خبرگزاری کار ایران

نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

انتقال آب به اصفهان سیاسی است/ تونل گلاب 60 درصد مردم حاشیه زاینده رود را زمین‌گیر می‌کند

سلطانی گفت: اجرای تونل گلاب 2 به محیط زیست و باغات ضربه می‌زند و هیچ توجیه کارشناسی و فنی و اقتصادی ندارد.

امیرعباس سلطانی نماینده مردم بروجن در مجلس نهم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره انتقال آب از چهار محال و بختیاری به استان اصفهان گفت: در حال حاضر پروژه گلاب 2 در حال انجام و تونل بهشت آباد نیز در حال نهایی شدن است که می‌توانند آب اصفهان را تامین کنند بنابراین نیازی به منبع دیگر آبی مثل انتقال از سد چغاخور نیست.

وی با اشاره به اینکه نیترات آب در استان چهار محال و بختیاری بالاست، افزود: نیترات بالا مرگ تدریجی را بدنبال دارد زیرا چاه‌های این استان آبرفتی است و سطح آن هر روز پایین‌تر می‌رود لذا نیترات آب نیز افزایش می‌یابد.

سلطانی یادآور شد: آب از سد چغاخور به اصفهان نمی‌رود بلکه به بروجن و شهرک صنعتی سفید دشت رفته و به مصرف  فولاد و کارخانه سیمان می‌رسد.

وی بحث انتقال آب را سیاسی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر چهار محال و بختیاری کمترین مصرف آب را از زاینده رود دارد و اصفهان و کرمان بیشتر مصرف می‌کنند اما لابی اصفهان بیشتر است لذا بهتر استفاده می‌کنند.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: یکی از موانع برای انتقال آب از زاینده رود نیز سازمان محیط زیست است که این مشکل برای انتقال آب به اصفهان نیست ولی از نظر سازمان محیط زیست برای چهار محال انتقال حوزه به حوزه اشکال ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اجرای تونل گلاب 2 کارشناسی نبوده و 60 درصد مردم چهارمحال و اصفهان را در حاشیه زاینده رود زمینگیر می‌کند، خاطرنشان کرد: اجرای تونل گلاب 2 به محیط زیست و باغات ضربه می‌زند و هیچ توجیه کارشناسی و فنی و اقتصادی ندارد.

سلطانی اظهار داشت: برای انتقال آب از تونل گلاب بحث پدافند غیرعامل را مطرح می‌کنند در حالی که این آب می‌تواند از رودخانه عبور کند و مردم استفاده کنند اما با احداث 17 کیلومتر تونل مشکلات عدیده‌ای را بوجود آورده‌اند.

کد خبر : ۳۹۲۸۶۷