خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

مذاکرات‌ایران از موضع قدرت انجام می‌شود، نه ترس/ اخبار منفی درباره مذاکره با هواپیماسازان جهانی بی پایه و اساس است

وزیر راه‌وشهرسازی تاکید کرد که مذاکرات ایران با دنیا از موضع قدرت انجام می‌شود، نه ترس.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی در نشست تخصصی با پیمانکاران، مهندسان، فعالان اقتصادی و مدیران دولتی استان چهار محال و بختیاری گفت: در هر سفر استانی لیست بلند بالایی از خواسته‌ها و مشکلات ارایه می‌شود اما به دلیل کمبود منابع این پروژه‌ها باید اولویت‌بندی شوند.

وی ادامه داد: همین خواسته‌های فعالان اقتصادی و مدیران دولتی استان بیش از 20 هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که به طور قطع این میزان اعتبار در بودجه دولت پیش‌بینی نشده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اجرای این پروژه‌ها با بودجه عمومی امکان‌پذیر نیست، گفت: باید یک اندیشه‌ای داشته باشیم که این پروژه‌ها فراتر از بودجه عمومی دولت انجام شود.

آخوندی افزود: فقط اجرای پروژه راه‌آهن اصفهان - اهواز بیش از 3 میلیارد دلار اعتبار می‌خواهد.مشخص است که این امکانات و این پروژه‌ها را نمی‌توان از بودجه عمومی تامین کرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: باید یک اندیشه‌ای داشته باشیم که چگونه بتوانیم از سرمایه‌گذاری‌های جهانی به نفع ملت ایران استفاده کنیم. اندیشه اصلی که در هیات‌وزیران ترغیب می‌شود این است که چگونه بتوانیم از ظرفیت اقتصادی جهان استفاده کنیم.

آخوندی با اشاره سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: درون‌زایی و برون‌نگری از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی هستند که برون‌نگری آن به معنای افزایش صادرات و ارتقای اقتصاد ملی است.

وی تاکید کرد: به طور قطع اگر بخواهیم با جهان در ارتباط باشیم باید از قواعد و استانداردهای بین‌المللی هم تبعیت کنیم.

وزیر راه‌وشهرسازی با تاکید بر اینکه تمام شاهکار جمهوری اسلامی ایران این است که در استقلال خود، بر آزادی خود اتکا دارد و از موضع استقلال و برابری با جهان وارد مذاکره می‌شود.

آخوندی ادامه داد: حال عده‌ای مدعی هستند در این بین استقلال ایران فدا می‌شود؛ اتفاقا من معتقدم زمانی می‌توانیم از استقلال جهانی استفاده کنیم که خودمان استقلال داشته باشیم و تا زمانی که هم‌تراز کشورهای دیگر جهان نباشیم نمی‌توانیم با آنها وارد مذاکره شویم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید از اقتصاد جهان استفاده کنیم، گفت: ما به توانایی ملت ایران و صنعت‌گران کشورمان اعتماد داریم.

آخوندی تاکید کرد: ما مذاکرات و گفت‌وگو را از موضع قدرت انجام می‌دهیم و نه ترس، چون می‌توانیم این مذاکرات انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: این موضوع که بتوانیم از مجموعه سیاست‌های مذاکرات موفق و توسعه روابط بین‌الملل حداکثر استفاده را داشته باشیم بسیار مهم است .

وی با بیان اینکه آخر کار ما دنبال این هستیم که رفاه مردم، سطح زندگی مردم و ثروت مردم را در مناطق مختلف کشورمان افزایش دهیم، گفت: تمام این موارد لازمه این هستند که در مناطق ایران جاذبه ایجاد کنیم.

آخوندی با بیان اینکه ارتباط پایه‌ترین بحث در اقتصاد است، گفت: در تمام شقوق حمل‌ونقل و در تمام حوزه‌ها موضوع ارتباط بسیار اهمیت دارد. اولین گام و سریع‌ترین مرحله ارتباطات هوایی است که می‌تواند در گستره جهان ارتباط برقرار کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از 60 فرودگاه کشورمان تنها 8 فرودگاه فعال است، متذکر شد: بیش از 50 فرودگاه در ایران حداقل بهره‌برداری را دارند که نوسازی ناوگان هوایی و افزایش پروازهای داخلی و خارجی می‌تواند به فعال‌سازی فرودگاه‌ها کمک کند.

آخوندی با اشاره به شرایط نامناسب ایرلاین‌های داخلی گفت: در حال حاضر در ناوگان هوایی ایران تعداد هواپیماهایی که سال ساخت آنها بالای سال 2000 است تنها 12 فروند است که این نشان می‌دهد ناوگان هوایی کشورمان کاملا فرسوده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به میانگین عمر 23 ساله هواپیماهای ایرلاین‌های ایران ادامه داد: حتما باید نوسازی ناوگان هوایی انجام شود و باید به شبکه‌های جهانی متصل شویم.

