خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

آب بورسی می‌شود / اقتصاد محلی قیمت آب را تعیین می‌کند

مدیر عامل آب منطقه‌ای تهران گفت: بازار محلی آب کمک می‌کند که میزان حقابه کانال آب را مشخص کنیم، مثلا به کشاورزی که گلخانه دارد و با آب محصول بیشتری برداشت می‌کند، اجازه می‌دهیم که آب بیشتری در اختیار داشته باشد

خسرو ارتقایی مدیر عامل آب منطقه‌ای استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره راه‌اندازی بورس آب گفت: در این راستادر حال مطالعه و بررسی تلقی کشاورزان از این موضوع و قیمت‌ها هستیم لذا نتایج بررسی بازار محلی آب به ما می‌گوید که چه اقداماتی باید انجام شود.

وی افزود: ما باید آبی را که از شبکه و چاه‌ها می‌آید، مطالعه کنیم تا الگو و چارچوبی که برای رونق بازار محلی آب در نظر است، بدست آوریم. 

ارتقایی تصریح کرد: موقعی که بازار را بشناسیم و بدانیم که کشاورز آب را به چه قیمتی تهیه می‌کند و آب در اول و آخر شبکه و همچنین آب چاه و کانال هر کدام به چه قیمتی فروخته می‌شود، قیمت‌ها بدست می‌آید و سپس بررسی می‌کنیم که آب بین کشاورزان و یا استفاده کنندگان در گلخانه، آبیاری تحت فشار یا غرقابی چگونه و با چه قیمتی استفاده می‌شود.

وی اظهار داشت: زمانی که بازار عرضه آب را شناختیم و میزان تقاضا دست مان آمد؛ راهکارها بدست خواهد آمد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای تهران توضیح داد: ما برای رونق بازار و در برنامه ریزی‌ها به سمت این می‌رویم که آیا می‌توانیم به کسی که گلخانه زده و حاضر است مبلغ بیشتری بپردازد آب بیشتری تخصیص دهیم یا خیر؟

وی ادامه داد: در مورد چاه‌ها باید ببینیم کسانی که پروانه‌هایشان تمدید می‌شود و یا در مناطقی که آب کانال توزیع می‌شود اگر حجم آب افزایش و یا کاهش یابد، روی قیمت آبی که به مردم واگذار می‌شود چه تاثیری دارد.

ارتقایی خاطرنشان کرد: همانند آنچه در مرود قیمت نفت و یا برق در بورس انرژی رخ می‌دهد گاهی ممکن است با افزایش قیمت بازار را رونق دهیم و گاهی ممکن است بخواهیم قیمت را ثابت نگه داریم.

وی تاکید کرد: به این ترتیب از حالت این که دولت به شکل ثابتی آب را بفروشد و مردم بخرند و به هر شکلی که بخواهند مصرف کنند خارج می‌شویم و اقتصاد محلی در بازار آب را قیمت گذاری می‌کند.

مدیر عامل آب منطقه‌ای تهران گفت: بازار محلی آب کمک می‌کند که میزان حقابه کانال آب را مشخص کنیم، مثلا به کشاورزی که گلخانه دارد و با آب محصول بیشتری برداشت می‌کند، اجازه می‌دهیم که آب بیشتری در اختیار داشته باشد یعنی کشاورزی که کشت غرقابی می‌کند، می‌تواند حقابه کشت غرقابی خود را بفروشد و به این شکل هم کشاورز و هم صاحب گلخانه در آمد بیشتری کسب می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بورسی شدن آب و فروش آن در بازار مستلزم شناخت عوامل و مولفه‌های بازار است.

ارتقایی با بیان اینکه ما با این میزان محدودیت در آب باید مصرف آن را کنترل کنیم، اظهار داشت: درهیچ جای دنیا حتی کشورهایی که آب زیادی در اختیار دارند، دولت آب را دیکته نمی‌کند و یا یارانه‌ای بابت آب پرداخت نمی‌شود.

 

کد خبر : ۳۹۳۲۶۳