خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو مطرح کرد؛

ایجاد بازار خرید و فروش آب/ شرایط ناپایدار تامین آب شیراز

وزیر نیرو با اعلام اینکه ۷۳ دشت در استان فارس ممنوعه است گفت: از طریق ایجاد بازار آب و خرید و فروش آن باید خسارت‌های برداشت غیرمجاز به حداقل برسد.

به گزارش ایلنا، حمید چیت چیان با اعلام اینکه ۷۳ دشت در استان فارس ممنوعه(برداشت آب ممنوع است) است، گفت: تامین آب شرب شیراز در شرایط بسیار سختی قرار دارد و باید پروانه‌های چاه‌های مجاز بازنگری شود و شیوه‌هایی را انتخاب کنیم که از چاه‌های مجاز برای زمین‌های تحت کشت چاه‌های غیرمجاز آب تأمین کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه ۸۰ درصد آب مورد نیاز فارس از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود اظهارداشت: مسدود و پُرکردن چاه‌های غیرمجاز باید از سوی تمام دستگاه‌ها و مسئولان این استان جدی گرفته شود.

چیت‌چیان تاکید کرد: از سال ۹۳ تاکنون ۲ هزار و ۹۵۳ حلقه چاه غیرمجاز در این استان پُر شده است؛ اگر نگاه به آینده استان داریم باید نسبت به موضوع تعادل‌بخشی آب زیرزمینی اقدام کنیم و قسمت عمده این کار منوط به پلمب و پُر کردن چاه‌های غیرمجاز و همچنین جلوگیری از برداشت غیرمجاز از چاه‌های مجاز است.

وی از استاندار فارس و تمام مدیران این استان خواست که وزارت نیرو را در این زمینه یاری دهند و گفت: باید پروانه‌های چاه‌های مجاز بازنگری شود و شیوه‌هایی را انتخاب کنیم که از چاه‌های مجاز برای زمین‌های تحت کشت چاه‌های غیرمجاز آب تأمین کنیم و با ایجاد بازار آب و خرید و فروش آب، خسارت‌های ناشی از بستن چاه‌های غیرمجاز به حداقل برسد.

وزیر نیرو افزود: هم اینک در استان فارس ۷۱ هزار و ۹۰ چاه مجاز و ۱۹ هزار و ۶۳۴ چاه غیرمجاز وجود دارد که از چاه‌های مجاز حدود ۵.۲ دهم میلیارد مترمکعب آب و از چاه‌های غیرمجاز یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب تأمین می‌شود.

چیت چیان ضمن تأیید گفته‌های استاندار فارس در خصوص وضیعت آب این استان بیان داشت: پیش‌تر متوسط بارندگی دوره آماری در این استان ۳۰۳ میلی‌متر بود که هم اینک ۲۰ تا ۲۵ درصد نسبت به این متوسط کاهش یافته است.

وی همچنین شمار دشت‌های دارای شبکه پایش این استان را ۱۰۳ دشت و دشت‌های ممنوعه را ۷۳ دشت اعلام کرد و افزود: افت متوسط سالانه در دشت‌ها در یک دوره آماری حداقل چهار سانتی‌متر در بهترین شرایط و حداکثر ۲.۷۴ صدم متر است که وضعیت بسیار نگران‌کننده‌ای را ترسیم می‌کند. تعداد دشت‌های دارای افت بیش از ۱۰ متر نسبت به ابتدای دوره اندازه گیری، ۴۹ دشت و کسری مخزن آب زیرزمینی در هر سال حدود ۶۱۶ میلیون مترمکعب است.

وزیر نیرو اظهارداشت: سالانه ۸.۹ دهم میلیارد مترمکعب آب در این استان مصرف می‌شود که از این میزان سهم آب زیرزمینی ۷۸ درصد است و مابقی از آب‌های سطحی است که ۹۲ درصد از این آب‌ها در بخش کشاورزی، ۶ درصد در بخش آشامیدنی و ۲ درصد در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چیت چیان درباره اقدامات این وزارت‌خانه در استان فارس گفت: در گام نخست در مکان‌هایی که آب سطحی وجود دارد با مطالعات ابعاد زیست محیطی در محل‌های یادشده اقدام به اجرای سد سازی کردیم که ۸ سد به اتمام رسیده و ۶ سد نیز در دست ساخت است.

وی گفت: از مجموع ۶ سد در دست اجرا، سد "چشمه‌عاشق" در شهرستان نی‌ریز ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امسال به بهره‌برداری می‌رسد، سد "هایقر" فیروزآباد ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در صورت تخصیص اعتبار یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریالی امسال آماده بهره‌برداری می‌شود و سد "کوار" ۴۰ درصد و سد "نرگسی" کازرون هم حدود ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

کد خبر : ۳۹۳۰۳۴