خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آبفای استان اصفهان خبر داد:

کاهش ظرفیت تولید آب شرب اصفهان در 6 سال اخیر

مدیرعامل شرکت آبفای استان اصفهان گفت: در شش سال اخیر حدود 5 هزار و 135 لیتر بر ثانیه از ظرفیت تولید آب شرب اصفهان کاسته شده است.

به‌گزارش ایلنا،  "هاشم امینی" در نشست بررسی چالش‌ها و راهکارهای تأمین آب شرب اصفهان گفت: در تابستان سال جاری مشکلات ناشی از خشکسالی موجب نشده که تأمین آب شرب مردم اصفهان با بحران روبرو شود و به‌رغم اینکه نیاز آبی مردم برای شرب 14.5 مترمکعب برثانیه است و ظرفیت تأمین تصفیه‌خانه باباشیخعلی 11.5 مترمکعب بر ثانیه و حدود 3 مترمکعب بر ثانیه کمبود آب برای تأمین آب شرب مردم استان وجود داشته، اما با تدابیر که لحاظ شده این مشکل مانع از توزیع عادلانه آب در اصفهان نشده است.

وی به محدودیت‌های تونل اشترجان و خطوط انتقال آب پرداخت و اظهار داشت: ظرفیت تونل اشترجان حدود 7.5 مترمکعب برثانیه و بهره‌برداری از آن با شرایط غیرمتعارف حدود 10.3 مترمکعب برثانیه است و از آنجایی که قدمت تونل اشترجان حدود 30 سال است بایستی نهایت دقت در بهره‌برداری از آن به‌عمل آید.

امینی تعداد چاه‌های فلمن را 10 حلقه اعلام کرد و اظهارداشت: در حال حاضر تعداد 10 حلقه چاه فلمن وجود دارد، این درحالی‌ست که در شرایط آب سالی حجم برداشت این چاه‌ها 3 هزار و 560 لیتر برثانیه بود، اما با خشک شدن رودخانه حجم آبدهی چاه‌های فلمن در تیرماه 95 به 235 لیتر بر ثانیه کاهش یافت.

وی ادامه داد: در سال 89 تعداد 10 حلقه چاه فلمن با ظرفیت 3 هزار و 560 لیتر برثانیه در مدار بهره‌برداری قرار داشت، درحالی‌که در سال 95 تعداد 2 حلقه چاه با ظرفیت 235 لیتر بر ثانیه در مدار بهره‌برداری قرارداد به طوریکه می‌توان گفت طی این سال‌ها دبی چاه‌های فلمن 3 هزار و 325 لیتر بر ثانیه کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آبفای استان اصفهان مقایسه‌ای از منابع تأمین آب شرب استان طی سال‌های 89 تا 95 داشت و خاطرنشان ساخت: درتیرماه سال 89 ظرفیت تولید منابع آب شامل تصفیه خانه باباشیخعلی، چاه‌های فلمن و چاه‌های متفرقه در مجموع 17 هزار و 280 لیتر برثانیه بوده است، در حالی‌که این رقم در تیرماه 95 به 12 هزار و 145 لیتر برثانیه کاهش یافت به نوعی طی این 6 سال حدود 5 هزار و 135 لیتر بر ثانیه از منابع آبی استان اصفهان کاسته شده است.

امینی گفت: همه ساله حدود 5 الی 6 درصد به مشترکین آبفا افزوده می‌شود، اما با این وجود آب شرب مردم در تمام فصول با کمترین محدودیتی تأمین می‌شود؛ زیرا طی 6 سال گذشته مصرف سرانه آب خانگی از 186 لیتر به 151 لیتر کاهش یافته و نیز در این مدت میزان آب بدون درآمد از 25 درصد به 17.6 درصد رسیده است.

وی افزود: طی سال‌های اخیر 112 مورد نشت یابی، خطوط انتقال آب در دستور کار قرار گرفت که اجرای این امر باعث جلوگیری از هدررفت 700 لیتر بر ثانیه شده است و نیز اعمال تدابیری همچون مدیریت فشار، استفاده از سامانه تله‌متری و تله کنترل تأثیر بسزایی در تأمین و توزیع عادلانه آب شرب پایدار مردم اصفهان داشته است.

 

کد خبر : ۳۹۷۹۴۳