خبرگزاری کار ایران

دستگاه‌های تصفیه آب املاح مفید را هم حذف می‌کند

مدیر دفتر کنترل کیفیت و بهداشت شرکت آب و فاضلاب استان تهران می‌گوید: دستگاه‌های تصفیه خانگی آب املاح مفید را هم حذف می‌کند.

به‌گزارش ایلنا، "مهتاب باغبان" در هشدار به خریداران دستگاه تصفیه آب می‌گوید: اگر به خاطر سلامت از دستگاه‌های تصفیه آب استفاده می‌کنید یا قصد خرید آن را دارید عواقب آن را هم در نظر بگیرید.

او گفت: دستگاه‌های تصفیه آب، املاح مفید آب را از بین می‌برند و آن را به آب مقطر بدل می‌کنند و اگر قطعات دستگاه استاندارد نباشد مواد تشکیل‌دهنده دستگاه به این دلیل که تماس مستقیم با آب دارد، سلامت مصرف‌کننده را به خطر می‌اندازند و نیز تمیز نکردن فیلتر دستگاه، آلودگی‌های میکروبی ایجاد می‌کند.

باغبان می‌افزاید: شرکت‌های تولیدکننده و فروشنده دستگاه‌های تصفیه آب هیچ ارتباطی با شرکت‌های آب و فاضلاب ندارند و صرفا با منافع با افراد تماس می‌گیرند و خود را نماینده آب و فاضلاب معرفی می‌کنند.

پیش از این شرکت آب و فاضلاب استان تهران علیه آن دسته از شرکت‌های فروش دستگاه‌های تصفیه آب که خود را نماینده آب و فاضلاب معرفی کرده بودند اقامه دعوا کرده بود.

باغبان گفت: این‌که تلویزیون تبلیغات دستگاه‌های تصفیه آب را پخش می‌کند دلیل بر تایید این محصول نیست، تلویزیون پفک را هم تبلیغ می‌کند در صورتی که وزارت بهداشت بر سلامت آن صحه نگذاشته است.

به گفته وی،٧٠ درصد آب تهران از آب‌های سطحی و ٣٠ درصد دیگر از چاه عمیق به دست می‌آید که آب‌های سطحی در شش تصفیه‌خانه تصفیه می‌شوند و آب‌های زیرزمینی نیز پس از کلرزنی با آب تصفیه‌شده مخلوط می‌شود و در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد.

باغبان می‌گوید: در کنار تصفیه‌خانه‌های آب، آزمایشگاه مجهزی قرار دارد که در چند نوبت از آب خام و آب تصفیه‌شده، نمونه‌برداری می‌کند.

آزمایشگاه مرجع آب تهران زیر نظر وزارت بهداشت، دانشگاه‌های شهید بهشتی، علوم پزشکی تهران و ایران فعالیت می‌کند .

در استاندارد آب ایران که با همکاری صاحب‌نظران چندین وزارت‌خانه از جمله نیرو، بهداشت، صنعت، معدن و تجارت تدوین شده است ٤٧ شاخص شیمیایی، فیزیکی، میکروبی فلزات سنگین باکتری و سموم کنترل می‌شود.

 به گفته مدیر دفتر کنترل کیفیت و بهداشت آب و فاضلاب استان تهران، نمونه‌برداری از آب فقط در تصفیه‌خانه انجام نمی‌شود بلکه از خروجی مخازن شبکه‌های توزیع آب نیز نمونه‌برداری می‌شود.

باغبان می‌گوید: شاید عده‌ای با دیدن رسوبات در آب شیر منزل یا تغییر رنگ و بوی آب به کیفیت آب تصفیه‌شده شک کنند، در حالی که این امر به دلیل فرسودگی تاسیسات و لوله‌های داخل ساختمان است و برای اطمینان از این امر باید از نخستین شیر آبی که پس از کنتور آب وجود دارد، نمونه‌برداری کنند.

در صورتی که آب ساختمان با آب ورودی کنتور، متفاوت باشد اشکال از لوله کشی ساختمان است که ممکن است همراه با تکه‌های رسوب باشد یا رنگ و بوی آن تغییر کند.

باغبان می‌گوید: در مناطقی که زیر پوشش شرکت‌های آب و فاضلاب است همه آزمون‌های کنترل کیفی در آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود.

در استان تهران ٦٠ واحد آزمایشگاهی هر روز ٤٧ شاخص استاندارد کیفی آب را کنترل می‌کنند.

باغبان می‌گوید: به همه مشترکان آب استان تهران اطمینان می‌دهم آب با کیفیت، تصفیه‌شده و دارای استاندارد در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد در حالی که بر دستگاه‌های تصفیه آب هیچ نظارتی صورت نمی‌گیرد و مورد تأیید سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های مسئول تولید و نظارت بر آب، نیستند.

 

کد خبر : ۳۹۸۳۴۸