خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت ، معدن و تجارت تاکید کرد :

منطقه آزاد انزلی محلی برای تولید و صادرات باشد نه واردات

وزیر صنعت ، معدن و تجارت تاکید کرد : منطقه آزاد انزلی باید محلی برای تولید و صادرات باشد ونه واردات.

به گزارش ایلنا به نقل از "شاتا"  محمد رضا نعمت زاده در جلسه مشترک مجمع نمایندگان و استاندار گیلان با وی ، با تاکید بر جدی بودن بحث صادرات وبا اشاره به مزیتهای استان گیلان تصریح کرد : استان گیلان به جهت هم مرز بودن با آب و کشورهای همسایه مزیتهای خوبی برای صادرات دارد و در صنایع تبدیلی و کشاورزی نیز دارای امتیازات ویژه ای است و باید طرحهای نیمه تمام این استان تکمیل و طرحهای راکد نیز فعال شود.

 نعمت زاده ادامه داد: از سال 89 جایزه صادراتی حذف شد اما توانستیم با کمک مجلس ردیفی را بدین منظور اختصاص دهیم.

وی از ایجاد توافقنامه ترجیحی با کشورهای اورآسیا در آینده نزدیک خبر داد و گفت : این توافقات انجام شده و به زودی در ماه نوامبر میلادی و در اجلاس 5 رییس جمهور تصویب می شود.

در این نشست همچنین رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تصریح کرد :   سازمان این توانمندی را دارد که با استفاده از منابع غیر دولتی سرمایه گذاری کند.

منصور معظمی افزود : سازمانهای توسعه ای همه جا وظیفه سرمایه گذاری در پروژه های مگا را دارند و این در حالی است که قانونگذار دست ما را بسته است.

وی تاکید کرد : نمایندگان محترم مجلس باید اهتمام داشته باشند که در قانون برنامه ششم توسعه این اجازه به سازمانهای توسعه ای داده شود که با استفاده از منابع بیرونی نه دولتی بتوانند سرمایه گذاری کنند.

در ادامه این نشست رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات با اعلام اینکه هم اکنون در مجموع عوارض و مالیات هر نخ سیگار با اعمال تبصره 7 قانون بودجه 50 تومان معادل 120 تا 150 درصد افزایش یافته است گفت : این اقدام باعث بدتر شدن پدیده قاچاق می شود.

 علی اصغر رمزی افزود : طی 4 ماهه امسال واردات رسمی نسبت به پارسال 48 درصد کاهش یافته است و با این تبصره صنعت دخانیات لطمه شدیدی دید.

گفتنی است عمده وقت نشست مذکور به طرح مشکلات استان گیلان از زبان نمایندگان این استان گذشت.

ضرورت حمایت از جذب صنایع مادر ، استفاده حداکثری از پتانسیل های بومی ، توجه ویژه به صنایع تبدیلی ، صنایع کوچک و زود بازده ، تکمیل زیر ساختها برای به نتیجه رسیدن سرمایه گذاری  و تکمیل ظرفیت صنایع از مباحث مورد طرح در این نشست بود.

همچنین تاکید بر احیای مزایای مرز نشینی ، جوایز صادراتی و کمک به سرمایه در گردش واحدهای راکد و تسهیلات مالی به کارخانجات شالی کوبی  برای استفاده بهینه از محصولات و به هدر نرفتن آنها، ایجاد شهرکهای صنعتی و تملک زمینهای اطراف شهرکهای صنعتی با توجه به محدودیت زمین از دیگر مشکلاتی بود که از جانب نمایندگان استان گیلان در مجلس طرح گردید.

رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گیلان هم در این نشست گزارشی از وضعیت صنایع و معادن این استان ارائه داد.

 به گفته منتظری وضعیت سرمایه گذاری در این استان رو به گسترش است و این در حالی است که در سال 94 حدود 710 میلیارد تومان سرمایه گذاری صنعتی در این استان انجام شده است و امسال قراراست این رقم به هزار میلیارد تومان افزایش یابد و تا به امروز 500 میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است.

وی با اعلام اینکه 1200 طرح نیمه تمام بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی در این استان وجود دارد اضافه کرد : کمبود اعتبارات مشکل اصلی ماست.

منتظری افزود : سال گذشته 800 میلیارد تومان به صنایع استان گیلان تعلق گرفت که بیشتر به صنایع بزرگ اختصاص یافت و الان صنایع متوسط و کوچک نیز مشکل مالی دارند.

 

 

کد خبر : ۳۹۴۵۲۴