خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب منطقه‌ای کردستان مطرح کرد:

کسری 750 میلیون مترمکعبی مخزن آب زیرزمینی در دشت‌های ممنوعه کردستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: مخزن آب زیرزمینی در دشت‌های ممنوعه استان کردستان 750 میلیون مترمکعب کسری دارد.

به‌گزارش ایلنا، نشستی به‌منظور آشنایی بیشتر نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با طرح‌ها و پروژه‌ها، اقدام‌های صورت گرفته و چالش‌های بخش آب استان و همچنین طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب، با هماهنگی‌های انجام شده، در محل شرکت آب منطقه‌ای کردستان برگزار شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در این نشست ضمن تشریح سیمای آب استان و وضعیت بارندگی و منابع آب؛ و بیان وضعیت اعتباری پروژه‌ها به جذب سرمایه گذار از طرف نمایندگان اشاره و خواستار اهتمام بیشتر به این بخش گردید.

"اقبال شانظری" گفت: ساحل و اطراف دریاچه سدهای استان یک منطقه ویژه و بکر برای استفاده و سرمایه‌گذاری به‌ویژه در بخش گردشگری بوده و شرکت آب منطقه‌ای کردستان آماده هرگونه همکاری در این زمینه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان حجم مصرف سالانه آب کردستان را یک میلیارد و 213 میلیون مترمکعب ذکر کرد و گفت: حدود 90 درصد آن در بخش کشاورزی و مابقی صرف شرب و صنعت می‌شود که سهم صنعت کمتر از یک درصد است.

شانظری یادآوری کرد: 8 سد در کردستان در حال بهره‌برداری است، 11 سد در دست احداث و 16 سد در حال مطالعه بوده که در مجموع و با اتمام سدهای در دست احداث و مطالعه، ظرفیت‌های آبی استان به یک میلیارد و 814 میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال گذشته دو هزار و 810 میلیارد تومان برای بخش آب استان کردستان هزینه شده که امسال نیز برای سدهای در دست احداث 154 میلیارد تومان، برای شبکه‌های آبرسانی 104 میلیارد تومان و برای طرح‌های آبرسانی 26.6 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با ذکر این موضوع که سدهای گاران، عباس‌آباد، زیویه و امیرآباد و رمشت از اعتبارات صندوق توسعه ملی بهره‌مند هستند، تصریح کرد: بیشتر سدها و شبکه‌های آن‌ها در سال 96 مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند که رقم تخصیص اعتبار این پروژه‌ها تاکنون 200 میلیارد تومان بوده است.

وی همچنین ضمن تشریح طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب برای نمایندگان، به وضعیت دشت‌های ممنوعه شرق استان اشاره نمود و گفت در جایی که کمبود آب وجود دارد باید الگوی کشت را تغییر داد و از کشت محصولات پر مصرف جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: 9 دشت در استان کردستان وجود دارد که 5 دشت آن در نیمه شرقی، دو دشت در غرب و دو دشت در جنوب استان واقع شده که سه دشت قروه، دهگلان و چهاردولی جزو دشت‌های ممنوعه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به مساحت دشت‌های ممنوعه استان که شامل دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی می‌شود، گفت: مساحت سه دشت ممنوعه در شرق استان کردستان برابر با یک هزار و 270 کیلومترمربع است که از زمان شروع مطالعات تاکنون با حدود 750 میلیون مترمکعب کسری مخزن مواجه بوده و کسری سالانه این دشت‌ها 37 میلیون مترمکعب است.

شانظری افزود: به طور متوسط میانگین حجم کسری مخزن در هر سال در دشت‌های ممنوعه استان، حدود 22 میلیون مترمکعب است که سبب افت سطح آب‌های زیرزمینی سالانه به میزان 84 سانتی‌متر شده است.

شانظری همچنین گزارشی از اولویت‌های این طرح و اقدامات صورت گرفته و در حال انجام توسط شرکت آب منطقه‌ای در قالب طرح تعادل‌بخشی به آبخوان‌ها، گفت: نصب کنتورهای هوشمند، برگزاری گردهمایی‌های تخصصی آگاهی‌بخشی برای کشاورزان، تشکیل تشکل‌های آب‌بران، انجام برنامه‌های اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف بهینه آب و از همه مهم‌تر، انسداد چاه‌های غیرمجاز و کنترل بهره‌برداری چاه‌های دارای پروانه توسط گروه‌های گشت و بازرسی از جمله اقداماتی بوده که در این زمینه در مناطق ممنوعه استان انجام شده است.

 

کد خبر : ۳۹۶۰۰۷