خبرگزاری کار ایران

چرا نفت باید توسعه پیدا کند؟/۳

بهروزی‌فر: پشتوانه حرف وزیر در مجامع جهانی صرفا تعداد بشکه‌های نفت است

یک تحلیلگر انرژی گفت: اگر وزیر نفت بخواهد در بازارهای جهانی چانه زنی داشته باشد و حرف خود را به کرسی بنشاند باید پشتوانه داشته باشد و پشتوانه حرف وزیر نفت و نظام نیز صرفا تعداد بشکه‌های نفت است.

مرتضی بهروزی فر کار‌شناس مسائل انرژی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به دستاوردهایی که توسعه صنعت نفت برای کشور می‌تواند داشته باشد، گفت: در این خصوص باید دو مسئله را در نظر داشته باشیم یکی مسئله درآمدهای نفتی که حاصل می‌شود و دیگری توسعه خود صنعت نفت است که اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ادعای اداره کشور بدون نفت با هیچ منطقی جور در نمی‌آید

وی افزود: اینکه بگوییم کشور را می‌توانیم بدون نفت اداره کنیم ادعای بزرگی است و حتی تا 15 سال آینده حرفی است که با هیچ منطقی جور در نمی‌آید، یعنی تا 15 سال آینده نمی توانیم بگوییم به درآمدهای نفتی مان نیازی نداریم چرا که اگر درآمدهای نفتی مان کم شود دچار بحران شدید می شویم لذا همچنان بخش عمده درآمدهای ارزی دولت به نفت وابسته است و تا 15 سال آینده هم تصوری خلاف این دور از ذهن است.

بهروزی فر خاطرنشان کرد: ارتباطات پسین و پیشن نفت با اقتصاد کشور گسترده است یعنی می‌تواند به عنوان یک لوکومتیو اقتصاد کشور را جلو ببرد زیرا از برخی خدمات حمل و نقل و.. بهره می‌گیرد و به سایر بخش‌ها مثل تامین خوراک صنایع انرژی‌بر و پتروشیمی ها خدمات ادائه می‌دهد.

اگر نفت دچار مشکل شود کل اقتصاد کشور زمین می‌خورد

وی تاکید کرد: اگر صنعت نفت توسعه پیدا کند؛ می‌تواند  به عنوان لوکوموتیو کل اقتصاد کشور را جلو ببرد و اگر دچار مشکل شود می‌تواند کل اقتصاد کشور را زمین بزند.

این تحلیلگر بازار انرژی با اشاره به در هم تنیدگی اقتصاد کشور با نفت اظهار داشت: اقتصاد کشور ما به شدت نفتی شده حتی فرش یکی از سنتی ترین تولیدات کشور هم اگر واردات مواد اولیه هم اگر مواد اولیه مثل نخ و رنگ نباشد امکان تولید ندازیم و تعطیل می‌شود اگر سم و کود وارد نشود در کشاورزی دچار مشکل می‌شویم، لذا ممکن است نقش نفت در جی.دی.پی کشور خیلی بزرگ نباشد ولی همان درصد کم در بقیه بخش‌ها می تواند خیلی بزرگ و موثر باشد یعنی قسمت عمده درآمد دولت که باید کالای نهایی و یا واسطه‌ای وارد شود همه مربوط به درآمدهای نفتی است و اگر این نباشد بقیه صنعت هم دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شود.

وی ادامه داد: در زمان تحریم برای وارد کردن ماشین آلات کشاورزی و پمپ‌ چاه‌های عمیق و انتقال آب نیاز به پول نفت داشتیم و اگر نبود ما دچار مشکل می‌شدیم لذا اینگونه نیست که اگر حجم صادرات کم شود اثری در اقتصاد ندارد.

بهروزی فر یادآور شد: نفت در کشور ما اثر قابل توجهی دارد و ما به عنوان کشور نفتی چاره‌ای جز توسعه صنعت نفت مان نداریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر در دنیا به عنوان کشور نفتی شناخته می‌شویم و می خواهیم در اوپک و بازار جهانی انرژی موثر باشیم چاره‌ای جز توسعه صنعت نفت نداریم، اگر وزیر نفت بخواهد در بازارهای جهانی چانه زنی داشته باشد و حرف خود را به کرسی بنشاند باید پشتوانه داشته باشد و پشتوانه حرف وزیر نفت و نظام نیز می‌تواند صرفا بشکه‌های نفت تولیدی باشد.

کد خبر : ۳۹۷۰۸۹