خبرگزاری کار ایران

معاملات بازار سرمایه نشان داد:

کاهش شاخص کل بورس پس از دو هفته رشد مستمر

بازار سرمایه در معاملات امروز شاهد افت شاخص اصلاح شاخص بود به طوری که پس از حدود 15 روز رشد، شاخص اندکی عقب نشینی کرد.

به گزارش ایلنا، حجم و ارزش معاملات نیز امروز کاهش یافت به طوری که 818 میلیون و 916 هزار سهم و حق تقدم به ارزش بیش از یک هزار و 816 میلیارد ریال در 72 هزار و 747 نوبت خرید و فروش شد.

گروه فلزات سهم اصلی را در افت شاخص در روز دوشنبه داشتند و در مقابل نمادهای پتروشیمی تلاش کردند که شاخص را تقویت کنند، بر این اساس، نمادهای فملی (صنایع مس ایران)، وامید (گروه مدیریت سرمایه گذاری امید)، فولاد (فولاد مبارکه)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و کگل (معدنی و صنعتی گل گهر)شاخص را پایین کشیدند و در مقابل جم (پتروشیمی جم) و مبین (پتروشیمی مبین) با تاثیر مثبت مانع افت بیشتر شاخص شدند.

حق تقدم عمران و توسعه فارس، تولید مواد اولیه داروپخش، فولاد امیرکبیرکاشان، صنایع شیمیایی فارس و تکنوتار از بیشترین رشد قیمت برخوردار بودند و در مقابل، حق تقدم سرمایه گذاری بهمن، حق تقدم فولاد خراسان، کابل البرز، حق تقدم سیمان فارس و خوزستان و حق تقدم ملی صنایع مس ایران با بیشترین کاهش قیمت روبرو شدند.

افت و اصلاح شاخص بورس پس از چندین روز رشد پیوسته امری طبیعی به شمار می رود، و معمولا پس از مدتی استراحت شاخص، روند حرکت نماگر دوباره از سرگرفته می شود.

** داد و ستد 305 میلیون اوراق بهادار در فرابورس

به گزارش فرابورس، در معاملات امروز 305 میلیون ورقه بهادار در 26 هزار و 372 نوبت داد و ستد شد که ارزش آن به یک هزار و 50 میلیارد و 710 میلیون ریال رسید.

همچنین شاخص کل فرابورس نیز در جریان معاملات امروز افت کرد و در نهایت با کاهش 1.75 واحدی روی عدد 815.22 واحد متوقف شد.

نمادهای ذوب آهن اصفهان و پالایش نفت لاوان بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند.

بیشترین ارزش معاملات امروز در بازار فرابورس به ارزش 17 میلیارد و 330 میلیون ریال به نام برق عسلویه مپنا ثبت شد و بیشترین حجم معاملات به میزان 43 میلیون ورقه بهادار در نماد ذوب آهن اصفهان رخ داد.

امروز معامله اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا6» بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت را از آن خود کرد. همچنین در مجموع در تمامی نمادهای اسناد خزانه اسلامی، 184 میلیارد ریال مبادله شد.

اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن نیز در روز دوشنبه در بازه 937 تا 965 هزار ریال معامله شد که بیشترین افت قیمت مربوط به نماد بهمن ماه 93 بود.

در میان صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF)، صندوق سرمایه گذاری اعتماد آفرین پارسیان، بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد به طوری که حجم معاملات این صندوق امروز به 10 میلیون و 580 هزار ورقه بهادار رسید.

 

کد خبر : ۳۹۸۷۰۴