خبرگزاری کار ایران

تقوی نژاد:

40 درصد درآمدهای مالیاتی از محل مالیات بر ارزش افزوده است

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: هم اکنون 40 درصد از درآمدهای مالیاتی کشور از محل مالیات بر ارزش افزوده تامین می شود.

به گزارش ایلنا به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا) ، سید کامل تقوی نژاد در اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی تهران در جمع فعالان اقتصادی افزود: مالیات بر ارزش افزوده که 5 سال است بطور ازمایشی انجام می شود با وجود مزایای فراوان و سهم بالا در تحقق درآمدهای مالیاتی، اشکالاتی دارد که علاقمندیم دیدگاههای فعالان اقتصادی و پیشنهادهای آنها را برای کمتر شدن این مشکلات بشنویم.

وی اضافه کرد: هدف اصلی در قانون مالیات بر ارزش افزوده این بود که از مرحله دریافت مالیات از تولید به دریافت مالیات از مصرف برسیم که تاکنون این هدف محقق نشده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی ابراز امیدواری کرد: بیشتر مشکلات و نارسایی ها در اجرای مالیات بر ارزش افزوده با استقرار صندوقهای مکانیزه فروش حل شود.

تقوی نژاد گفت: در این باره لایحه ای تنظیم کردیم تا علاوه بر موارد گذشته ، مشوقهایی هم در نظر بگیریم از جمله اینکه هزینه صندوق مکانیزه فروش را سازمان امور مالیاتی تامین کند.

تقوی نژاد همچنین گفت: در سامانه سازمان امور مالیاتی اطلاعات خوبی از مودیان داریم ضمن اینکه امتیازات خوبی را در قوانین مختلف به افرادی که در بورس حضور پیدا می کنند می دهیم زیرا با حضور در بورس اطلاعات به صورت شفاف تر در اختیار فعالان قرار می گیرد.

وی افزود: مبنای کار ما در سازمان امور مالیاتی بر خود اظهاری مودیان استوار است حتی در شرایط جدید مبنا بر این است که 90 درصد اظهارنامه ها پذیرفته شود و اطلاعات این اظهارنامه ها با اطلاعاتی که از جاهای دیگر دریافت می کنیم تطبیق داده می شود اما 10 درصد از افرادی که ریسک بالایی دارند پرونده شان مورد رسیدگی قرار می گیرد.

تقوی نژاد گفت: بنا داریم امسال حداقل 50 درصد از زمان رسیدگی به امور مالیاتی را کاهش دهیم یا مالیات برخی از مشاغل را بصورت قطعی بپذیریم.

وی افزود: اعتقاد ما بر این است که قانون گذار به اندازه کافی مراحل رسیدگی را به نفع مودی در نظر گرفته و در این باره شورای عالی مالیاتی نیز تقویت شده است از این رو علاقه نداریم مؤدی، ناراضی از سازمان امور مالیاتی به مراجع دیگر مراجعه کند.

وی افزود: بنا داریم کارآیی و زمان رسیدگی به پرونده های مالیاتی را افزایش و در عین حال هزینه های رسیدگی را کاهش دهیم همچنین اگر هزینه های دولت اضافه می شود حق نداریم آن را از مردم تامین کنیم بلکه دولت باید با اصلاح خود هزینه هایش را کاهش دهد از این رو به هر بهانه ای جز بر مبنای قانون نمی خواهیم مالیات دریافت کنیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه رکود، کاهش رشد اقتصادی و مشکلات بانکی را که فعالان اقتصادی با آن درگیر هستند مد نظر داریم گفت: درباره مالیات بر عملکرد سال 94 بنا داریم با کمک و مشورت فعالان اقتصادی موضوع را حل و فصل کنیم ضمن اینکه آمادگی داریم کارهای آموزشی مشترک را درباره امور مالیاتی با فعالان اقتصادی انجام دهیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اعتماد بر مودیان گفت: در حوزه اصناف وقتی به مردم اعتماد کردیم تعداد اظهارنامه ها و مالیات افزایش یافت .

 

     

 

 

کد خبر : ۳۹۷۰۴۵