خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو:

اجرای 8 هزار میلیارد ریال پروژه آب و فاضلاب توسط بخش خصوصی

وزیر نیرو از اجرای ۱۴۵ پروژه آب و فاضلاب توسط بخش خصوصی به ارزش ۸۰۰۰ میلیارد تومان در سال جاری خبر داد.

به‌گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "حمید چیت‌چیان" در آیین افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب شهریار و طرح‌های آبرسانی در 14 استان کشور گفت: قرار است هفته آینده قرارداد ۲۲ پروژه جدید در حوزه آب و فاضلاب به ارزش ۱۰۵۰ میلیارد تومان و با مشارکت بخش خصوصی امضا شود.

چیت‌چیان افزود: فرآیند جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب کار بسیار بزرگ، پرهزینه و پرمشقتی است و نخستین اثری که این قبیل طرح‌ها دارند، کمک به توسعه سلامت مردم خواهد بود.

او کمک به فرایند بازچرخانی آب را از مزایای راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب دانست و افزود: به این ترتیب می‌توان از پساب این تاسیسات در توسعه کشاوری و حفظ محیط زیست بهره برد.

چیت‌چیان با اشاره به این‌که این قبیل طرح‌ها از آلودگی‌های منابع آب و خاک کشور جلوگیری می‌کند، گفت: متاسفانه نبود شبکه فاضلاب در برخی نقاط باعث شده است آب زیرزمینی در خطر باشد؛ به طوری که آب زیرزمینی قابل توجهی از قابلیت استفاده خارج شده است، در حالی که آبی که یک بار استفاده شده و به صورت فاضلاب در آمده است می‌تواند در مصارف صنعتی، کشاورزی و آب فضای سبز استفاده شود.

چیت‌چیان با بیان این‌که روند اجرا و تکمیل پروژه‌ها در بخش آب بسیار قابل قبول است گفت: از زمان آغاز به کار دولت تا پایان امسال در مجموع ۵۱۰۰ کیلومتر شبکه آب و فاضلاب ایجاد می‌شود که طول این شبکه، شش برابر مسیر تهران تا مشهد است.

وزیر نیرو گفت: تاکنون ۶۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است و این در حالی است که تکیه بر اعتبارات دولتی در این فعالیت‌ها به حداقل ممکن رسیده و از مشارکت خودِ مردم استفاده شده است.

چیت‌چیان با اشاره به این‌که استفاده مجدد از منابع آب، کمک بزرگی به حل موضوع محدودیت منابع آب می‌کند، گفت: اکثر مردم اطلاع ندارند که زیر شهر چه عملیات بزرگی برای احداث شبکه‌های آب و فاضلاب انجام می‌شود.

 

مدیرعامل آبفای استان تهران:

مدل مالی پروژه‌هایی که امسال به بهره‌برداری می‌رسند در چارچوب اقتصاد مقاومتی خواهد بود

مدیرعامل آبفای استان تهران در آیین افتتاح فاز نخست تصفیه‌خانه فاضلاب گفت: تمام تلاش ما این است که مدل مالی پروژه‌هایی که امسال به بهره‌برداری می‌رسند در چارچوب اقتصاد مقاومتی باشد.

مهندس "محمد پرورش" با بیان این‌که طرح تصفیه‌خانه فاضلاب شهریار شامل سه فاز است گفت: این طرح در افق برنامه‌ریزی شده برای سال ۱۴۱۵ پاسخ‌گوی نیازهای تقریباً ۷۲۰ هزار نفر خواهد بود.

پرورش افزود: فاز نخست این طرح ۲۴۰ هزار نفر را زیر پوشش شبکه فاضلاب می‌برد که شامل ۹۰ هزار و ۴۱۴ متر خطوط فرعی و ۱۱ هزار و ۵۲۹ متر خطوط اصلی و ۳۰۰ متر خطوط انتقال در قطرهای ۱۴۰۰ و ۱۶۰۰ میلی‌متر است.

فاز نخست این طرح شامل حدود ۱۲۰ هزار متر خطوط لوله فرعی و ۱۱ هزار متر خطوط لوله اصلی در بخش شبکه جمع‌آوری فاضلاب و ۳۰۰۰ متر خط انتقال است.

پرورش در خصوص وضعیت مالی این طرح گفت: مجموع اعتبار صرف‌شده برای خطوط جمع‌آوری فرعی، اصلی و انتقال به همراه فاز نخست تصفیه‌خانه به میزان ۳۸, ۵ میلیون یورو (با در نظرگرفتن نرخ تبدیل ارز به ریال در حال حاضر) معادل ۱۳۴۷ میلیارد ریال است.

او تصریح کرد: هم‌چنین در چارچوب انجام برنامه میان‌مدت این طرح، انتخاب سرمایه‌گذار برای اجرای ۳۰ کیلومتر خطوط اصلی با استفاده از ظرفیت ماده ۵۶ مناقصه در حال انجام است و تأیید طرح به میزان ۴۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب به همراه ۶۰۰۰ رشته انشعاب از طریق ظرفیت فاینانس جاری نیز در حال اجراست.

مدیرعامل آبفای استان تهران با بیان این‌که تلاش ما این است که در طول سال ۹۵ هر دو ماه یک‌بار، یک تصفیه‌خانه فاضلاب در استان تهران به بهره‌برداری برسد، گفت: با تکمیل طرح جامع آب‌رسانی تهران (رینگ) آب سطحی به شبکه آب منطقه شهریار هم اضافه می‌شود.

گفتنی است محدوده زیر پوشش طرح فاضلاب شهریار از ۱۵ ناحیه جمع‌آوری فاضلاب جمعاً به مساحت ۳۱۳۰ هکتار تشکیل شده است.

 

کد خبر : ۳۹۷۲۹۱