خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر اعلام کرد:

بدهی 1000 میلیاردی وزارت جهاد کشاورزی به پیمانکاران بخش خصوصی

معاون وزیر کشاورزی اعلام کرد که ستاد احیای دریاچه ارمیه اعتبار لازم برای اجرای پروژه‌های آبیاری تحت فشار را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار نداده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی مراد اکبری-معاون وزیر کشاورزی- در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، در رابطه با وضعیت اجرای طرح آبیاری تحت فشار بیان داشت: وزارت جهاد کشاورزی بابت اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار در کشور 1000میلیارد تومان به پیمانکاران و مجریان این طرح بدهکار است

او افزود: این بدهی در حوزه دریاچه ارومیه 25 میلیارد تومان است.

 معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد که این وزارتخانه دقیقا برابر با میزان بدهی‌اش بشتر از اعتبارات تخصیص یافته طرح‌های آبیاری تحت فشار را عملیاتی کرده است.

او افزود: علی‌رغم بدهی به پیمانکاران هنوز بودجه‌ای برای جبران آن به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص پیدا نکرده و در حوزه استان‌های آذربایجان‌های غربی و شرقی نیز ستاد احیای دریاچه ارومیه بایستی بودجه اجرای طرح های آبیاری تحت فشار را تامین کند که هنوز محقق نشده است.

او در ادامه در خصوص وضعیت چاه های غیر مجاز کشور بیان داشت: در سال گذشته حدود 9000 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد و از این طریق 800 میلیون مترمکعب در سال آب صرفه‌جویی شد.

او افزود:در کشور 350 تا 400هزار حلقه چاه غیرمجاز احداث شده است که حدود 200هزار حلقه چاه آن در زمان دولت گذشته حفر شده‌ است؛ نباید اجازه می‌دادیم چنین اتفاقی رخ دهد؛ اما در حال حاضر بیلان منفی 10 میلیارد مترمکعبی سفره‌های آب زیرزمینی و مشکل بزرگی به نام بحران آب که هر روز حاد تر از  گذشته می‌شود ناشی از چنین ضعف‌هایی در  مدیریت منابع آبی بوده است.

اکبری تاکید کرد که وزارت نیرو به تنهایی نمی‌تواند چاه‌های غیرمجاز را مسدود کند بلکه همه باید از قوه قضائیه تا مجلس و وزارت جهاد کشاورزی مردم و رسانه‌ها کمک کنند تا بتوانیم این کار را انجام دهیم.

او افزود: به جای کاهش سهم چاه‌های مجاز که با کنتورهای هوشمند از چاه خود برداشت می‌کنند باید ابتدا چاه‌های غیرمجاز مسدود شود، اضافه برداشت‌ها کنترل و کاهش پیدا کند و پس از آن هم اگر باز مشکلی در حوزه تعادل در منابع آبی داشتیم به سراغ چاه‌های مجاز حرکت کنیم و سهم آب آن‌ها را کاهش دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: در بحث آب و کمبود آب درست که کارشناسان بین‌المللی معتقداند که سالانه نباید بیش از 40 درصد از منابع آبی در یک کشور مصرف شود اما شرایط ایران با سایر کشور های جهان متفاوت است چرا که سالانه 20میلیارد مترمکعب غارت آب می شود که ناشی از چاه‌های غیرمجازی است که تا کنون احداث شده است و وزارت جهاد کشاورزی با قدرت از مسدود شدن این چاه‌ها حمایت می کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برخی تصور می‌کنند که خشکسالی‌های دهه گذشته عامل بحران آب بوده است اما این طور نیست و بر اساس تحقیقات انجام شده نهایتا 40 درصد در بحران آب تاثیرگذار بوده است و مابقی بروز چنین مشکل بزرگی به این مسئله برمی‌گردد که منابع آبی به درستی مدیریت نشده است و نتوانسته ایم از منابع آبی به‌جا و درست استفاده کنیم. در واقع طی سال‌های اخیر جدال نابرابری با طبیعت داشته‌ایم و به آن خیانت کرده‌ایم.

او با اشاره به برنامه هایی از جمله توسعه شبکه های آبیاری، انسداد چاه‌های غیرمجاز، انتقال کشت محصولات پرمصرف آبی از فضای باز به فضای بسته و گلخانه‌ها، ‌ ایجاد شبکه‌های آب‌بران، استفاده از سیاست‌های آب مجازی بیان داشت: پروژه‌های بسیاری در حوزه منابع آبی طی سه سال اخیر مانند اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار، اصلاح و احداث شبکه‌های فرعی، انتقال آب با لوله، ‌ بهسازی کانال‌ها، تجهیز و نوسازی و غیره انجام شده است که حدود 1.5 میلیارد متر مکعب آب از این طریق صرفه جویی شده است.

وی اعلام کرد: میزان آب مصرفی بخش کشاورزی و 34محصول اساسی پر مصرف در این زمینه از جمله برنج گندم جو لوبیا زیتون پسته و غیره در قالب طرحی دو ساله در دستور کار قرار گرفته که در قالب این طرح این طرح میزان دقیق مصرف هریک از محصولات به تفکیک منابع آبی محاسبه و اعلام می‌شود و برنامه دیگر تدوین سند ملی آب است که بر اساس آن نیاز سالانه آبی هر محصول در بخش‌های مختلف کشاورزی محاسبه و اعلام می‌شود تا بتوان برنامه‌ریزی دقیقی برای آن داشت.

کد خبر : ۴۰۱۲۰۴