وی با تاکید بر اینکه سهم ایران در بازار هوایی باید افزایش پیدا کند، گفت: درحال‌حاضر بسیاری از خطوط بین‌المللی هوایی به ایران پرواز می‌کنند و میزان پول بلیتی که ایرانی‌ها از ایرلاین‌های خارجی می‌خرند چیزی حدود 4 تا 5 میلیارد دلار است، بنابراین ایرلاین‌های داخلی ما هم باید در این بخش سهمی داشته باشند.

آخوندی تاکید کرد: مذاکرات خوبی با تولید کنندگان هواپیما در جهان برقرار کرده ایم.

وی با بیان اینکه روزی ایرلاین هما پنجمین ناوگان جهان بود، گفت: باید به همان موقعیت ایران در سطح جهان برسیم و آن موقعیت را احیا کنیم.

آخوندی تاکید کرد: بنده تا زمانی که قرادادها با شرکت‌های هواپیماسازی قطعی نشده این موضوعات را بازگو نمی‌کنم، گفت: تمام مطالب منفی که از مذاکرات با هواپیماسازان دنیا منتشر و گفته می‌شود پایه و اساس ندارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موفقیت‌ها در حوزه دریایی پس از برجام گفت: در دولت قبل به دلیل بی تدبیری‌هایی که بود، اکثر خطوط کشتیرانی جهان بار خود را در جنوب خلیج فارس تخلیه می‌کردند و کشتی‌های ایرانی باید به آن  منطقه می‌رفتند و بارها را به شمال خلیج فارس و بعد به ایران می‌آوردند.

آخوندی ادامه داد: پس از اجرایی‌شدن برجام 18 خط کشتیرانی به صورت مستقیم وارد کشورمان می‌شوند. در حال حاضر لاینرهای جهانی به صورت مستقیم در بنادر امام، شهید رجایی و سایر بنادر  پهلو می‌گیرند.

وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به وضعیت حوزه ریلی گفت: خوشبختانه شبکه ریلی در حال گسترش است و در حال اتصال به تمام کشورهای منطقه هستیم که به برخی از این کشورها هم متصل شده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال توسعه شبکه جاده‌ای هستیم، گفت: شبکه بزرگراهی در سطح کشور در حال گسترش است و این شبکه به شبکه بزرگراهی آسیایی وصل خواهد شد.

آخوندی با بیان اینکه بعد از حمل‌ونقل بحث کیفیت زندگی شهری بسیار اهمیت دارد، گفت: در سفرهای استانی به این نکته بسیار توجه داریم که یک شهر دارای جاذبه‌هایی برای حفظ افرادی که قدرت خلق ارزش افزوده دارند هستند. اینکه در کوه و دشت و بیابان با نازل‌ترین خدمات خانه ساخته شود دردی از مردم درمان نمی‌کند.

وی ادامه داد: اینکه شهرها را از درون توسعه دهیم، نکته کلیدی است و از تمام طرح‌هایی که متوجه نوسازی بافت فرسوده درون‌شهری می‌شود حمایت می‌کنیم از جمله 18 شهر استان چهارمحال و بختیاری.

آخوندی با بیان اینکه تسهیلات بخش‌مسکن در سه‌دهه اخیر کم‌نظیر بوده، گفت: در حال حاضر متقاضیان می‌توانند برای نوسازی بافت‌میانی هر نفر 60 میلیون تومان و هر زوج 120 میلیون تومان از بانک‌مرکزی تسهیلات دریافت کنند و این رقم برای شهرهای استان‌هایی مانند چهارمحال و بختیاری رقم بالایی محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: نرخ سود این تسهیلات 18 درصد است که از دیگر تسهیلاتی که بانک‌ها ارایه می‌دهند بسیار کمتر است.

وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه در بانک‌مسکن میزان تسهیلات برای خرید مسکن حداقل 60درصد رشد داشته، گفت: در حوزه مسکن بدون پس‌انداز امکان تحرک اقتصادی وجود ندارد .

آخوندی با اشاره به پروژه‌های راه‌آهن اهواز - اصفهان گفت: برای ساخت این پروژه ما با  کره‌جنوبی یادداشت تفاهمی را امضا کرده‌ایم  و شرکت‌های کره‌ای در حال حاضر در ایران حضور دارند و فعال هستند.

آخوندی درباره پرداخت مطالبات پیمانکاران گفت: اول هفته‌جاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مبلغی از اسناد خزانه اسلامی را منتشر کرد. پرداخت مطالبات و اسناد خزانه اسلامی را شروع کرده‌ایم .

وزیر راه‌وشهرسازی تاکید کرد: قرار است خزانه هر هفته مبالغی اسناد خزانه اسلامی را پرداخت کنند که به همان میزان مطالبات پیمانکاران پرداخت می شود

کد خبر : ۳۹۴۷۵۸