/ نگاه یک جانبه نداشته باشیم

صابرپور گفت: میزان آب تخصیصی از سد چغاخور به صنایع شرق شهرستان بروجن به یک ششم کاهش یافته و آب مازاد کشاورزی است.

فتح‌الله صابرپور مدیر عامل آب منطقه ای استان چهار محال و بختیاری در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در توضیح طرح انتقال آب در شهرستان بلداجی گفت: طرح انتقال آب در شهرستان بروجن اجرا می‌شود یعنی منبع و محل مصرف هر دو در شهرستان بروجن واقع شده اند.

وی افزود: این پروژه از سال 83 یا 84 مطرح بوده و قرار بوده که آب به منبعی به نام سد چغاخور به میزانی وارد و به میزان مناسبی هم خارج شود و با توجه به این طرح صنایع به میزان خاصی تخصیص گرفتند اما تا کنون آن میزانی که باید آب وارد سد می‌شد، محقق نشده لذا خروجی نیز صورت نگرفته است.

صابرپور با یادآوری اینکه انتقال آب برای صنایع فولاد و سیمان شرق استان واقع در شهرستان بروجن صورت خواهد گرفت، اظهار داشت: بر اساس شرایطی که بوده و اطمینانی که در آن زمان به صنایع داده شده بود؛ قرار بود که منبع آبی برای آنها تعریف شود لذا آنها صنایع را ایجاد و شروع به فعالیت می‌کنند اما برای تامین آب دچار اشکال می شوند. در این بین کشاورزان منطقه نیز بابت اجرای طرح و احتمال آسیب به کشت شان ابراز نگرانی کرده اند.

وی ادامه داد: در هر صورت اکنون خط به طور کامل اجرا نشده اما صنایع با این نگاه که میزان آب تخصیصی خود را کاهش دادند خواستار تخصیص میزانی آب شده‌اند لذا بر اساس بررسی‌ها و استعلام  در استان، جهاد کشاورزی و بخشداری میزان آب مازاد کشاورزی استفاده جهت مصرف صنایع استان ارسال می شود.

مدیر عامل آب منطقه ای استان چهار محال و بختیاری خاطرنشان کرد: البته واضح است که اگر بخواهیم توسعه کشاورزی را در نظر بگیریم اراضی مستعد برای کشت زیاد است اما نباید یک جانبه نگاه کرد و نیازهای دیگر کشور را نیز باید در نظر گرفت. بنا بر این قرار شد مقدار اندکی آب در حدی که آسیبی به منابع آب کشاورزی وارد نشود از طریق خطی که قبلا اجرا شده بود، به صنایع تخصیص یابد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر میزان آب تخصیصی به صنایع به یک ششم آنچه قبلا قرار بود تخصیص داده شود کاهش یافته و آب مازاد کشاورزی است.

کد خبر : ۳۹۲۴۸۷