خبرگزاری کار ایران

مجری طرح توسعه میدان یاران شمالی خبر داد؛

برداشت 30 هزار بشکه در روز؛ تا پایان شهریور/روند بی سابقه توسعه در یاران شمالی

آرش باقرزاده مجری طرح توسعه میدان یاران شمالی در حاشیه بازدید خبرنگاران از این میدان مشترک اظهار داشت: هدف از توسعه و تولید از این میدان 30 هزار بشکه نفت در روز است و برای این منظور 20 حلقه چاه تولیدی حفر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، باقرزاده گفت: این میدان پیمانکار ایرانی دارد و پروژه صددرصد ایرانی بوده و با قرارداد بیع متقابل در حال اجراست.

باقرزاده با اشاره به اینکه این میدان در نقطه صددرصد صفر مرزی واقع شده و فاصله چاه‌ها چسبیده به مرز است، گفت: این پروژه در دو سال اول در شرایط تحریم و مشکلاتی که با پیمانکار وجود داشت توسعه خوبی نداشته اما در سال 93 توانسته 31.5 درصد و در سال 94، 42درصد پیشرفت داشته باشد که این میزان پیشرفت در کشور بی‌سابقه بوده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تمام کالاهای مورد نیاز این پروژه تا جایی که در ایران قابل ساخت بوده از داخل کشور و اگر امکان ساخت در کشور وجود نداشته از اروپا تهیه شده است و به این ترتیب سهم کالاهای خارجی 29 درصد و 71 درصد نیز ایرانی بوده است.

مجری طرح توسعه میدان یاران شمالی کار حفاری این میدان را صددرصد ایرانی اعلام کرد و افزود: بخشی از تجهیزات سرچاهی این پروژه نیز از خارج از کشور تهیه شده است.

باقرزاده اظهار داشت: در حال حاضر پروژه 89 درصد پیشرفت دارد و تلاش می‌کنیم که تا آخر شهریور توسعه نفت را در این میدان انجام داده و 30 هزار بشکه نفت در روز تولید داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه این میدان دارای دو بخش نفتی و گازی است تصریح کرد: بخش نفت میدان تکمیل شده و چنانچه ولو تهیه شود تا آخر شهریور 30 هزار بشکه در روز را تحویل خواهیم داد و در بخش گاز نیز اوایل آذر تکمیل شده و می‌توانیم 12 میلیون فوت مکعب گاز تحویل دهیم.

باقرزاده یادآور شد: با توجه به اینکه میدان مرزی است آن را به دو بخش تقسیم کرده و کار توسعه نفت را تسریع بخشیدیم. لذا در حال حاضر چاه‌ها و خط لوله برای تحقق این هدف تکمیل شده است.

مجری طرح توسعه میدان یاران شمالی در ادامه با اشاره به برنامه توسعه بخش جنوبی میدان خاطرنشان کرد: از این بخش نیز تولید 10 هزار بشکه در روز را هدفگذاری کرده‌ایم اما هنوز در دست مطالعه است.

وی ادامه داد: بخش جنوبی میدان یاران شمالی نیز با همین پیمانکار (پیمانکار توسعه‌دهنده بخش شمالی میدان) ادامه کار خواهیم داشت زیرا کارشان خوب بوده که تنها پیمانکار ایرانی است که در پروژه‌های بیع متقابل موفق عمل کرده‌اند و اگر دو سال اول را کنار بگذاریم در دو سال آخر خوب کار کرده‌اند.

باقرزاده خاطرنشان کرد: امسال تلاش می‌کنیم قرارداد تولید 10 هزار بشکه در روز از بخش جنوبی میدان بسته شود اما توسعه آن دو سال به طول می‌انجامد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای این پروژه 21 کالای دیر تحویل داشتیم گفت: در حال حاضر 16 کالا نصب شده و 4 کالا که مربوط به بخش گاز است در حال ورود است.

مجری طرح توسعه میدان یاران شمالی درباره تولید زودهنگام از این میدان اظهار داشت: ما در سال 91 تولید زودهنگام داشتیم که تاکنون توانستیم 1.4 میلیون بشکه در روز از تولید زودهنگام برداشت داشته باشیم که رقم آن به طور متوسط 4500 بشکه در روز بوده است.

باقرزاده در ادامه با اشاره به فعالیت‌های زیست‌محیطی در این میدان خاطرنشان کرد: این میدان در مرکز هور واقع شده و یکی از پروژه‌هایی است که در زمینه محیط زیست فعال عمل کرده به طوری که ما کمک کردیم تالاب 3 و 4 آبگیری شود و همچنین گشت شبانه‌روزی داشته‌ایم و تنها طرحی هستیم که مشاور محیط زیستی داریم و اجازه نمی‌دهیم که پیمانکار منطقه و هور را تخریب کند.

کد خبر : ۳۹۳۷۶۳