خبرگزاری کار ایران

در گزارش هفتگی بررسی بازارها عنوان شد؛

بورس تهران پربازده ترین در میان 17 شاخص معتبر بین المللی

در هفته گذشته شاخص فرابورس ایران 1.5 درصد، قیمت سکه بهار آزادی 1.2 درصد و قیمت دلار مبادله ای 0.1 درصد رشد و قیمت یورو مبادله ای 0.1 درصد افت داشته است.

به گزارش ایلنا، گزارش هفتگی که از سوی مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران منتشر می شود، حکایت از آن دارد که در هفته گذشته شاخص کل (ارزش وزنی) بورس اوراق بهادار تهران 2.3 درصد، شاخص کل (هم وزن) 1.6 درصد، شاخص قیمت (ارزش وزنی) 1.4 درصد و شاخص قیمت (هم وزن) 1.3 درصد نسبت به پایان هفته قبل افزایش داشته است.

این در حالی است که از ابتدای سال تا پایان ششم مرداد ماه جاری، شاخص کل (ارزش وزنی) افت 5 درصدی را تجربه کرد و شاخص کل هم وزن رشد 5.3 درصدی را به خود اختصاص داد. اختلاف بازدهی بین شاخص ارزش وزنی و شاخص هم وزن حاکی از عملکرد بهتر شرکت­ های متوسط و کوچکتر در مقایسه با شرکت های بزرگ بورس اوراق بهادار تهران است.

در هفته گذشته شاخص فرابورس ایران 1.5 درصد، قیمت سکه بهار آزادی 1.2 درصد و قیمت دلار مبادله ای 0.1 درصد رشد و قیمت یورو مبادله ای 0.1 درصد افت داشته است.

بر اساس این گزارش که به بررسی عملکرد بورس تهران، فرابورس ایران، 17 شاخص معتبر بورس های خارجی، قیمت ارز و سکه، قیمت جهانی فلزات اساسی و نفت پرداخته ، در هفته گذشته حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته قبل به ترتیب 13 و 10 درصد کاهش پیدا کرده است و سه صنعت «خودرو و ساخت قطعات»، « سرمایه گذاری ها » و «فلزات اساسی» به ترتیب با 25.9، 16.7 و 16 درصد از حجم معاملات هفتگی یعنی بیش از 58 درصد حجم معاملات را به خود اختصاص داده اند.

بر این اساس؛ در هفته منتهی به ششم مرداد ماه جاری، صنعت «فلزات اساسی» با بازدهی 10.5 درصد، در صدر صنایع بورسی قرار گرفت و در مدت مشابه صنعت «ساخت محصولات فلزی» با افت 6.7 درصدی، بیشترین افت را تجربه کرد. در میان شرکت­ها نیز طی هفته گذشته، «فنرسازی زر» با 24.5 درصد و «تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی» با منفی 10.9درصد، به ترتیب بیشترین و کمترین بازدهی را داشته اند.

همچنین در هفته گذشته در میان صندوق­ های سرمایه­ گذاری قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران، قیمت صندوق سپهر اندیشه نوین با رشد 2.3 درصدی، بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داد. در مدت مشابه در میان این نهادهای مالی از نظر تغییرات ارزش خالص دارایی (NAV)، صندوق شاخص سی شرکت فیروزه با 2.8 درصد رشد، بیشترین افزایش ارزش خالص دارایی­های را از آن خود کرده است.

در 30 روز منتهی به ششم مرداد ماه جاری و در بازارهای جهانی، قیمت تمامی فلزات اساسی با رشد همراه بوده و در این میان نیکل با 15.6 درصد، بیشترین و آلومینیوم با 0.3 درصد، کمترین افزایش قیمت را داشته است.

بر اساس این گزارش، در هفته منتهی به ششم مرداد، قیمت انواع نفت با کاهش همراه بوده و قیمت نفت وست تگزاس، برنت و اوپک به ترتیب 6.7، 7.8 و 5.2 درصد کاهش یافته است.

 

 

کد خبر : ۳۹۶۳۷۸